Virus på datorn.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det verkar som om jag har fått ett virus i datorn eftersom jag med jämna mellanrum får mail från olika mailadresser där det står att jag har skickat mail med virus till dem som deras virusprogram har upptäckt och "portat".

Jag har Norton Antivirus, ZoneAlarm installerat på min dator.
Jag tär tämligen säker på att jag fått viruset då jag, dum som jag är, inte har skyddat min sambos mailadress med Norton och en av hennes vänner har haft virus.

Jag har uppgraderat Norton och scannat datorn. Kört både Spybot och AdAware men lyckas ändå inte rensa bort skiten verkar det som.

Vad mer kan jag göra?

behöver inte alls vara så att det är du som skickar viruset - den som gör det kan ju angett din emailadress i avsändarfältet. (alltså skickar med flit - ungefär som man kan se spam med nån oskyldig persons emailadress som avsändare)

Om du har kört Norton antivirus med senaste uppdatering och inte hittat det så är det troligen borta redan.

Nästa gång du får ett sånt där mail om att du skickat ett mail med virus så kolla tid och datum på det mailet du påstås ha skickat.

Om inte dina vänner som står i din personliga adresslista får virusmail så har du inte nåt sånt som skickar sig själv.

Förstår inte riktig - är det sambons dator du inte skyddat eller hennes "email adress" - för har du norton installerat med auto-protect påslaget så är ju även hennes adress skyddad mot virus.
Eller är det nåt med att hon har en egen användar profil där norton inte startas i?

Sambons hade egen profil där jag inte hade aktiverat Norton ordentligt...
Har kört alla programmen idag igen och de hitta ringet så då borde det ju vara grönt. Ska kika på nästa mail av den typen som jag får..

UltraMarine skrev:
behöver inte alls vara så att det är du som skickar viruset - den som gör det kan ju angett din emailadress i avsändarfältet. (alltså skickar med flit - ungefär som man kan se spam med nån oskyldig persons emailadress som avsändare)

Behöver inte ens vara så illvilligt att någon person med flit försöker sätta dig som virusavsändare.. typ 90% av alla mailvirus idag sätter själv avsändaradressen till något som den har hittat på en dator någonstans.

Jag får också sådana mail lite då och då trots att jag inte har virus på datorn själv.
Pga av detta så rekommenderas det nuförtiden att om man har en egen mailserver att INTE skicka tillbaka en notifikation till avsändaren vid virus. Iom att fler och fler administratörer av mailservrar stänger av funktionen att "bounca" tillbaka mailet vid virus så minskar detta förhoppningsvis mer och mer.

Bulan skrev:
Behöver inte ens vara så illvilligt att någon person med flit försöker sätta dig som virusavsändare.. typ 90% av alla mailvirus idag sätter själv avsändaradressen till något som den har hittat på en dator någonstans.

Jag får också sådana mail lite då och då trots att jag inte har virus på datorn själv.
Pga av detta så rekommenderas det nuförtiden att om man har en egen mailserver att INTE skicka tillbaka en notifikation till avsändaren vid virus. Iom att fler och fler administratörer av mailservrar stänger av funktionen att "bounca" tillbaka mailet vid virus så minskar detta förhoppningsvis mer och mer.

Fick följande mail idag. Kan det var det fenomen som du beskriver?

"Action Taken:
An attempt to disinfect the attachment was unsuccessful,
so the attachment was quarantined from the message and replaced with
a text file informing the recipient of the action taken. The infected attachment
has been placed in the designated quarantine folder.
Please exercise extreme caution when handling the quarantined attachment

To:
alex.xxxxxr@mclive.at

From:
gustav.xxxxx@telia.com

Sent:
619532272,29630963

Subject:
something for you

Attachment Details:-

Attachment Name: friend.zip
File: friend.zip
Infected? Yes
Repaired? No
Virus Name: W32/Netsky.b@MM!zip"

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back