Vred av ett tändstift :(

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jaha.
Nu råkade det bli så att jag tydligen vred av tändstiftet på fyrans cylinder så nästan hela gängan sitter kvar nere i fodret. Snopet som fan.
Det här kan ju omöjligt vara första gången någon gör det här misstaget. Så, förslag på hur man kan göra?
Helst förslag som inte innebär att jag måste lyfta ner hela motorn för då tar jag livet av mig...
 
Fan oxå. Och motorn som gick så jäkla fint precis innan :(
Finns det inget, typ gängtapp eller i värsta fall skruvmejsel, man skulle kunna fiffla ner i hålet och vrida upp skiten?
 
Går det inta att försiktigt borra sönder skiten på nåt sätt ochs en fiska upp bitarna efteråt
 
En bild hjälper alltid.
Ta en bimd så man ser den avbrutna ytan.
Bröt du av stiftet eller drog du så hårt så det vreds av?
 
Vad följde med upp? Har du fått upp hela mittelektroden? Eller har keramiksmulor trillat ner i cylindern?

Om det bara är själva gängan som sitter kvar likt ett litet rör så borde den ju gå att få upp men inget får ju trilla ner i cylindern så jag skulle nog vilja vända motorn upp och ner då och jobba underifrån så man har tyngdlagen på sin sida.

Är du det minsta osäker på om nåt trillat ner så läs en gång till vad Old Badger säger, dela sedan motorn.

Är det någon annan som lyckats dra sönder ett tändstift på det viset? Jag har då aldrig sett det eller ens kunnat tänka mig att det går. Rensade tändstiftgängor i toppen har jag ju dock sett många gånger när folk dragit för hårt.
 
Last edited:
Det är bara själva gängan som sitter kvar...i princip hela gängan oxå. Keramiken på stiftet ser intakt ut. Ska se om jag kan lyckes trolla fram en bild...
 
Drog du åt fel håll och med en lång förlängningsarm?
Om det bara är gängan som sitter kvar och allt annat kom ut så borde det inte vara så svårt att få bort den.
 
Om det var när du försökte lossa stiftet, så borde (!) inte resterande delar sitta kvar särskilt hårt. Men det är första gången jag hört någon lyckas med detta...
 
Vad är det för hoj? Vilken cylinder?

GSXR750 -93...cyl 4

Jag tror att jag lyckades dra av stiftet när jag satte i det, men det satt kvar. sen när provkörde motorn lite idag och varvade till så skjöts det av ordentligt.
 
Drog du åt fel håll och med en lång förlängningsarm?
Om det bara är gängan som sitter kvar och allt annat kom ut så borde det inte vara så svårt att få bort den.

Jag tror dessvärre att jag drog åt rätt håll med en lång förlängningsarm...en aning för hårt bara. :näsblod
 
Det där fixar du, eftersom stiftet gått av vid packningen så är det bara att dånka i en mejsel och skruva ut resterna.
Lycka till :hej
 
Det där fixar du, eftersom stiftet gått av vid packningen så är det bara att dånka i en mejsel och skruva ut resterna.
Lycka till :hej

Precis den högteknologiska slutsatsen sköljde över mig oxå faktiskt...jag var bara lite osäker på om lite klassiskt bonn-dånkande var en gångbar lösning här, och i så fall i vilken utsträckning :tuttar
 
Förhoppningsvis sitter gängan ganska löst, möjligen att den är lite stukad i de översta gängorna.

Skulle nog peta ner några små papperstussar i botten för att hindra e,v porslinscement och spån att trilla ner i förbränningsrummet.

Sen prova med en mejsel utan att banka för mycket, bara se om det släpper lätt.

Går inte det så ta ett torx bit av lämplig dimension och knacka ner en bit :tummenupp
 
Det där ser ut att kunna lossas med en torx/XZN i rätt storlek som försiktigt knackas ner lite grand i hålet. Det borde ju inte sitta hårt alls nu när stiftet är av så det kanske tom funkar med skruvmejsel.

Så länge det går lätt att få ut utan att du slår hårt och utan att du vrider spån ur den kvarvarande biten bör risken för att det trillar ner något vara liten. Om det sedan verkar kunna saknas bitar kan man få fundera på om man hoppas att de trycktes ut eller om man tror de trillat in.

En rejäl magnet på skaftet och en papperstuss i hålet är nog också bra.
 
Du har ju en dammsugare, givetvis använder du den i hålet innan du skruvar i det nya stiftet.
 
Gummislang på en expanderbult. Gängan borde inte sitta så hårt.
På med en smal slang på dammsugaren sen för att suga upp eventuellt skräp. För lite frid i sinnet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top