Water wetter + glykol, funkar det?

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
1. Som rubriken lyder, ifall man är villig att punga ut, finns det några nackdelar (livslängd, smörjegenskaper, avlagringar i kylaren osv.)?
Och måste man använda nån speciell glykol med Water wettern? Eller är det fördelaktigast att använda etylenglykol (eftersom det ska kyla bättre än propylenglykol).

2. Kan man blanda (destillerat vatten) + (Water wetter) + (Glycol) för att inte behöva köpa så mycket water wetter?


3. Sen var får man tag på faktiskt destillerat vatten (alltså riktigt destillerat vatten, inte avjonat)? Känns som att försäljarna blandar fritt mellan begreppen "destillerat" och "avjonat".



Jag har en gixxer k4
 
Hur stor kylare har du? Det går 4 kapsyler Water Wetter till en liter vatten, en flaska Water Wetter till 11-18 liter vatten enligt instruktionen på flaskan. Så mycket går det inte åt...

Till gathojar rekommenderar de minst 15% glykol om jag inte minns fel. Inget skrivet om glykolsort.
 
Det går bra att blanda, om du har behov av det.
Water wetter gör att du INTE behöver glykol för smörjning.
Water Wetter ger INTE frysskydd, det enda du behöver glykolen till är för frysskyddet. Så står hojen inte i minusgrader så behöver du inte glykolen.
Och som någon annan sade, det behövs mycket små mängder water wetter. Man blandar det inte "50-50" som man gör med glykol.
 
Vad är du ute efter?
Har själv funderat på att hälla lite i min RD för att få ner tempen en aning och därmed öka effekten.
 
Kör endast water wetter o vatten på sommaren de ger bäst kylning. Min xr650 turbo blev flera grader kallare av water wetter så de är bra skit.
 
Hur stor kylare har du? Det går 4 kapsyler Water Wetter till en liter vatten, en flaska Water Wetter till 11-18 liter vatten enligt instruktionen på flaskan. Så mycket går det inte åt...

Till gathojar rekommenderar de minst 15% glykol om jag inte minns fel. Inget skrivet om glykolsort.

Ok det låter ju bra, får bli att inhandla en flaska.

Vet du (någon) vart man hittar riktigt destillerat vatten?

Har batterivatten (avjonat), funkar det lika bra? Kan det vara så att verkstadshandboken också blandar ihop begreppen (avjonat/destillerat) lika mycket som handeln istort gör? (I och med att den säger man ska ha destillerat vatten)
 
Det går bra att blanda, om du har behov av det.
Water wetter gör att du INTE behöver glykol för smörjning.
Water Wetter ger INTE frysskydd, det enda du behöver glykolen till är för frysskyddet. Så står hojen inte i minusgrader så behöver du inte glykolen.
Och som någon annan sade, det behövs mycket små mängder water wetter. Man blandar det inte "50-50" som man gör med glykol.

Har wettern antikorrosiva egenskaper också?
 
Vad är du ute efter?
Har själv funderat på att hälla lite i min RD för att få ner tempen en aning och därmed öka effekten.

Bättre kylning och maximal smörjning/antikorrosion.

Antikorrosion/smörjning är egentligen viktigare för mig, så vad smörjer bäst, 50/50 glykol/vatten eller vatten+15%glykol+rätt mängd Water wetter eller vatten+ rätt mängd water wetter

rent instinktivt så känns det ju som att en skvätt glykol i ger ännu lite bättre smörjning/antikorrosion, har min instinkt rätt?
 
http://app.ecoonline.com/ecosuite/a...06274&viewForm=pdf&msdsEr=41-10040&msdsLang=2

Här är ett faktablad om water wetter som man kan hitta via mekonomens hemsida. Där står att water wetter består bl.a. av dipropylenglycol och tripropylenglycol.

Sen har man ju också hört att man inte ska blanda etylenglykol med propylenglykol.

Så innebär detta att man inte ska blanda etylenglykol med water wetter eftersom water wetter innehåller di och tripropylenglykol? (alltså water wetter verkar inte innehålla vanlig propylenglykol, men verkar vara nåt liknande ju)

Någon som brukar köra etylenglykol+water wetter?
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top