Vivacity tappar ork ibland

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Håller på och tittar på min systerdotters vivacity, men blir inte klok på den.
Rätt somdet är så tappar den all kraft och orkar inte varva upp från tomgång, inte ens med bakhjulet i luften.
Stänger man av moppen och startar den direkt igen så funkar den fint. Sen kan den gå i 5km eller 20mil innan det händer igen. Det jag gjort så här långt:
Rengjort förgasaren
Kontrollerat bränsle tillförsel
Bytt stift
Rengjort variatorn och bytt vikter och drivrem.

Allt utan framgång. Är inne på om det kan vara avgasreningen eller elektroniken för varvtals begränsningen?

Någon som har någon ide på vad det kan vara?
 
Kan det vara inanmätet i katalysatorn (för det sitter det säkert en på en sån där) som lossnat och lägger sig på tvären ibland? Sen när du stänger ner den lägger den sig till rätta igen, tills nästa gång olyckliga omständigheter gör att den hoppar till och lägger sig ivägen igen.
 
Låter som med polarens avkommas moped, den hade liknande symptom och det visade sig vara den elektriska choken som lagt av, tydligen vanligt fel på dem. (peugeot speedfight 2).
 
Sitter det verkligen kat på en tvåtaktare? Sitter däremot en avgasrening kopplad mellan ljuddämparen, vevhuset och vad som ser uta att kunna vara en kanister.

Elchoken kontrollerade jag när förgasaren rengjordes, har även provat med elchoken urkopplad, utan framgång. Tvättade även filtret samtidgt.
 
Håller själv på med tösens moped (Yamaha). Inte samma fel riktigt. Men jag börjar misstänka vakumkranen i mitt fall. Startar alltid men dör sedan. Mycket malande så startar den igen och kan gå bra, ibland, ibland inte.

Symptomen är desamma dvs att den blir slö. Jag har inte bytt kranen ännu så vet inte om det fixar det hela.

Gått igenom förgasaren, luftfiltret, bytt tändstift etc utan att hitta något direkt. Men fick tips om kranen som tydligen är riktigt dålig på många moppar.

Kanske kan vara värt att kika på?
 
Jag har mekat otroligt många Vivacity och sf2 och mina tips sätter jag på:

Vakuumkranen stänger ibland även om den verkar funka när du kontrollerar det..
Trasig elchoke gör bara att de blir svårstartade kalla så glöm den för just de här symptomen även om de varit trasiga på alla jag skruvat med som har några år på nacken..

Vissa har rör med katalysator och har lidit av bitar som lossnar från den och sätter sig i hålet in till ljuddämparen som är mindre än det som kommer ut ur röret. Höll på med en sån ett tag som gick perfekt för att plötsligt dö sporadiskt, tog bort ljuddämparen och körde utan så fungerade den felfritt. Den låter bara lite mer för det sitter redan en massa ljuddämpning i den större delen av röret så jag skulle prova det. Har du tur så hittar du en bit katalysator precis i mynningen när du lossar ljuddämparen.

Ett annat vanligt problem med dessa är att reedventilerna står halvöppna men då brukar de bli svårstartade eller ha väldigt dålig tomgång.
 
Tomgången är klockren, även när den inte vill gå ordentligt. Den är alltid lättstartad. Ska plocka bort insuget och se hur reedventilen ser ut, inbillar mej dock att motorn borde gå konstant dåligt om den är kass?

Ska plocka ner ljuddämparen och se hur den verkar, samt se om jag kan koppla förbi bränslekranen! Tanklocket luftar som det ska.

Edit, med ljuddämparen, menar du den lilla dämparen längst bak eller själva expansionkammaren?
 
Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top