Vinterkräksjukan - ett helvete?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Kjell-Olof Hedlund, Smittskyddsinstitutet säger bla följande i dagens blaska:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,931147,00.html

"Det klassiska är att man ligger på hallgolvet i sina egna spyor för att man inte hann till toaletten"

Kräkningarna beskrivs som "kaskadliknande".
"Det är precis som det låter. Du sprejar hela rummet. Det är som en pump som kastar ut stora mängder kräkningar och det kommer material långt nerifrån tarmarna"

Vad är detta för monster till sjukdom? Någon som legat och badat i sina egna spyor?:gnissla På hallgolvet?:gnissla

Kevorkian skrev:
Hade vinterkräksjukan för några veckor sedan, är inget skoj alls, konstant kräkande mm. Man får den helt utan förvarning men somm tur är försvinner den lika snabbt som den kom, går äver på ett par dagar

Japp. Tillbringade en hel natt 2005 sittandes på dass samtidigt som jag kastade upp i badkaret. Det var mums :tummenupp

Kevorkian skrev:
2610370
Vad är detta för monster till sjukdom?

De tror att ca 30% av befolkningen är imun mot vinterkräket så om du aldrig drabbats själv så är chansen stor att du aldrig drabbas framöver.

Så jävla farligt är det inte med vinterkräksjuka.

Låter som aftonbladets vanliga förvrängningar av sanningen. Tro inte på saker som står i dom där skvallertidningarna

korvgubbe skrev:
2610454 De tror att ca 30% av befolkningen är imun mot vinterkräket så om du aldrig drabbats själv så är chansen stor att du aldrig drabbas framöver.

Jag var allt lite orolig i kistan idag:(

Nitrogen skrev:
2610499 Jag gick ner 3 kg sist jag hade vinterkräksjukan. Så det var inte bara pest och pina. :rolleyes:

Det är hårig metal att ha tarmtömmarsjukdomar:banana Man blir så fin när spektaklet är över:yoparty

Last edited:
va ju vinterkräksjuka i sommras oså..
kan dom inte kalla de kräksjukan bara.

kan tänka mig hur de är..har vart grymt magsjuk en gång..
allt hände samtidigt o sen svimma jag. :D mit i allt alltså :rolleyes:

GixxerJensa skrev:
2610477 Så jävla farligt är det inte med vinterkräksjuka.

Låter som aftonbladets vanliga förvrängningar av sanningen. Tro inte på saker som står i dom där skvallertidningarna

För många är det precis så jävligt som dom skriver i "den där skvallerblaskan", dom skriver ju just i den här artikeln vad en läkare på smittskyddsinstitutet säger.

Det är nog kanske värre än vad många som har haft vinterkräksjukan säger, för hur många berättar på jobbet att man har legat hemma i en nedspydd säng för att man inte har orkat resa sig?
Man kan ju misstänka att många håller sånt för sig själva.

Jag har nog inte haft den själv, däremot så blev jag ruggigt magsjuk samtidigt som vinterkräksjukan gick.
Jag baserar mitt antagande på att jag bara spydde en gång, sedan rann resten ut den andra vägen.

Ju mindre man äter/dricker desto mindre spyr man, gallan och magsyrorna tar ju slut efter ett tag. :näsblod
Sen försöker man spy men får inte upp något. Vilket är bättre än att spy upp saker.

Vilken djäkla träningsverk jag hade i magtrakten efter det hela. :rolleyes:

Så vill ni komma lindrigt undan så träna upp magmusklerna och sluta ät dagen innan.

Wiseguy skrev:
2611163 Så vill ni komma lindrigt undan så träna upp magmusklerna och sluta ät dagen innan.

Jo, men hur tusan ska man veta att man kommer att bli drabbad..!! För att hinna sluta äta i tid menar jag.

Hade någon jävla magåkåmma i vintras...inte kräksjukan...men det gjorde fruktansvärt ont och jag hade inga krafter alls. Så nog låg jag på hallgolvet allt. Men inte i spyor...utan mest för att jag under ett tappert försök att gå upp en stund, inte orkade något annat än att lägga mig ner på fläcken. :rolleyes:

calicivirus!

Jag tror jag tillhör dendär skaran som är immun, för jag har trots flera års jobb i vården (där andra har haft det) inte blivit smittad. När jag tänker efter så blev jag faktiskt heller aldrig smittad när nån stackare i lågstadiet la en pizza mellan bänkarna. :va

:yoparty

Blev drabbad för två årsen. Tillslut satt jag i duschen då jag inte visste vilken ände jag skulle trä ner i muggen.

Ingen trevlig upplevelse och de va riktigt otäckt att städa sen.

var på Canarieöarna för några år sedan, just de veckorna ett kräksjukevirus härjade bland turister och befolkning :huvet Medan min familj tidigt angreps klarade mitt immunförsvar att hålla stånd ändå fram till sista dagen innan hemfärd. Spydde minst en gång i timmen under säkert 12-18 timmar, var så där lagom skönt... Man kände sig verkligen "tom" dagarna efter :D

Råd ang "vinterkräksjukan" (råd1..skit i Aftonbladet och Expressen:rolleyes:..kanske dåligt ordval:hihi..strunta i kvällsblaskornas hysteri :tungan )

Om någon pratar om att dom är illamående och har diarré eller kräks så håll avstånd. Det sprids bla via små partiklar som sprayas ut i luften ut då personen i fråga kräks eller skiter så det viner (små aerosoller, osynliga för ögat..vet fasen inte vad man säger i Sverige).

Folk är askassa på att tvätta händerna världen över..blaska lite vatten på fingrarna och sedan torka på jeansen ÄR INTE ATT TVÄTTA SINA HÄNDER. Tvätta händerna noga om ni varit på allmänna toaletter och håll avstånd om ni ser någon med symptom så går det förhoppningsvis bra.

Vårt sjukhus fick kräkepidemi ett par ggr per år i Dublin. Och som syrra kan man ju inte hålla avstånd när folk behöver hjälp..så jag fick kräkeländet varje gång..varpå man blir portad från jobbet och förvisad hem i "karantän" :P tills mindre roliga prover visade att man fick komma tillbaka (och då få gnäll att man varit sjuk:rolleyes: )

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon