Voltregulator brunnit på min Firestorm

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Hej,

efter premiärturen idag upptäckte jag att det kom rök från nånting under sadeln. Det visade sig vara voltregulatorn (voltage regulator) som "brann".

Jag kan bara ana vad den har för sig så ni upplysta människor kanske kan förklara följande:

1. Vad är en voltage regulator och vad gör den?
2. Varför börjar såna brinna?
3. Räcker det med att byta ut den för att allt ska bli frid och fröjd eller finns det risk att något annat tagit skada? (Kablage ser ok ut)
4. Jag anar att jag inte bör köra hojen innan den är bytt.
5. Tips på var jag kan få tag på begagnade sådana då den kostar 2 lök ny.

Lite info:
Firestorm '97
Regulator: SH633-12 7.5

Tacksam för svar,

//Per

1. Reglerar spänningen så att batteriet får konstant laddning oavsett varvtal på motorn/generatorn.
2. Dom går sönder, sånt som händer. Tidens tand helt enkelt.
3. Det kan lite bero på vad som hände. Högst sannoligt är det ingen fara, nån säkring, lampa mm kan ha gått om den skickade ut 70V i hojen.
4. Helt korrekt!
5. Första bästa skrot! Kolla tex www.mcskroten.se :tummenupp Kolla även på tex www.touring.se eller www.bikebandit.com om det är samma till flera Hondor, då kan det bli lättare att hitta på skroten.

1. Reglerar spänningen så att batteriet får konstant laddning oavsett varvtal på motorn/generatorn.
2. Dom går sönder, sånt som händer. Tidens tand helt enkelt.
3. Det kan lite bero på vad som hände. Högst sannoligt är det ingen fara, nån säkring, lampa mm kan ha gått om den skickade ut 70V i hojen.
4. Helt korrekt!
5. Första bästa skrot! Kolla tex www.mcskroten.se :tummenupp Kolla även på tex www.touring.se eller www.bikebandit.com om det är samma till flera Hondor, då kan det bli lättare att hitta på skroten.

Det finns "pirat"spänningsregulatorer som har större kylfläns än orginal. Dessutom är de billigare.

Har tyvärr ingen länk till dig just nu.

//A.

Ok, tack båda två för infon. Nu när jag läst lite verkar det som att korta turer med hojen i kombo med ett sunkigt batteri kan ställa till med detta.

Jag hittade följande länk på vtr-forumet:
http://www.vlc.com.au/~justin/about/bikes/honda/reg_replace.html

Förslaget är att inte använda Hondas orginal då de tydligen inte är speciellt bra. Istället ta en från en R1a och fiffla om kablarna. Vad tror ni?

Har väl två uppgifter om jag inte minns fel, likriktare och laddningsregulator. Min orkade inte med en sommar i Norge istället fick polarna bra med motion...:tungan

Jag beställde en som var billigare och bliivit rekommenderad som bättre än original. Ska se om jag kan hitta var jag beställde, sök annars på www.vtr.nu

Har väl två uppgifter om jag inte minns fel, likriktare och laddningsregulator. Min orkade inte med en sommar i Norge istället fick polarna bra med motion...:tungan

Jag beställde en som var billigare och bliivit rekommenderad som bättre än original. Ska se om jag kan hitta var jag beställde, sök annars på www.vtr.nu

Det här kanske:

"Måste bara tipsa om var ni kan köpa laddningsregulatorer. Kenneths MC i göteborg, kennethsmc.se (tror jag det är) tar 1077kr för en ny "kopia". Märket på den är tour max och den ser INTE ut som orginal. Här är det kylflänsar i metall på ovansidan och alu platta på baksidan. Passar rakt i givetvis. Den serut att tåla värmen mycket bättre. Har monterat min och testat, alla värden ok."

Även touringbutiken har en uppdaterad piratmodell som får bättre kylning. Iallafall till min fireblade.

Suzuki hade problem med laddningsregulatorn i samband med dåligt batteri i början av 80-talet.
I många fall gick också generatorn åt pipan så det kan vara bra att kolla upp den också.

Fick min regulator idag från touring. Den är fan dubbelt så stor som original och har feta kylflänsar runt om. Funkade kanon med, som tur var hade inte generatorn tagit stryk.

Åkte på samma problem med min VTR efter en kort repa igår. Slog av hojen, kliver av och ser att det ryker under sadeln. Fort som faan bort med plasten för att se vad som händer. Ur regulatorn står det en decimeters rökpelare :huvet Fick lov att koppla bort polen från batteriet för att den inte skunne börja brinna och nu är går det inte att lägga på polen igen utan att regulatorn blir varm. Verkar vara ett återkommande problem på bla Hondas regulatorer. Nu är det bara att hoppas att inget annat i elsystemet tagit skada :mad:

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back