Volvo V70/S60 AWD: Årsmodeller

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Någon som vet under vilka år förra generationens Volvo V70 AWD och S60 AWD tillverkades?

En grov gissning är 2003-2008 men jag hoppas det finns någon Volvo-expert som kan ge mig lite mer exakt info :)

V70N fanns med AWD från första årsmodellen samma med S60, alltså redan från 2001.

Jobbar på Volvo märkesverkstad och mina kunskaper i ämnet stämde tydligen med Wikipedias :tummenupp

//Danne

För det första används just "årsmodell" sällan numera, tillverkarna kallar det modellår och transportstyrelsen kort o gott fordonsår.

Hur som helst så har Volvo, enligt mig, försämrat informationen om äldre modeller på deras hemsida volvocars.se. Tidigare var det betydligt enklare att läsa ut det du efterfrågar men för denna lättillgängliga information duger wikipedia gott:

S60: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S60

V70: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

S60 AWD kom med Haldex från start 2001-2002, gällande V70N får man nog gå på tillverkningsvecka under 2002-2003 för att pricka helt rätt med Haldex. Alternativt ta sig in under bilen o titta om man är osäker, står kort och gott Haldex bak på Haldexkopplingen =)

Tackar för infon! :tummenupp

Har en komplett fjäder och stötdämparsats av märket KW som satt på min S60 AWD 2004 som ska säljas och det blir ju lite enklare att skriva annonsen när man vet vilka årsmodeller den passar till :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show