VW Passat -03

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Jag har letat efter en lämplig kombi för tanten att frakta matkassar och annat i. Har sneglat lite på en Passat 1,9 tdi-03 men jag är helt oinvigd i VW-träsket.
Hade de några svaga punkter, vad ska man se upp med.
När ska kamremmen bytas?
Vad innebär Highline-paket?
Kom med synpunkter eller förslag på bättre alternativ.
Krav: Kombi, diesel och inte dyrare än 50-60k

usch, får man en -03 för så lite pengar nu :(
jaja, jag får väl behålla min då.

Det som brukar ge upp p ådom är bla:
luftmassemätare, ~1000:-
VNT ( variabla blad i turbon )
Här vill VAG byta hela aggregatet för ca: 10000:-, men oftast kan man
fixa det själv genom rengöring och att smörja.
Kostnad = ett par timmar och en burk 5.56.
Kamremsbytet har jag för mig är 9000 mil

Sen vet jag inte hur vanligt det är, men iaf p åmin så har svänghjulet gett upp.
Ett sk dubbelmassehjul där fjädrarna verkar slut. Funkar att köra med, men det är ett jävla oväsen under motorbroms. Vet inte vad det kostar att lämna in och fixa.

I övrigt en underbar bil. Har på 6000 mil snittat 0.61 lit/mil

Glöm inte att spindelleder och alla andra framvagnsdetaljar är under all kritik på VW, Skoda, Audi under dessa åren.

Lyssna alltså efter knak, gnissel och slag i framvagnen.

/ Jens

Glöm inte att spindelleder och alla andra framvagnsdetaljar är under all kritik på VW, Skoda, Audi under dessa åren.

Lyssna alltså efter knak, gnissel och slag i framvagnen.

/ Jens

Har hört att problemen med framvagnsdetaljar gällde främst fram till -00 då man hade en annan underleverantör. Har själv en -01 A4 som jag haft i 12000 mil & har inte bytt ett smack i framvagnen.

Har hört att problemen med framvagnsdetaljar gällde främst fram till -00 då man hade en annan underleverantör. Har själv en -01 A4 som jag haft i 12000 mil & har inte bytt ett smack i framvagnen.

Fram till -00 var ju bilarna trasiga när dom rullade ut från försäljningshallen och höll knappt 100 meter efter byte på verkstad i vissa fall.

Dom är fortfarande mycket sämre än genomsnittet på den punkten, därför skall man vara uppmärksam när man handlar.

/ Jens

Jo, att VAG har undermåliga framvagnar är ju ett faktum. Även om de blivit något bättre med tiden.
Vad kostar ett kamremsbyte, eller är det nått man fixar själv?

Jo, att VAG har undermåliga framvagnar är ju ett faktum. Även om de blivit något bättre med tiden.
Vad kostar ett kamremsbyte, eller är det nått man fixar själv?

Problemet är inte själva bytet, det är att få timing rätt efteråt.
Vad jag förstått så är det ingen kil, utan man kan steglöst justera drev.
Har man bara rätt verktyg så fixar du det säkert själv, men det är inget jag tänker ge mig på p åmin iaf. Jag lämnar in min.
Har tyvärr ingen prisuppgift.
Du kan ju kolla om det finns nån vänlig & billig mekaniker på: http://www.dieselclubsweden.se/

Om du inte har möjlighet att alls skruva själv, så tänk även på att ex: byta xenonlampa kostar ~4000:- på VAG( DinBil )
Man måste ha bort kofångare, skyddsplåtar, mera skydsplast, lossa strålkastaren.

Vad gäller framvagn kan jag bara hålla med Valen.
Min har nu gått 24500 mil, och det är fortf.. originalprylarna kvar i framvagnen.
Det enda som är bytt är drivknutarna, och dom byttes efter 23000 mil

Last edited:
Vad gäller VAG:s kvalitet på framvagnar var det första årsmodellerna A4 och i viss mån Passat vid karossbytet-97 som var drabbade. Det finns nog inte nån sån framvagn i trafik idag, eftersom; 1. De var jävligt dåliga. 2. VAG insåg sitt misstag och gjorde omfattande garantiåtgärder, dvs bytte hela skiten på garanti.

Nu är problemet ur världen, men visst det är många leder i en sån framvagn.

Brorsan hade en -97 TDI och fick byta ett otal leder i framvagnen, en del gick på garantin och en del delvis och de sista fick han pröjsa själv...

Farsan har nu en -04 V6 TDI 4motion, alltså en rätt tung vagn! Den har nu gått 14000mil. Den hade gått 6000mil när han importerade den för tre år sen och han har inte bytt mer än en bromsljuslampa :banana
Jo, kamremmen byttes naturligtvis vid 12000mil.

Och TS! Kolla vad rembytet kostar på El och Dieselteknik, tror inte att dom är dyrare än Normans iaf...

Ett tips är att du INTE har något med Normans att göra då det uppenbarligen bara jobbar nötter där ute på verkstaden.
Sist jag lämnade in bil på service så blev det på Maptun som är Mekonomen-verkstad, där blir det både bra och billigare.
Och varför en diesel? Kör du så mycket per år så att det lönar sig verkligen om man ser till de faktiska kostnaderna såsom skatt och byte av dieselpump/kylare etc som man brukar få byta någon gång på dessa?

Kan bara hålla med Dee_cati ang.. varför diesel
När jag köpte min var dieseln relativt billig, vilket gjorde att jag gick +/-0 på 1600mil / år.
Idag så måste jag köra över 2000 mil/år för att det skall löna sig.
Klart, kan du lastbilsregga den så blir det ju billigare, eller om du kan tanka billig olja/diesel.

Blanda inte ihop framvagnar från 99 med en 03ans Passat.

16.000 felfria mil med min.
Bromsklossar fram, en låskista samt kamrem är allt jag behövt göra.

Tjenare.......

Du ska mins ha en Trendline, o INTE comfortline, det skiljer på stolarna o ratt (3 ekrad läder på trend/hight)

Länkarmsproblemet finns ej from -01
Det som brukar gå vid 10-15000 MIL är drivaxeldamaskerna
Låskistor, kollar du lättast genom att öppna 1 dörr i tages o kolla om innerbelysningen tänds.
Microbrytaren på bagageluckan (fastnar)
Luftmassemätare dock ej så vanligt.
Dubbelmassesvänghjulet brukar ge upp dock på lååååååångmilare.

Om det ska långköras så e den 6 växlade (130 hk) versionen o föredra, chippa o vips så får du en riktigt trevlig TDI som går friskt.

Om du får tag på en 05:a med partikelfilter så e ju skatten avsevärt billigare, då bör du tänka på att man får "tanka" ett additiv för regenereringens skull, och att filtret skall/bör bytas vi 12 000 mil o de e sviiindyrt, ta en bil som fått det gjort.

Kör du max 1500 mil så ta en 1.8 T i stället......

Vill du veta mer så dundra i väg ett pm, har 7 års erfarenhet av VW

Bilen kommer att gå mer än 2000mil per år så jag tror det kommer löna sig med diesel.
Men det verkar ju vara en hyffsat bra bil, inte många klagomål här iallafall.
Alternativet är nog en BMW 525/530D, lite mer pengar men det känns som man får lite mer bil oxå.

Tjenare.......

Du ska mins ha en Trendline, o INTE comfortline, det skiljer på stolarna o ratt (3 ekrad läder på trend/hight)

Länkarmsproblemet finns ej from -01
Det som brukar gå vid 10-15000 MIL är drivaxeldamaskerna
Låskistor, kollar du lättast genom att öppna 1 dörr i tages o kolla om innerbelysningen tänds.
Microbrytaren på bagageluckan (fastnar)
Luftmassemätare dock ej så vanligt.
Dubbelmassesvänghjulet brukar ge upp dock på lååååååångmilare.

Om det ska långköras så e den 6 växlade (130 hk) versionen o föredra, chippa o vips så får du en riktigt trevlig TDI som går friskt.

Om du får tag på en 05:a med partikelfilter så e ju skatten avsevärt billigare, då bör du tänka på att man får "tanka" ett additiv för regenereringens skull, och att filtret skall/bör bytas vi 12 000 mil o de e sviiindyrt, ta en bil som fått det gjort.

Kör du max 1500 mil så ta en 1.8 T i stället......

Vill du veta mer så dundra i väg ett pm, har 7 års erfarenhet av VW

Är det verkligen skatterabatt på en 4 år gammal bil ??
I övrigt kan jag bara hålla med. 130pd är helt underbar.

Är det verkligen skatterabatt på en 4 år gammal bil ??
I övrigt kan jag bara hålla med. 130pd är helt underbar.

PARTIKELFILTER e nyckelordet..................
det finns inte på 03-04 om jag minns rätt men nu e det en bil i 50 ...klassen han e ute efter ..............

PARTIKELFILTER e nyckelordet..................
det finns inte på 03-04 om jag minns rätt men nu e det en bil i 50 ...klassen han e ute efter ..............
Jo, jag vet att det är partikelfilter, men skatterabatten gällde ju bara 3 år efter detatt bilen köptes ny.
Dessutom gällde den bara 06 och nyare.
Bättre då att köpa en utan partikelfilter, dom kan du köra p vad för skit som helst som brinner.
Har du partikelfilter så kan du inte ens köra den på RME längre.

Jo, jag vet att det är partikelfilter, men skatterabatten gällde ju bara 3 år efter detatt bilen köptes ny.
Dessutom gällde den bara 06 och nyare.
Bättre då att köpa en utan partikelfilter, dom kan du köra p vad för skit som helst som brinner.
Har du partikelfilter så kan du inte ens köra den på RME längre.

Ska ta o kolla upp regnr på 2 likvärdiga bilar, en med o en utan P-filter på tisdag på jobb o se, ska hålla mig till 05:an o c vad jag får fram .

Det är INTE skatterabatt pga partikelfiltret på en så gammal bil.
Rabatten var 6000:- under 3 år för bilar med partikelfilter.
Efter det betalar du normal skatt, vilket för 1600kg dieselbil är ~6300:-

Kör du över 2000 mil / år så är det lönsamt iaf.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025