Vobbel med Slicks?

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej

Jag börja köra med Slicks till den här säsongen.
men då uppstod ett feniomen att när det går undan på rakorna så börjar hojen vobbla lite, det har den aldrig gjort förut med gatdäck. det känns som att det försvinner lite om jag kryper ihop mer under kåpglaset. Vad beror det på?

Har du högre profil på bakdäcket nu?
I så fall blir hojen mer stukad framåt och kan då bli orolig.

Det råkar inte vara så att du kör med begagnade "ban" slicks? Dom kan ibland vara lite brutalt behandlade, När jag satte på sånna på min hoj så fick däckfirman lägga på en JÄVLA massa vikter för att balansera..

För övrigt så är det ju riktigt gött att köra med slicks på landsvägarna en torr solig dag... Otroligt gött grepp :)

Har du högre profil på bakdäcket nu?
I så fall blir hojen mer stukad framåt och kan då bli orolig.

Nej det är samma profil. och hojen var inte orolig med gamla däcket som dessutom var snustorrt och från -96 (kom med 17" Fälgen)

Det råkar inte vara så att du kör med begagnade "ban" slicks? Dom kan ibland vara lite brutalt behandlade, När jag satte på sånna på min hoj så fick däckfirman lägga på en JÄVLA massa vikter för att balansera..

För övrigt så är det ju riktigt gött att köra med slicks på landsvägarna en torr solig dag... Otroligt gött grepp :)

Nej dom var spitter nya.

Last edited:

Oftast sämre grepp med slicks på gata än med gatdäck eftersom det är svårt/vettigt att köra
med dem i det tempo som behövs för att få upp dem i rätt temp.

Vad gäller vobblet/nervösheten, kan det vara som någon redan skrivit, annan profil på däcken, hojen som står i profilen har ett par år på nacken och körde med lite andra profiler på sin tid.

Last edited:
när jag gick från mina SuperCorsa till vanligt gatdäck fick jag ett betende på hojjen som yttrar sig i ett ålande i lite högre farter inte alls kul. de blir Supercorsa däck igen när de här är slutkört.

Oftast sämre grepp med slicks på gata än med gatdäck eftersom det är svårt/vettigt att köra
med dem i det tempo som behövs för att få upp dem i rätt temp.

Jag håller faktiskt inte med... Jag har aldrig haft roligare på Gatan än när jag körde med slicks..

Iof så kör jag ganska hårt och däcken kon nog upp i rätt temp.. men men
Däremot är det inte roligt att ha slicks om det är kallt eller blött ute..

Helt naturligt, Slicks är toppigare i sin profil och alla är lite oroligare rakt fram än gatdäck. Michelin och Dunlop anses väl oroligare än Metzler och Pirelli.

Minsta snedspårning yttrar sig extra kraftfullt med slicks.

Man har prioriterat kurvegenskaper framför högfartstabilitet..

Helt naturligt, Slicks är toppigare i sin profil och alla är lite oroligare rakt fram än gatdäck. Michelin och Dunlop anses väl oroligare än Metzler och Pirelli.

Åfan det kan nog stämma. det är Michelin slicks. skulle en styrdämp göra någon skilnad?

de är ju trotts allt snabbheten i kruvorna man vinner tid på så de är ju helt förstårligt.

Lufttryck i däcken???
Min vobblade när jag sänkte lite för mycket (upplevdes bak) med gatdäck.

Absolut. Men man börjar undra när hojen börjar uppträda konstigt. Men då är det bara att vänja sig.

På med styrdämpare så är problemet löst !
Vilken cykel som helst kan få wobbeltendenser med rätt/fel kombination av däck/fjädring/körställning/hur man håller i styret mm.

På tiden det begav sig med FZR:er i Superbike, fick man inte eftermontera styrdämpare. Detta löstes genom att "överdra" styrlagerna, ...vad är ett kasst styrlager jämfört med en stabil cykel ut ur kurvorna ! :D

Själv råkar jag ha en dammig 89:a i ett grishus nånstans, ...platsar den i nån "veteranserie" tro, ...var hittar man info ?

Själv råkar jag ha en dammig 89:a i ett grishus nånstans, ...platsar den i nån "veteranserie" tro, ...var hittar man info ?

Den är tyvärr för "modern" för min klass som är den modernaste av klassik klasserna. Utav FZR så är det bara 87-88 utan EXUP som är tilllåtna. Det finns en klass i Norge som heter Nasjonal där hojen måsta var minst 6 år gammal men det är ju R1:or från 01 mm så där går det undan.

info kan du hitta på http://www.mchk-racing.org/
fast Nasjonal och Formula 80-87 som jag kör administreras av CRC i Norge http://www.crc.no/teknisk.htm

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...