Wastegate = dumpventil?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Ni som kan det här med turbo: Vad är det för skillnad på en wastegate och en dumpventil?
Är det lätt att förklara så berätta gärna vad de båda är till för och vart de sitter i förhållande till turbin och kompressor.

Såg på Motorjournalen i går där en farbror som var med och tog fram den första SAAB 99 TURBO berättade om wastegaten som "lättade på trycket" när det behövdes.

För en lekman låter det som att en wastegate och den dumpventil är samma sak men så ska det tydligen inte vara. :3freak

Alex.J skrev:
Med wastegaten så ställer du trycket. Så har jag fattat det iaf.
Tack, men det vore bra om nån som är hundra på hur detta funkar kunde förklara.

Wastegate :

En ventil som vid givet tryck släpper igenom avgaserna förbi turbinbladen så laddet lugnar ned sig litegrann ;)

Dumpventil :

Släpper ut övertrycket från bl.a. insuget ut i luften (den där som låter så kul)

Litet tillägg:

Dom sitter på helt olika ställen och gör helt olika saker.

Dumpventilen ser till att turbon inte varvar ner så snabbt när man släpper gasen.
Minskar fördröjningen i gassvar när man går på igen.
Den lättar på trycket i insugningsröret som turbon ju jobbar emot så
att den inte bromsas upp så fort.

Antingen släpps luften rätt ut i det fria eller så återmatas luften in före turbon.
Om den har passerat en luftmängdsmätare och man bara dumpar den så portionerar
sprutet ut alldeles för mycket soppa.

Wastegaten minskar drivningen av turbon vid mycket varv o gas genom att
släppa förbi en del av avgaserna så att laddtrycket inte ökar för mycket.
Den är nödvändig om man inte vill blåsa motorn.
/u

Last edited:
Saab brukade ha en tredje ventil, en tryckvakt, som kan lösa ut om allt annat kajkar ihop.

Följdfråga: Vad heter då "dumpventil" på utrikiska (engelska)?

Demp@ skrev:
BOV eller rättare sagt "Blow Off Valve" heter det på engelska :yoparty
Tack. Det är lätt att blanda ihop dem bara på namnet annars.
En översättning av Wastegate (valve) kan annars tas som dumpventil på svenska.

Litet tillägg bara; dumpen (eller recirkulationsventilen/UM-luftventilen) skyddar kompressorn eftersom du tillfälligt får en tryckspik när du klappar igen trotteln. Cyklar man detta tillräckligt många ggr så kan kompressorn paja.

Och som några andra skrivit;
*WG sitter vid turbinen och används för laddtrycksreglering.
*Dump/recirkulation sitter på kompressorn och syftar (primärt) till att skydda kompressorn. Dimensionerar man den tillräckligt stort kan man också bibehålla lite snurr på kompressorn.

/J

Pop off heter väl den tredje som öppnar vid ett förinställt tryck om wastegaten skulle sluta funka som den ska.

RG500-Johannes skrev:
Litet tillägg bara; dumpen (eller recirkulationsventilen/UM-luftventilen) skyddar kompressorn eftersom du tillfälligt får en tryckspik när du klappar igen trotteln. Cyklar man detta tillräckligt många ggr så kan kompressorn paja.

Och som några andra skrivit;
*WG sitter vid turbinen och används för laddtrycksreglering.
*Dump/recirkulation sitter på kompressorn och syftar (primärt) till att skydda kompressorn. Dimensionerar man den tillräckligt stort kan man också bibehålla lite snurr på kompressorn.

/J
Det flesta orginal bilturbo har väl ingen Dump/recirkulation eller?
Och isåfall varför om det primärt är för att skydda kompressorn?
Är trycket så lågt på vanliga bilar att det inte behövs?

Tackar för svaren! :tummenupp
Nu är pappsen med i matchen och kan briljerar lite nästa gång det diskuteras turbo IRL :tungan

När jag trimmade min Passat 1.8T nummer 2 så bytte de mjukvara och satte i ett extra luftfilter.
Det gav ett störtskönt ljud från dumpventilen som ungarna (och pappa) älskade! :D

Ska kanske tilläggas... Dumpventilen styrs normalt av insugsvakumet mellan gasspjäll och insugsventil. Wastegaten styrs normalt av laddtrycket avtappat någonstans mellan kompressorn och gasspjället.

sandstream skrev:
Nu är pappsen med i matchen och kan briljerar lite nästa gång det diskuteras turbo IRL :tungan

När jag trimmade min Passat 1.8T nummer 2 så bytte de mjukvara och satte i ett extra luftfilter.
Det gav ett störtskönt ljud från dumpventilen som ungarna (och pappa) älskade! :D
Ljudet kom inte från dumpventilen isf utan ditt öppna luftfilter!!

sandstream skrev:

Kika runt lite på zatzy, enligt dom så tjänar man inget på annan dump/filter på en passat.

Jag tänkte byta på min med men sket i det efter att ha skummat lite på deras sida.

R1 wannabe skrev:
Det flesta orginal bilturbo har väl ingen Dump/recirkulation eller?

Jo. Samtliga SAAB t.ex.

Och isåfall varför om det primärt är för att skydda kompressorn?

Hmm? Hur menar du nu, det är ju rätt kritiskt att grejorna ska hålla länge i serieproduktion. Kompressorn åker momentant ut i pumpning om man klappar igen spjället; du minskar massflödet och ökar tryckförhållandet dramatiskt, vilket skjuter dig snett uppåt vänster i kompressormappen -dvs rakt ut i pump.

Detta kan skada kompressorn ordentligt med excitering av bladen etc.

Är trycket så lågt på vanliga bilar att det inte behövs?

Jo, det behövs. Inte på grund av laddtrycksnivån i sig, det blir ju mer som ett startvärde, men innan det minskade avgasmassflödet (och därmed mindre drivkraft från turbinen) som en stängd trottel medför får kompressorn att "slöa ner" så kommer kompressorn åka rakt ut i pumpning om man inte minskar tryckförhållandet. Vi (och alla andra serietillverkare) använder recirkulation på grund av att massflödesmätningen käckar om vi släpper ut laddtrycket rakt ut.

/J

Last edited:
sandstream skrev:

En parentes i det hela är att VAGs 1.8T motorer har en återcirkulerande "dump"ventil original (sk. bypassventil) och om denna byts till atmosfärisk (sk. öppen dumpventil) så går bilen som en påse nötter...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025