Waste gate , dumpventil?

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Ort
Falun
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Är inte det samma sak?
Som släper ut gaserna vid avslag av gas, för att gaserna inte ska bromsa turbon?

Tack på förhand :cool:
 
Vad heter ventilen som öppnar vid max laddtryck då? Sådan finns väl? Trodde det var wastegate. (Men det är mycket jag tror)
 
Wastegate är ventilen som öppnar och leder avgaserna förbi "turbon" när önskat laddtryck är uppnåt så att inte laddtrycket rusar.

Dumpventil är den ventil som säger Pssshhhh och släpper ut övertrycket när man släpper gasen och spjällen stängs. annars studsar gärna luften tillbaka in i turbon och kan skada impellerbladen.
 
Varför skriva i Övrigt kackel ? Platsar bättre t.ex. under Teknik.
Det finns 2 ventiler (ibland)
1) waste gate, reglerar laddtrycket genom att släppa avgaserna förbi turbindelen i turbon o ut i avgasröret. Turbon snurrar alltså inte så fort då. Det är det 'normala' sättet att reglera laddtrycket.
2) dumpventil, reglerar trycket innan gasspjället genom att släppa ut lite av den komprimerade luften efter kompressordelen av turbon o normalt innan laddluftkylaren. Används för att turbon inte ska varva ner vid gassläpp v t.ex. växling o ger därför kortare fördröjning vid påslag igen. Minskar även påkänningarna på turbon. 2 varianter finns, den ena dumpar ut i fria luften o den andra till insuget innan kompressordelen. Används alltså bara tillfälligt vid snabba gassläpp.
/u
EDIT: skrev innan jag sett eus' inlägg ovan, därav upprepningen
 
Last edited:
Sen finns det väl nått som kallas Pop-Off (?) oxo va? Typ nån säkerhets ventil som ställs in på ett visst tryck och släpper ut allt tryck i det fria vid ett eventuellt fel på wastegaten...rätta mig om jag har fel...
 
ulf_lundin skrev:
Varför skriva i Övrigt kackel ? Platsar bättre t.ex. under Teknik.

Tänk vilka misstag man gör i bland :cool:
Men tack för att ni klarade ut allt :hej
Mvh Anders :öl
 
Blow-by/blow-off är vakumstyrt av insuget när spjällen stängs. Vissa måste ha återcirkulerade (bara bilar) för att inte MAF'en ska få spunk och dränka motorn med bensin. Pop-off'en är ju oftast bara en fjäderbelastad säkerhetsventil. High-tech'arnas Pop-off är styrd av en MAP-sensor som öppnar en ventil vid för högt tryck - att föredra eftersom den inte kan smygläcka vid höga laddtryck.
 
På Indi Car-bilarna har man en säkerhetsventil som kalibreras av arrangörerna och monteras just före start, detta för att ingen ska kunna fuska och köra med högre laddtryck än tillåtet.
För att föraren ska veta om den håller på att öppna sig har han en slang in i hjälmen så att han hör ett pysande ljud och kan släppa lite på gasen innan den öppnas helt.
 
Eftersom det ligger under 'Snack'...
Sonen kom hem m en ny audi a4 1.8 t (tror jag). Den visade sig ha återcirkulerande dumpventil. När man släpper gasen suckar den lite uppgivet, låter rätt kul, som om den egentligen ville ha mer gas i stället. Om man nu får förmänskliga en motor.
/u
 
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.
 
Freddo skrev:
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.
Det där får du gärna förklara närmare; vilka ventiler du menar, var dom sitter o hur dom styrs.
/u
 
Freddo skrev:
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.


ööh... nej!
dumpventil å wastegate är ju inte samma sak
har du inte läst tråden?

Om du har ett övertryck i insugningsröret så bromsar det ju turbon massvis och framörallt skadas den.
Däremot t ex rallybilar som kör med respons system.. eller anti lag kör utan dumpventil. Därav kvittret (som uppstår när luften studsar tillbaka in mot impellerbladen.
Detta system håller turbon snurrande genom att spruta in bränsle i turbon när man släpper gasen.. sen när man trycker på gasen igen så antänds bränslet i turbon.. och voila så har man massa laddtryck igen
Wastegaten är ju fortfarande ventilen som öpnnar och leder avgaserna förbi "avgashjulet" på turbon när rätt laddtryck är uppnåt, för att inte laddtrycket ska rusa.
 
Freddo skrev:
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.

Är det så? :D Det är bra att du har läst på på zatzy-sidorna :) Skämt åsido, så är det inte. Titta upp så ser du flera utförliga svar som beskriver allt på ett bra sätt.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top