Vitt guld? Göra ring?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Varför är vitt guld vitt?
Är det en blandning med någon annan metall?
Det är väl inte som med vanligt guld, att man blandar ut det med silver för att få ner karaten? I så fall vore ju vitt guld bara någon enstaka karat.
Är det bara av en händelse som vitt guld är ljusare?
Funderar på att göra en ring till min dam, men hon är inte så sugen på vanligt guld, vad jag vet.
Är det någon som testat gjuta en egen ring? måste ju vara jäkligt knepigt, vad gör man t ex gjutformen i för material?
Ska man först göra en "dummy"?

En prototyp, gjuta in den med lera, sen gjuta?
Jag vet att det låter töntigt, men hela poängen är att jag ska ha vaskat upp guldet, gjort formen, designen och allt, så det blir lite mer personligt.
Om jag ska ha stenar på så blir det granater, det är de enda ädelstenar jag hittat i naturen förutom guld.

Saxat från Vasastans guldsmedja:
Lite fakta om VITGULD

Vitguld - en legering (blandning) av rent guld och andra metaller.

Tills för några år sedan legerades vitt guld med nickel. Eftersom nickel kan leda till allergi så har detta numera tagits bort, och man legerar istället med andra metaller. Det vanligaste är palladium, silver eller zink. Normalt en kombination av två eller fler av dessa....

"Vitt Guld" brukar man kalla Platina.
Ingen blandning av guld och silver.
Hårt som fan, svindyrt och sjukt snyggt !

Problemet är att den måste till stor del bestå av guld, eftersom jag bestämt mig för att göra allt själv. Tror jag vaskat fram ungefär lagom guld nu, (ja, i älvar, mm) så det räcker till en ring, definitivt om det ska blandas ut.
Blir att skaffa någon brännare och konstiga material då, så jag kan göra en gjutform.
Hoppas det inte blir katastrof om man blandar det lite fel...

lera? gips?
vet inte..

vet inte vad för material de vi har på jobbet är(gjuteri).. som nå slags pressat benmjöl el gipslikn men hårdare.. skulle säkert gå o fräsa bra i det. lär ju inte behöva mycket för en liten ring iaf.

Jag har inte gjort en själv men däremot lämnat in en ring för att få dem omgjord till nja i andras ögon en lite ovanligt smycke.

:tummenupp att du kommer att göra den helt själv.

Tack.
Har hört om dem som köper en ring och gör om den, men det är inte samma sak.
Om det inte inkluderar gjutning har jag ju inget gjort.
Så det kanske tar ett tag, men hon ska iaf ha en alldeles speciell ring. (som säkert blir obekväm så hon slutar bära den) men då har jag i alla fall gjort allt mitt.

Jag gjorde ringar till mig och honan för ett tag sedan, kom fram till att det var svarva som gäller. Tror det är svårt att gjuta snygga, smäckra saker hemma med en metall som har en smältpunkt på +1000C.

Det var klart uppskattat med egentillverkad ring kan jag iaf säga! :tummenupp

Jag gjorde ringar till mig och honan för ett tag sedan, kom fram till att det var svarva som gäller. Tror det är svårt att gjuta snygga, smäckra saker hemma med en metall som har en smältpunkt på +1000C.

Det var klart uppskattat med egentillverkad ring kan jag iaf säga! :tummenupp

Tack.
i slutändan kanske det blir så.
Men jag är ändå insnöad på at i alla fall försöka.
Jag menar, jag blandar ju allt själv å så...
Sen, att det inte blir som att gjuta tennsoldater, det hajar jag :)

Min tanke var att det går ju att svarva även i ditt egna guld, det måste vara lättare att få fram ett svarvämne än att gjuta en snygg ring.

Men ok, om du har en speciell design i åtanke så går det förmodligen inte att svarva så då blir det gjuta eller smida. Kul projekt men kanske svårt att få bra.

Jag har inte gjutit så här pass fina saker och inte i legeringar med så hög smältpunkt men här är lite grundläggande funderingar från mig:

Du lär behöva göra en modell i något lättarbetat material som går att smälta och få ur formen. Ett ganska hårt vax med relativt hög smältpunkt skulle jag välja.

Formen gjuter du i gips runt vaxringen.

Det kluriga blir att smälta legeringen och att fylla formen helt. Smältdegeln måste tåla en hel del värme och inte förorena legeringen, kanske kan du komma undan med att gjuta en degel i gips men den bör nog eg tillverkas i grafit. Man vill nog undvika att spilla +1000C smält metall omkring sig om möjligt.

Formen måste förvärmas och legeringen smältas, tror att man ofta pumpar ur luften innan man häller legeringen i formen för att undvika luftfickor. Kanske går det att få ett ok resultat med vibration om man kan hålla formen varm nog under tiden.

Har du några ideer om hur du ska få upp värmen utan "riktig" utrustning?

Jag skulle nog letat efter en nybörjarkurs i guldsmide för att få tillgång till riktig utrustning, det måste väl finnas någonstans?

"Vitt Guld" brukar man kalla Platina.
Ingen blandning av guld och silver.
Hårt som fan, svindyrt och sjukt snyggt !
Vitt guld och platina är två helt olika saker. Vitt guld är en legering av grundämnet guld (au) och några ämnen till. Platina är ett grundämne (pt). Förutom att platina används till smyckestillverkning så används de också t.ex. i kalalysatorrenare till bilar. Vanliga gula/röda guldsmycken innehåller oftast någon slags guldlegering. Detta för att rent guld (24 karat) är för mjukt för att vara hållbart. I Sverige brukar 18k vara den vanligaste guldhalten i smycken. Alltså att 18/24 (arton tjugofjärdedelar) är guld, resten kan t.ex. silver eller koppar.

Beroende på hur man vill att formen på ringen ska se ut så kan man göra på lite olika sätt när man tillverkar den. Det enklaste är kanske om man har ett rörämne och kör det i en svarv. Annars kan man t.ex. utgå från en pinne som man vrider runt något och löder ihop, alternativt att man har en platt metallbit (t.ex. valsad eller hamrad) som man gör likadant med. Kolla på biblioteket om du inte kan hitta någon bok om smyckestillverkning eller liknande.

Edit: den här sidan innehåller iofs mest info om silversmida, men den kanske ändå kan ge något uppslag: http://user.tninet.se/~aes747f/handbok.htm

Last edited:
Hur har det gått nu då, fixat nåt?:) Själv svarvade jag ut den här lilla enkla saken ur ett stycke industrialuminium:

ring.JPG

Hade kunnat gjuta ett grundämne själv (pysslar med alugjutning på fritiden), men jag var rädd att få små porer i ämnet som sedan skulle vara omöjliga att få bort, så jag bestämde mig för att köra på en bit garanterat "slät" alu från mitt lilla lager. Tycker att den blev ganska snygg:) Enkel visserligen, men jag gillar enkla och minimalistiska smycken. Och den är inte repig, det som syns om man förstorar bilden är bara damm. Och nej, den är inte till mig. Ska ge den till tösen på vår treårsdag imorgon:gnissla

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan