Vinterkörning och bromsar?

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Hoj
GSX
Vinter igen i södra Sverige, och i år fick jag på vintersulorna innan minusgraderna kom.
Dock har jag inte kollat över bromsarna än.
Vad bör man göra för att bromsarna ska överleva vintern?
Har hört något om att oken på motorcyklar inte är tätade på samma sätt som oken hos bilar. Stämmer det?

Aldrig haft problem. Skulle väl tro att MC-bromsarna t.o.m. är gjorda för mer misshandel än bilok om det är någon skillnad. Åtminstone på offroadmoppar.

Man kan få alukorrision som får bromkolvar att fastna lite , den skiten är nog lite småsvår att bekämpa förebyggande men uppstår det är det bara att plocka av okena och rengöra.

Mc ok har ju sällan dammskydd till kolven så det är väl därför det kan strula.

Jag tror inte det är någon fara men är du orolig så kan du ju lossa beläggen, pressa ut kolvarna en bit och spraya på lite bromsfett.
Det borde ge ett litet skydd.

Kankse men troligtvis liten effekt , saltsörjan sköljer bort allt där
Jag moddade ytan lite i alugodset flänsen längst ut, samt mellan tätning 1 och 2 slipa jag ned väldigt lite och belade med JB weld och slipade till passformen.

Det fungera ju som en korrisionfri beläggning för vinter åka , var mycket okrenovering innan

Jag epoxibelade bara ytorna(yttre fläns samt ytan mellan packning 1 och 2) inte spårena eller så och jag putsa det till samma diameter som innan.
Du kan ju göra så när det börja och kärva o det ändå skall tas loss.

Lacka helst insidan av oket efter detta så du har skydd mot aluangrepp där som går in och lyfter epoxin.

Man får se över bromsarna oftare vid körning i saltslask men se till att allt är rent och välsmort samt att ev tätningar är hela så brukar det funka rätt länge. Och ta tag i ev kärvande i tid så slipper du byta en massa dyra delar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT