Volvo 850 fälg på Volvo 240-årsmodell 90?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Köpte loss polarens 850 alufälgar med nya vintersulor på till min 240.
Fick polaren att skära ut 8 st 6mm spacers till naven. Monterade 4 av spacerplattorna och slängde på hjulen. Problemet nu är att jag har missljud från bakvagnen, låter precis som att något ligger emot och skrapar. Monterade bort båda hjulen bak, men kunde inte finna skrapmärken någonstans, varken på fälgarna eller på bilen i övrigt (fjäderben etc).

Tips på vad det kan vara?

Har ju 4 spacerplattor kvar, men kan ej montera 1 till per hjul bak då pinnbultarna tar slut.
Hur får man ev. bort de gamla och vart kan man få tag i nya längre?

Tack på förhand!

God idé, får jag kika på imorgon. Dock så snurrade allt fritt när bilen stod på domkraft med växeln urkopplad.
Vilken bredd skall det vara på spacerplattorna bak? Verkar inte hitta ngn info.

God idé, får jag kika på imorgon. Dock så snurrade allt fritt när bilen stod på domkraft med växeln urkopplad.
Vilken bredd skall det vara på spacerplattorna bak? Verkar inte hitta ngn info.
Varför behöver du spacerplattor?
T.Rög

ET mellan 850 och 240 skiljer sig. Behöver få ut 850 fälgarna som annars tar i fjäderben etc. Trodde att det skulle räcka med 6 mm, men blev nu osäker.

Behöver du lyfta bilen för att se ordentligt är det bara att hojta.

Tack! Tror inte att det gör så jäkla stor skillnad dock. Allt snurrar fritt så länge hjulet är upphissat. Verkar vara som att den måste sätta sig på fjädringen för att problemet skall uppstå. Hittade sida med spacerplattor som är 25mm breda, känns jävligt mycket.

Om jag inte har fel för mig så behövs det bara spacers fram med din kombination.Prova utan där bak och se om ljudet försvinner då,alt med dina originalhjul,mest för att se om ljudet beror på fälgar/spacers eller nått hjullager som bråkar exempelvis.

Kändes som att hjulet gick fritt bak utan spacerplattor. Dock så var det lite tajt. Blir inte spårvidden kocko om man inte har spacers bak?

Pinnbultarna brukar har splines och knackas ur inåt, så du får isf ta av skivorna.

Tack för tipset. Tror dock att det enda rätta är att köpa riktiga spacers med förskjutet bultmönster. Verkar omöjligt att få hjulet rakt. Vobblade och levde fan nu på morgonen..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph