vobbel R1-00

T.Olsson

Desmoholic
Gick med
15 Feb 2004
Hoj
En stor och en liten Honda
Jag har precis köpt min första r1,jag är nöjd med hojen förutom en sak,den börjar vobbla redan i 170.Jag har hört att denna cykel vobblar lätt men det kan ju inte vara såhär lätt alla mina gamla hojar har aldrig betett sig såhär.Cykeln har varit omkull men det syns inga skador på ramen och jag hoppas att den är rak.Fram sitter det ett michelin pilot race 120/70 och bak ett continental contiforce 190/50 kan det ha någon betydelse?
Jag är mycket tacksam för svar och tips

Vobblar den när du kör helt vanligt i 170??
Låter väldigt skummt. Nåt är fel helt klart isåfall. Vet tyvärr inte va det kan vara dock

Min 2000>R1 vobblade aldig i 170,provade en annan 2000 i går och den visade inte heller några vobbelsymtom.

Säkerligen däckskombinationen.
Pilot Race är bättre på att svänga än att köra rakt......

Min -99:a vobblade inte upp till toppfart. Köp absolut inte en styrdämpare för att maskera felet, för ett fel har du. Du har olika däck fram och bak, det är normalt inte att rekommendera då de inte är testade tillsammans, köp alltid matchande däck. Kolla också lagringar i fram- och bakhjul samt styr- och svinglager efter glapp. Är bakhjulet rakt i svingen? Kolla också däckstrycket.

Last edited:
Att styrlagret kan behöva dras då och då är känt på R1:orna. Har pratat med flera som upplevt "en helt annan hoj" efter att det dragits på rätt sätt. Har dock inte själv upplevt problemet varken på min tidigare -98 eller min nuvarande -02. Jag tycker däremot att skillnaden mellan olika däck samt slitna och oslitna är enorm, men det har inte gett upphov till vobbel för mig.

Bergare skrev:
Har en öhlins styrdämpare.. 2500kr PM:a å köp

Tycker du att det är normalt att en hoj vobblar vid 170? Och att genom att du får sälja en pryl som är till för något annat så blir allt bra. Bluff.

Ninjaboy skrev:
Tycker du att det är normalt att en hoj vobblar vid 170? Och att genom att du får sälja en pryl som är till för något annat så blir allt bra. Bluff.
Nej de e klart att de inte ska va så.. Men om han inte har ngn så kan de juh va en bra grej..

Det behöver inte vara något fel på hojen alls... det är väl allmänt känt att R1:an kan vobbla ibland mellan 100-200km/h under hårt gaspådrag.
En styrdämpare är en bra investering på R1.

okej jag skall börja med att byta bakdäcket till samma som fram och sen såg jag att framfälgen har mycket balanserings vikter så d kan vara värt att kolla så den inte är skev.Jag bara hoppas att ramen är ok om nu det kan vara därför att den vobblar,jag har gått med hojen på ett rep och det ser ut som bakdäcket följer framdäcket ialla fall mer kan man väl inte kolla själv. Jag får tacka för alla svar

styrdämpare

det är inte tvunget att ha men det är en klar fördel ,i ditt fall skulle jag nog gå igenom alla lager , styrlager , framhjuls o bakhjuls , sving osv .. för att kontrollera eventuellt glapp , på en kompis hoj hade tidigare ägare ställt om returdämpningen på ena framgaffeln vilket gjorde att hojen blev ostabil när man körde inte säkert att det är samma men det kan vara värt att kontrollera

mvh per

T.Olsson skrev:
okej jag skall börja med att byta bakdäcket till samma som fram och sen såg jag att framfälgen har mycket balanserings vikter så d kan vara värt att kolla så den inte är skev.Jag bara hoppas att ramen är ok om nu det kan vara därför att den vobblar,jag har gått med hojen på ett rep och det ser ut som bakdäcket följer framdäcket ialla fall mer kan man väl inte kolla själv. Jag får tacka för alla svar
kan va framdäcket som spökar,är det mycket slitet?? obalans??
ninjan som jag hade innan var sån när framdäcket var bra slitet...

Självklart är det bara skitprat att den skulle vobbla vid vanlig körning rakt fram.
Det som menas med att en R1 vobblar är för att framhjulet kan bli lätt över krön eller hårda gaspådrag (bakdämparen är väl mjuk), det handlar inte om att den är så instabil så den vobblar fram.

Som det sägs ovan kan det vara obalans fram eller ett konstigt slitet däck som spökar.
Är hojen vurpad kan det givetvis finas vissa skador på ram eller anat, har du mätt upp hojen någorlunda, hur den spårar osv?

Silwer skrev:
Självklart är det bara skitprat att den skulle vobbla vid vanlig körning rakt fram.
Det som menas med att en R1 vobblar är för att framhjulet kan bli lätt över krön eller hårda gaspådrag (bakdämparen är väl mjuk), det handlar inte om att den är så instabil så den vobblar fram.

Som det sägs ovan kan det vara obalans fram eller ett konstigt slitet däck som spökar.
Är hojen vurpad kan det givetvis finas vissa skador på ram eller anat, har du mätt upp hojen någorlunda, hur den spårar osv?

Jag har bara gått med hojen på ett snöre och då såg det bra ut men det är säkert ingen garanti på att den är helt rak,däcket fram är inte slitet kanske har rullat max 100mil

T.Olsson skrev:
Jag har bara gått med hojen på ett snöre och då såg det bra ut men det är säkert ingen garanti på att den är helt rak,däcket fram är inte slitet kanske har rullat max 100mil
ok, inte så lätt att kunna mäta presis allt heller, man känner ju inte till vilka mätpunkter en sån hoj har.
som nån skrev ovan så har det hänt att de "muttrar" som drar styrlagret har glappat upp på r1or, det ger inga roliga väegenskaper.

Jag åker själv på den äldre modellen som då sägs vara absolut fladdrigast av dem alla, men jag har aldrig märkt att en viss fart skulle ge vobbel.

kolla framdäcket, kolla balansen i framhjulet så ska du nog se att det försvinner!

Jag kollade lufttrycket fram och bak och dom låg på ca2.0bar så jag körde i 2.5 fram och bak jag inbillar mig att den känns lite bättre men forfarande bra mycke ostabilare än min gamla blade från-99,jag såg också att det är rätt mycke balansvikter på framhjulet typ 40gram,är inte det rätt mycke? Sen pröva jag att kolla om framfälgen va rak med hälp av en pinne som jag satte vid sidan av fälgen medans jag snurrade på hjulet,det slog på max en halv mm det måste väl va godkänt?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...