Visstidsanställning - röda dagar?

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Har ett nytt jobb som räcker fram till nyår (31/12). Det är via ett bemanningsföretag.
Ett lagerjobb, de har handels avtal där. Har bemanningsföretaget eget avtal? Tänker mest på de röda dagarna runt jul. Om jag får betalt eller inte.
Mitt förra lagerjobb var också handels och där fick vi helgdagsersättning (ej bemanning).

Nån som har koll?

Det beror lite på exakt hur avtalen ser ut.
Om du är anställd på bemanningsföretaget och dom har hyrt ut dig till en kund så får du lön efter dom regler som står i dina avtal med dinarbetsgivare.
Det kan dock hända att dom har någon klausul så att du har arbetsfria dagar enligt dom vilkor som den kund som du för tillfället är hos har.
Du måste med andra ord kolla med någon på din personalavdelning eller din chef för att få svar då det beror lite på exakt hur avtalen är skrivna.

För min egen del så jobbar jag som konsult och är anstäld på en konsultfirma. (Det finns ju vissa likheter där med bemanningsföretag.) Jag har arbetsfria dagar enligt mitt anställningsavtal med minm arbetsgivare vilket innebär att det blir dagar när jag har vanlig arbetsdag medan min kund har arbetsfri dag. Då får jag välja mellan att ta ledigt eller att ta hand om så kallad "kontorsadministration" den dagen. Å andra sidan händer det att jag har arbetsfria dagar när mina kunder har arbetsdag och vill dom prompt att jag ska jobba då så får dom snällt betala övertid.

Hittade avtalet som gäller mellan bemanningsföretag och bl.a handels.
Ingen helgersättning på tjänster under tre månader.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti