Walkie Talkie på MC-turen?

Nicke Lindgren

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hayabusa 2008.
Någon som använder Walkie Talkie på sina turer med hojen?

Jag funderar på att köpa och testa detta i sommar tillsammans
med en kompis men jag undrar om någon här kan ge något tips?

Den modell jag tittat på är ALAN 441 för 795:-/par plus 299:-/st för headset

VOX med strupmicrofon. Ca 1400:- för ett par komplett.

Den dyrare modellen av ALAN heter456R och kostar 899:-/styck.
Ett headset med strupmic kostar till den modellen 399:-/styck.

Någon som läst något test av Walkie Talkies i någon tidning?

Mvh

/ Nicke Lindgren.

Nicke Lindgren skrev:
INGEN som kör med WT?
Inte än, men har funderat lite på lösningar. Kan se fördelarna under lite längre resor... Har lite erfarenhet av billig intercom mellan passagerare och förare, och det funkade inget vidare pga vindbrus, ingen erfarenhet av strupmikrofon tyvärr. Hur ser styrningen ut av de apparaterna du funderar på, måste man mickla med knappar för att prata?
/Hasse

Har införskaffat inför sommaren (för turer på bana osv). Fråga mig inte va det var för något dock :D Bra ljud var det iaf, inte så dyrt heller ;) 2-3km räckvidd!

Nicke Lindgren skrev:
INGEN som kör med WT?

Vi kör med Alan 456R med MC-hjälm-kit'et alltså ingen strupmick.

Funkar bra, förutsatt:

# att man inte kör över 100
# att man inte vill prata med någon på mer än 200 meters avstånd om man har radion innanför stället.

Strupmick borde råda bot på vindbruset i 100+ och att man monterar radion alt. en antenn fritt på hojjen borde typ tio-dubbla räckvidden.

När man sitter i bil så räcker radion brutalt långt.

Testade strupmikrofon till min mobbe .Det funkade inte så bra ofta flyttar den på sig under färd så den sitter lite fel då hör ingen vad du säger.

Jag rekomenderar inte strupmikrofon.

Nicke Lindgren skrev:

/ Nicke Lindgren.

Hej..

Jag köpte ett uppsättning walkitalk:is med strupmickar som jag använde under min övningskörning.

Räckvidden var utmärkt men det var lite meckande innan vi fick till det så det funkade bra med strupmickarna.

Kör man fort så var iaf min hjälm för vindbrusig för att det skulle funka bra men i det stora hela funkade det bra..

Jag har kvar dem om du skulle vara intresserad av att köpa dem av mig för numera föredrar jag att köra ostörd när jag är ute och åker..

Är du intresserad kan jag kolla hemma vad det var för märke och modell och sånt.. Priset kan vi säkert komma överens om i så fall..

Mvh Anders

Jag har provat med strupmic och vanlig. Vanlig är att föredra på "vanliga" turer. Strupmic funkade bra på motorväg. Oftast så var ljudnivån bra och räckvidden hyffsad, men den är iprincip LOS. Funkar perfekt för övningskörning, men annars funkar ju handsignaler hyfsat om man ligger först, för oftast är det man vill säga någon variation av "sväng, stanna, minska hastigheten, grus på vägen eller FIKA!!!"

Med strupmick är det väldigt svårt att höra vad personen säger tycker jag.

Vi hade intercom o grejjer när jag övningskörde. Klockrent. Och kul, jag sjöng ibland för mina handledare :tuttar

Det var en test av olika kom-system i något nummer av Allt Om MC för inte så länge sen, jag ska se om jag hittar det numret, jag tror att det var januarinumret.

:banana
NyBumsad skrev:
Hej..

Jag köpte ett uppsättning walkitalk:is med strupmickar som jag använde under min övningskörning.

Räckvidden var utmärkt men det var lite meckande innan vi fick till det så det funkade bra med strupmickarna.

Kör man fort så var iaf min hjälm för vindbrusig för att det skulle funka bra men i det stora hela funkade det bra..

Jag har kvar dem om du skulle vara intresserad av att köpa dem av mig för numera föredrar jag att köra ostörd när jag är ute och åker..

Är du intresserad kan jag kolla hemma vad det var för märke och modell och sånt.. Priset kan vi säkert komma överens om i så fall..

Mvh Anders

JAg är lite nyfiken på dina grejor... Skicka ett PM till mig med namn och pris på sakerna!!!

Nicke Lindgren skrev:
Jag använder trådlöst intercom som är köpt i tyskland, fungerar alldeles utmärkt. Micken sitter med kardborre framför hakan, en hörlur med heltäckande dämpning i varje öra med sladdag ner till apparaten, och en sladd genom ärmen ut till fingret där jag fäster en knapp. Upp till tre kilometer på öppet landskap med den i innerfickan har jag fått den att funka fint.

mvh Fredrik

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back