Webbserver hemma?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hej!

Jag tänker ha en dator hemma som ska agera webbserver för en hemsida med en del bilder och filmer, vad behöver man? Är helt novis på hur det funkar och vill helst inte köpa nytt om jag inte behöver. Vad är minimikraven? Vad behövs för prylar?

.

En sjysst lina till nätet. En högst moderat burk räcker men mycket minne. Sen hårddisk är ju helt beroende på hur mkt du vill ha upplagt. Diskarna är så stora i dag så du kan med lätthet bestämma det själv. :hihi

I mjukvaruväg då:

WAMP (Om du ska köra PHP 5) är en Apache webbserver med MySQL, PHP och dylikt paketerat i ett snyggt skal. För Windows

Easy PHP (Samma som WAMP fast för tidigare PHP versioner. Också med webbserver, SQlserver och PHP packat i ett fint paket med röda snören. För Wimdows)

En brandvägg

Vill du köra med Linux som OS får du nog installera applikationerna som lösa element.

Apache
MySQL
PHP
Perl (kanske om man vill hålla på med det?)

Vill du ha möjlighet att kunna FTPa upp filer från vilken burk som helt så är en FTPserver att föredra.

Bulletproof FTPserver för Windows
Proftpd för Linux

Se bara till att din ISP tillåter att du sätter upp en web-server hemma då den kan dra till sig mycket trafik - vips så kan du bli frånkopplad. Räkna även med att bli utsatt för attacker. Enklast är att låta hemsidan ligga på en kommersiell server, antingen din ISP eller t.ex. http://shellkonto.nu eller http://www.one.com/sv/ och kostar väldigt lite jämfört med summan av en egen dedikerad server. Ba som tips...

Vi har ju en del bilder och filmer som tar en jäkla massa plats men som inte tankas speciellt mycket. Därför blir det klurigt att lägga ut det på en kommersiell aktör.

Vi kommer nog att köra Linux.

.

Hmm, just nu är det mest hårdvaran jag undrar över. Klarar man sig med en vanlig P4? Bör den vara av nyare modell? Det ryktas att de äldre P4:orna inte duger.

.

Jag rekommenderar FreeBSD alla dagar, oavsett väder!

http://www.freebsd.org/

Varför?

http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html

På den kör du sedan Apache's webbserver, PureFTP's FTP-server och postfix som mailserver.

Vill du ha dynamiska webbsidor/databaskopplingar så använder du PHP5, eller Python med Django, och MySQL som databasserver.

Eftersom FreeBSD inte använder sig av grafiskt lull-lull så kan du köra det på en riktigt gammal dator. Mycket minne är dock bra att ha och en någorlunda snabb hårddisk. Körde en webbserver på en dator från -94 med gott resultat, så länge det inte handlade om att hämta ner stora filer, men många requests klarade den av finemang.

Hmm, just nu är det mest hårdvaran jag undrar över. Klarar man sig med en vanlig P4? Bör den vara av nyare modell? Det ryktas att de äldre P4:orna inte duger.

.

Den duger gott.... Jag körde en webbserver på en celeron 500 så du klarar det med en P4 med. :)

jäklar, en celeron 500 som server, vilket lyx, har en server som delar ut en 6 hemsidor och det är en p2:a 233 mhz och 192mb sdram :) funkar kanon.
Linux (debian) är det på burken.

3138890 Hmm, just nu är det mest hårdvaran jag undrar över. Klarar man sig med en vanlig P4? Bör den vara av nyare modell? Det ryktas att de äldre P4:orna inte duger.

.
En 486 duger säkert lite beroende på vad du ska använda den till.
Debian Etch skulle jag föreslå om du vill köra linux. Skippa proftp och kör vsftp istället!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti