Volvo v70/855 vs Saab 95 kombi

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Hej
Nu har jag beslutat mig för att köpa någon av bilarna 855,v70 eller saab 95 kombi men inte för vilken av dem så jag vill gärna ha lite synpunkter och kommentarer på vad ni tycker om dessa bilar.
Jag vill upplysa om att det inte blir någon nyare bil ajg tänkte köpa
855 årsmodell 95-97
v70 årsmodell 97-00
saab 95 kombi 99-2001

Dessa bilar har ju gått en hel del mil och är det något speciellt man bör vara uppmärksam på eller är det någon bil/motoralternativ man bör undvika helt?
Ni som äger någon av bilarna, hur mkt drar de i bensin (både automat och manuell) och är de dyr att försäkra?
Ni som äger någon av dessa bilar är ni nöjda eller ångrar ni er och varför?

Observera att Volvo och Saab hatare ej besväre sig för att kommentera i tråden :arsele

Kan tillägga också att jag har en polare som har en saab 95 kombi med en 2,0 liters motor och han tycker det är för lite motorkapacitet. Har ni andra samma uppfattning?

Last edited:
yamahafreak skrev:
2699307 Hej
Nu har jag beslutat mig för att köpa någon av bilarna 855,v70 eller saab 95 kombi men inte för vilken av dem så jag vill gärna ha lite synpunkter och kommentarer på vad ni tycker om dessa bilar.
855 årsmodell 95-97
v70 årsmodell 97-00
saab 95 kombi 99-2001

Dessa bilar har ju gått en hel del mil och är det något speciellt man bör vara uppmärksam på eller är det någon bil/motoralternativ man bör undvika helt?
Ni som äger någon av bilarna, hur mkt drar de i bensin (både automat och manuell) och är de dyr att försäkra?

Observera att Volvo och Saab hatare ej besväre sig för att kommentera i tråden :arsele

Kan tillägga också att jag har en polare som har en saab 95 kombi med en 2,0 liters motor och han tycker det är för lite motorkapacitet. Har ni andra samma uppfattning?

Jag har en Volvo 855-95 nu, det är 140 hästaren med automat och den ligger på ca 0,9-1 liter/mil. Då är det blandad körning.

Har även haft en V70 GLT -97 också den med automat och den låg på ungefär samma förbrukning.

855:an kostar 459 kr i månade i försäkring. (1500 mil, djurkollissionstillägg, helförsäkring).

Jag var nöjd med V70 och är nöjd med 855:an, kanonbra bilar. :tummenupp

Last edited:
Thundercat skrev:
2699342 Jag har en Volvo 855-95 nu, det är 140 hästaren med automat och den ligger på ca 0,9-1 liter/mil. Då är det blandad körning.

Har även haft en V70 GLT -97 också den med automat och den låg på ungefär samma förbrukning.

855:an kostar 459 kr i månade i försäkring. (1500 mil, djurkollissionstillägg, helförsäkring).

Jag var nöjd med V70 och är nöjd med 855:an, kanonbra bilar. :tummenupp

Får man fråga varför du bytte ner dig? Rör 140 hk på sig något? Har hört att man ska satsa på minst 170 hk

yamahafreak skrev:
2699351 Får man fråga varför du bytte ner dig? Rör 140 hk på sig något? Har hört att man ska satsa på minst 170 hk

Det var flera år sedan jag hade v70, sålde den och köpte hoj, lägenhet osv.

140 hästarn kan väl kännas lite slö ibland, glt med 170 hästar är väl kanske ett roligare val men det beror ju vad man behöver. Glt är ju dyrare i försäkring och drar mer soppa.

Jag har en 9-5 2,0t Linear kombi 03:a med automat som jag är mycket nöjd med. Effekten duger åt mig men är du osäker så provkör. Den drar 0,8 på landsväg och 0,95-1,05 vid blandad körning.
Var noga med att kolla så servicen är gjord med rätt intervall, det förekommer bilar som har stämplad servicebok men att man inte följt Saabs intervaller och kan därmed få problem med att utnyttja den 8-åriga motorgarantin.

Saker att kolla på 9-5:
Blårök och hög oljeförbrukning, Mobil 1 måste användas.
Kamkedjeslammer, kan komma redan efter 6000 mil.
Slammer från balansaxeldrivningen.
Lacksläpp på backspegelfästen och dörrhandtag.
Galvrosor eller galvsläpp under lacken som kan ge rost, ser ut som sand under lacken.
Bakstötdämpare och bakvagnsbussningar.
Trasiga pixlar i färddatordisplayen.
Kärvande växellåda(manuell).

Det var vad jag kom på, lycka till.

Mattias

lunamod skrev:
2699459 Jag har en 9-5 2,0t Linear kombi 03:a med automat som jag är mycket nöjd med. Effekten duger åt mig men är du osäker så provkör. Den drar 0,8 på landsväg och 0,95-1,05 vid blandad körning.
Var noga med att kolla så servicen är gjord med rätt intervall, det förekommer bilar som har stämplad servicebok men att man inte följt Saabs intervaller och kan därmed få problem med att utnyttja den 8-åriga motorgarantin.

Saker att kolla på 9-5:
Galvrosor eller galvsläpp under lacken som kan ge rost, ser ut som sand under lacken.

Mattias

Ta o kolla upp om alla "aktionerna" är utförda..........
Ja "ALLA" jag menar det eftersom det fanns en del....
På vä framskärm sitter det en liten metall-lapp tror den e numrerad 1-5 och a-d, kolla vilka som är i kryssade.............

Ahh var noga om service intervallerna är följda pga Koks-problemen, samt om bilen e manuell att lådan är renoverad, nästanalla 98-00 hade problem med detta. Motorstyrdonet bytters ochså ut på löpande band.
Som sagt kolla upp historiken på Saabarna !!!!!

DarkDesmoRider skrev:
2699611 Ta o kolla upp om alla "aktionerna" är utförda..........
Ja "ALLA" jag menar det eftersom det fanns en del....
På vä framskärm sitter det en liten metall-lapp tror den e numrerad 1-5 och a-d, kolla vilka som är i kryssade.............

Ahh var noga om service intervallerna är följda pga Koks-problemen, samt om bilen e manuell att lådan är renoverad, nästanalla 98-00 hade problem med detta. Motorstyrdonet bytters ochså ut på löpande band.
Som sagt kolla upp historiken på Saabarna !!!!!

Och du tror inte att det är lika många på Volvo då? :rolleyes:

Sen var det väl bara 2.3 litersmotorn som hade problem med koks, och inte ens alla modeller av den?
Jag har inte satt mig in i vilka övriga service PM saab har skickat ut, men det skulle förvåna mig ytterligt om det är bara dom som har serviceåtgärder.

Skillnaden är att på saab läcker dom alltid ut till någon journalist som ska blåsa upp det till ett pulitzerpris, visst, det är inte bra, men det är något som ALLA biltillverkare drabbas av och försöker sköta så snyggt dom kan.

lunamod skrev:
2699459 Jag har en 9-5 2,0t Linear kombi 03:a med automat som jag är mycket nöjd med. Effekten duger åt mig men är du osäker så provkör. Den drar 0,8 på landsväg och 0,95-1,05 vid blandad körning.

Saker att kolla på 9-5:

Mattias
Jag är inne på min 4:e 9-5 kombi.
I tillägg till ovanstående:
- Bromskivor fram, slår sig ofta och blir ojämna, pulserande bromsar.
- Dålig lacktäckning på bakluckans nederkant, rostkänsligt ställe.
- 17" med 45 profil ser fint ut men blir mkt spårkänslig på slitna svenska vägar, 16" med 65 profil funkar bättre till vardags ( och betydligt billigare )

Jag ska sälja min Volvo V70 T5 årsmodell 2001 om du är intresserad?

Svart med tonade rutor.

Last edited:
Köp INTE en SAAB!!!

Jag har en SAAB 9-3 1,9 tid. -En helt suverän bil.
-Ända tills nu. Folk går OMVÄGAR runt SAAB:ar som är till salu verkar det som.
Det här är mitt livs första SAAB, och jag har varit så himla nöjd med den hela tiden jag ägt den, men den är totalt osäljbar!

Att köpa en SAAB är som att få AIDS. -Lätt att skaffa, men totalt omöjligt att bli av med. :mad:

Köp en Volvo, även om det är en av världens tråkigaste bilar, dom har i alla fall ett värde och en efterfrågan den dagen man vill sälja den.

Hej
855 årsmodell 95-97
v70 årsmodell 97-00
saab 95 kombi 99-2001

Köp INTE en SAAB!!!

Jag har en SAAB 9-3 1,9 tid. -En helt suverän bil.
-Ända tills nu. Folk går OMVÄGAR runt SAAB:ar som är till salu verkar det som.
Det här är mitt livs första SAAB, och jag har varit så himla nöjd med den hela tiden jag ägt den, men den är totalt osäljbar!

Att köpa en SAAB är som att få AIDS. -Lätt att skaffa, men totalt omöjligt att bli av med. :mad:

Köp en Volvo, även om det är en av världens tråkigaste bilar, dom har i alla fall ett värde och en efterfrågan den dagen man vill sälja den.

Dieslar ÖHT är svårsålda just nu, jag har inte hängt med i debatten med vad som ska hända med skatterna, men något (negaivt) verkar vara på gång.

Jag slog bara upp en på måfå på blocket, och 35tusen för en bil som gått 32tusen av 99 års modell tycker jag är bra betalt, visst den är inte såld än..

Sen är det en stolle som försöker få ut 80tusen för en av samma årsmodell som har gått 18tusen mil, då kan jag förstå att den är tungsåld.
(EDIT) Hittade fler runt det högre priset, så 35 kanske är billigt?
Jag har somsagt inte kollat efter dieslar.

Last edited:
Dieslar ÖHT är svårsålda just nu, jag har inte hängt med i debatten med vad som ska hända med skatterna, men något (negaivt) verkar vara på gång.

Jag slog bara upp en på måfå på blocket, och 35tusen för en bil som gått 32tusen av 99 års modell tycker jag är bra betalt, visst den är inte såld än..

Sen är det en stolle som försöker få ut 80tusen för en av samma årsmodell som har gått 18tusen mil, då kan jag förstå att den är tungsåld.
(EDIT) Hittade fler runt det högre priset, så 35 kanske är billigt?
Jag har somsagt inte kollat efter dieslar.

Kan så vara.

Tycker bara det är underligt att på bilfirma (SAAB) har jag blivit bjuden så lågt som 140.000:- för en bil som kostade över 360.000:- för mindre än två år sedan.

Jag köpte den tack och lov inte ny, men att torska 70.000:- på tre månader känns ändå nästan overkligt.

Och du tror inte att det är lika många på Volvo då? :rolleyes:

Komenterade bara Saab eftersom jag jobbat med märket för 4 år sedan volvo har jag aldrig skruvat med.

Alla tillverkare drabbas av återkallelser i dag.
Spelar ingen roll om det är ett lågprismärke eller premiumbilar.

Har en 9-5 aero -02 och hade innan en 855 T5-R -95 dom bilarna imellan är natt och dag! saaben är mycket modernare och smidigare! mellan volvo bilarna är det nog ganska stor skillnad. en v70 är modernare än 855an även om det är gammla v70..

Vad gäller fel så har saab varit mer drabbade än volvo men dom har också vart betydligt bättre på att ta på sig kostnaden!

Kan så vara.

Tycker bara det är underligt att på bilfirma (SAAB) har jag blivit bjuden så lågt som 140.000:- för en bil som kostade över 360.000:- för mindre än två år sedan.

Jag köpte den tack och lov inte ny, men att torska 70.000:- på tre månader känns ändå nästan overkligt.

På en bilfirma förstår jag att du torskar dom pengarna, dom skambjuder ju alltid på inbyten dom inte vill ha in.
Dessutom ska dom ju ha marginaler att leva på.
Släng ut den på blocket, du får massa "sista priis" kompisar på köpet.

På en bilfirma förstår jag att du torskar dom pengarna, dom skambjuder ju alltid på inbyten dom inte vill ha in.
Dessutom ska dom ju ha marginaler att leva på.
Släng ut den på blocket, du får massa "sista priis" kompisar på köpet.

Usch... Hatar att sälja privat. Mycket lättare att byta in en bil.
Men jag får väl prova annonsera, om jag inte väljer att ha den kvar om förlusten blir för stor.

Mitt betyg om SAAB är att det är underbara bilar att köra, men vidriga att äga. :(

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP