Vuxenbajk?

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Så här ligger det till,

De stora utgiftsposterna på husrenoveringen börjar vara avklarade och de dussintalet frakturer jag fick när jag klotade 2010 har läkt.

Nu är jag på jakt efter ett finåk. Har sneglat lite på triumphs cafesegment, men är totalt okunnig om hur de är att äga, köra osv.

Skallkrav:

*ABS, gör inte om samma misstag igen
*Tilltalande estetik, ska matcha min vintage mc-jacka :mattias
*Så lite rackel som möjligt, underhållet får endast bestå av autosol
*Gillar den encylindriga looken men paralelltwin kan också funka

Börkrav:

*Gå att svänga med


Jelp mej!
 
Här finns massor av erfarenhet av det du kallar "triumphs cafesegment": http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?185151-Triumph-Thruxton-tr%E5den

En check gentemot dina krav:

*ABS, gör inte om samma misstag igen -Nej. Retrohoj som vill se gammal ut = fanns inte ABS 1968...
*Tilltalande estetik, ska matcha min vintage mc-jacka -Ja! ;)
*Så lite rackel som möjligt, underhållet får endast bestå av autosol - Börjar du byta förgasare, ändra i elsystem och sånt så visst kan du få "rackel" (självförvållat!) Pillar du inte med hojen är den väldigt driftsäker.
Vissa putsar som tusan, andra går mer på rat look.

*Gillar den encylindriga looken men paralelltwin kan också funka - Parallelltwin är det rätta sedan 1937, se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Speed_Twin
*Gå att svänga med - Jadå. Ingen racer men svänger gott! Du bör se till att du byter stötdämparna. Det gör skillnad. Annars är det bara att ge sig ut och bröta på småvägarna, hur kul som helst!

EDIT: bedöm själv: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gDZp2p52TKA#!

// TMax, 5 år och 3500 mil med Thruxton
 
Last edited:
Thruxton är ju snygg som synden.
Jag hade en sån en kort period men tyckte att den var lite jobbig att åka på med sitt clip on styre, men väljer man en nyare modell så är det ett högre styre på den.

Men som sagt. sjuuuuuuuukt snygg hoj.
 
Det du beskriver är ju en Thruxton helt klart. Den finns på min möjligt-lista sedan den släpptes 2004 (?) :tummenupp
 
Ja, Honda CB 1100 är riktigt fin. För många cylindrar kanske - jämfört med TS "drömbild" om en stånka eller twin. Men den har ABS. Finns dock enbart som ny för 125 papp, om det nu har någon betydelse för TS.

http://hondamc.se/homc/templates/Model____20565.aspx
 
Thruxton är ju snygg som synden. Jag hade en sån en kort period men tyckte att den var lite jobbig att åka på med sitt clip on styre, men väljer man en nyare modell så är det ett högre styre på den. Men som sagt. sjuuuuuuuukt snygg hoj.
Eller så köper man en Bonneville med mer upprätt körställning, sätter cuts på den, kanske en fly screen, och skapar därmed en "Thrux-ville".
 
Tackar ödmjukast för bra och relevant input.

Thruxton känns helt klart intressant, har dock lovat mig själv och sambon att nästa hoj ska ha abs.... Meeen jag ska ju ändå bara ha den till att åka på myspys-turer soliga söndagsmorgonar..

Men om jag ändå ska släppa på abs-kravet så blev en guzzi v7 väldigt tilltalande. Det är ju ändå en guzzi, en sån ska man ha ägt. Plus att den fanns i ett antal läckra versioner.

Hondan har egentligen allt men inte DET och det visuella intrycket var 40kg för tungt.

Fortsätt storma, snart hittar vi den, min nästa kompanjon.
 
Om du lägger +1 på cylinderantal så finnes ju rocket.

Guzzi jackal eller le mans, dock osäker på om du kan få abs. Snyggt är det iaf
 
Kommentarer till dina kommentarer:

Guzzin är väldigt grann. Visst, den är lite klen i motorn och får smisk av många andra i accet rakt fram. Å andra sidan är det ju hastigheten i kurvorna som är rolig... Och chassiet verkar vara bra. Jag har inte kört den själv, men haft en V7:a i hasorna i 80 mil (Göteborg-Oslo t o r på småvägar). Var följsam och fin i svängarna.

Hondan saknar DET skriver du. Kanske är det så att den är för perfekt? Men den är riktigt snygg när man ser den i verkligheten. En karamell. Verkar dock behöva "bullerdämpare" enligt de provkörningsrapporter man har läst.

Annars gillar jag ju trajjorna... har ju t o m köpt en! :)

Om du ändå funderar på retro - har du spanat in Kawa W800 som någon skrev? Snygg! Lika klen som Guzzi, dock. Har en 180 graders twin (som jag fattat det) som går mjukt och tystare än en trajja. Och det är lite synd att den är för tyst. Det ska gå att hitta tillbehörsdämpare, men utbudet är nog inte lika stort som till trajjorna.

Lättkörd. Saknar kanske lite feeling, körmässigt, tyckte jag efter en kort provtur på nån mil. Kan ha haft att göra med att den var så tyst....

Ser riktigt bra ut, dock. Ser mer ut som en gammal Bonneville än en Bonneville, skrev någon. :) Och ändå är det inte en Bonnevillekopia utan mer en tolkning av en BSA.
 
Last edited:
Tackar ödmjukast för bra och relevant input.

Men om jag ändå ska släppa på abs-kravet så blev en guzzi v7 väldigt tilltalande. Det är ju ändå en guzzi, en sån ska man ha ägt. Plus att den fanns i ett antal läckra versioner.

Likaså utan ABS finns ju en äldre storebror till V7: moto-guzi-v11-sport.jpg
Dagens modeller finns med ABS.

1200 SportMoto-Guzzi-1200-Sport-10.jpg

och Griso: moto-guzzi-griso.jpg
 
"Griso" - ja alla namn är bra förutom dom dåliga :D

Edit, Bonneville känns ändå given, med små medel blir den en killer som inte är helt kraftlös :)
 
Last edited:
Har blivit smått begeistrad över v7 racer, den ser ju tillomed encylindrig ut från sidan! Synd bara närmsta finns 135 mil bort. Finns iofs en åf enligt hemsidan 8 mil här ifrån men enligt deras hemsida säljer dem inte moto guzzi. Får ringa och höra på fredag.

Thriumphåterförsäjare finns i stan och har dessutom en thruxton som demo, får bli en provkörning där i helgen.

Ändå konstigt att det inte ens finns abs som tillval på varken trajjan eller guzzin med tanke på att det kommer krav 2016.
 
Nordimotor i Ume är återföräljare för guzzi. Det står inget på hemsidan men nån v7-variant borde de ha som demo tycker man. 30 mil är ju bara en kafferast bort :tummenupp


/Anders
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top