Vinterhoj?

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Jag vet att jag kanske är lite tidigt ute, men det börjar ju faktiskt bli lite kallare på morgonen å snart är Det Vita Helvetet här igen.

Så, hur många är det som förlänger säsongen, och med vad isåfall?
Jag själv är lite sugen på att skaffa nånting att åka med i vinter också.
Några förslag? Är det tjurigt att få igång en hoj när det är -20 ute?
Får man ligga mer om man kör hoj på vintern? Med tanke på den minskade konkurrensen?

Upplys mig!

Jag körde med min 650 Funduro en hel del när det var vinter förut. Viktigast är eluppvärmda handtag och handtagsskydd. Fingrarna tar stryk som fan annars. Efter det är nog eluppvärmda skor/sula en bra ide. På mig var det fingrarna som frös först, sen tårna, sen övriga kroppen när jag körde i minusgrader. Men löser du det så kommer du nog få en del :ligga.

:tummenupp

Finns väl bara ett fordon som är värt att nämnas i denna tråd?

Snöskoter? ;-)

Snöskoter genom stan i morgonrusningen känns... Sådär. Skoter överhuvudtaget är nånting jag är tämligen ointresserad av.

Jag vill höra mer från hårdingar som kör hoj vintertid också!

Jag körde med min 650 Funduro en hel del när det var vinter förut. Viktigast är eluppvärmda handtag och handtagsskydd. Fingrarna tar stryk som fan annars. Efter det är nog eluppvärmda skor/sula en bra ide. På mig var det fingrarna som frös först, sen tårna, sen övriga kroppen när jag körde i minusgrader. Men löser du det så kommer du nog få en del :ligga.

:tummenupp

På 80-talet fanns det ju åtminstone pjäxor med värmepatron i. Dom kanske fortfarande finns? Man kanske skulle kunna modifiera till något eget? :)

Last edited:
Peraken stampar du nog i gång i -30 (kanske inte med den där kinesmotorn), klädsel är väl samma som vid snöskoteråkning och köp grovmönstrade däck och lämmna in för dubbning.

Jag lämmnade in två moppedäck till sonens MT till en gummigubbe jag känner och fick dom dubbade med bildubb, men med extra utstick.

Vill du ha kraftigare dubb finns ju dom till lätt-lastbilar.

Endurodubbat vet jag inte om det funkar på landsväg, men det finns det säkert andra som kan svara på.

Jag var på vippen att köpa en liknande (kanske samma) veteranhoj med kinesmotor....

Last edited:
Någon som vet hur det är att köra runt på en Ktm lc4 med dubbdäck på vintern? :)

En Cross men is-däck är väll skoj!Kanse bättre med en motard om du ska köra i stan, borde ju gå att skjuta i vanliga dubb, så det går skapligt på barmark också..?

Tjöp en fyrhjuling! Funkar året runt och ligger bra i pris just nu. :tummenupp

Hur hade du tänkt dig det där med förvaring nattetid/dagtid?

Blir lite fundersam när du frågar om den startar i -20. Knappast den gör det(fyrtaktare) och gör den det, så kommer den väl gissningsvis skära ihop förr eller senare.....även med helsyntetoljor.
När vädret varierar i grader och fuktighet kommer du också få problem med frusna gas-och kopplingsvajrar.

Alltså: förutsättningen är nog att du har den i varmgarage när du inte kör med den.

Däck duger gott med grova offroaddäck och lätt lastbilsdubb om du ska köra en hel del i stan och på dom större vägarna. Vid rikligt snöfall, så lämnar du hojen hemma, eller sjukskriver dig för abstinens.

Nej, man få inte ligga mer. Oftast är snoppen genomfrusen och multiliten av kylan och tjejer gillar inte.....
Du får fixa det själv.

Blir lite fundersam när du frågar om den startar i -20. Knappast den gör det(fyrtaktare) och gör den det, så kommer den väl gissningsvis skära ihop förr eller senare.....även med helsyntetoljor.
När vädret varierar i grader och fuktighet kommer du också få problem med frusna gas-och kopplingsvajrar.

Alltså: förutsättningen är nog att du har den i varmgarage när du inte kör med den.

Däck duger gott med grova offroaddäck och lätt lastbilsdubb om du ska köra en hel del i stan och på dom större vägarna. Vid rikligt snöfall, så lämnar du hojen hemma, eller sjukskriver dig för abstinens.

Nej, man få inte ligga mer. Oftast är snoppen genomfrusen och multiliten av kylan och tjejer gillar inte.....
Du får fixa det själv.

Frusen kopplingsvajer är inte kul! Hade det problemet på min atv i vintras, det sög stenhårt.. Men kanske bara hade fukt i den från innan eftersom gasvajern aldrig frös..? Någon gammal xt660 skulle nog funka annars, motardstuk och rätt billig;)

Du får fixa det själv.

Av allt du skriver har du bara ett rätt och det är att han inte kommer få ligga!

För sjutton du bor i Boden och måste väl ha sett tusentals arme-husqvarnor snurra runt punkt 49 i minus 35 med skidor? Och hur många bilar ser du som skär ihop när ni har -20C? Varför skulle en MC-motor vara annorlunda?

Men ett tips är väl att TS kör på på 5W40 eller ännu hellre 0W40 om han tänkt sig ut i riktigt kallt väder. Kör man tvåtakt bör man även bestycka upp förgasaren för annars kommer motorn gå för snålt(=varmt) och skära. Även fyrtaktare går går bäst med en uppbestyckning men dom kommer inte skära på favoritrakan.

Endurodubb är inte att rekomendera för den som tänkt hålla sig på vägarna. Dom är snorhala på asfalt och en tunn isskorpa hjälper inte nåt där. Endast roligt på vägen dom dagar ni har snöstorm samt kanske dagen efter.

Skulle gissa att personbilsdubb som helst limmas i däcket är lämpligast för gatbruk i Sundsvall. Åtminstone om man regelbundet håller sig kring de centrala delarna av stan.

Last edited:
Du får fixa det själv.

Jag är inte helt säker på att hans sexuella preferenser är enbart heterosexuella.

+ att det där med "att den kommer skära" kan du gärna få utvecka, the jokes on you tyvärr.

Av allt du skriver har du bara ett rätt och det är att han inte kommer få ligga!

För sjutton du bor i Boden och måste väl ha sett tusentals arme-husqvarnor snurra runt punkt 49 i minus 35 med skidor? Och hur många bilar ser du som skär ihop när ni har -20C? Varför skulle en MC-motor vara annorlunda?

Men ett tips är väl att TS kör på på 5W40 eller ännu hellre 0W40 om han tänkt sig ut i riktigt kallt väder. Kör man tvåtakt bör man även bestycka upp förgasaren för annars kommer motorn gå för snålt(=varmt) och skära. Även fyrtaktare går går bäst med en uppbestyckning men dom kommer inte skära på favoritrakan.

Endurodubb är inte att rekomendera för den som tänkt hålla sig på vägarna. Dom är snorhala på asfalt och en tunn isskorpa hjälper inte nåt där. Endast roligt på vägen dom dagar ni har snöstorm samt kanske dagen efter.

Skulle gissa att personbilsdubb som helst limmas i däcket är lämpligast för gatbruk i Sundsvall. Åtminstone om man regelbundet håller sig kring de centrala delarna av stan.

Armehuskvarnor är väl tvåtaktare?

Vi pratar väl nu om startögonblicket, eller har jag nu missförstått frågan?
Oljan behöver ju inte vara speciell så länge du kör med den och tar ut den från ett varmgarage. Jag kör fyrtaktare även längre turer ända ner till -30 grader och med delsyntetolja.

Ställ ut din hoj en natt(med helsyntet) när det är typ -15, Tryck på startknappen....jag gissar att den går inte igång ens?
Slangvärmare kan man ju alltid montera. Jag gjorde en Vance&Hines fireshoot som jag har använt på nån semestertur http://www.saarela.se/vinter/vinterb20.html

.....och jag är nog ganska säker på att jag har ytterligare ett rätt till(förutom det där med ligg), dvs dubbningen. Lätt lastbilsdubb, inte värst långt utstick....och dom behöver definitivt inte limmas.

Armehuskvarnor är väl tvåtaktare?

Vi pratar väl nu om startögonblicket, eller har jag nu missförstått frågan?
Oljan behöver ju inte vara speciell så länge du kör med den och tar ut den från ett varmgarage. Jag kör fyrtaktare även längre turer ända ner till -30 grader och med delsyntetolja.

Ställ ut din hoj en natt(med helsyntet) när det är typ -15, Tryck på startknappen....jag gissar att den går inte igång ens?
Slangvärmare kan man ju alltid montera. Jag gjorde en Vance&Hines fireshoot som jag har använt på nån semestertur http://www.saarela.se/vinter/vinterb20.html

.....och jag är nog ganska säker på att jag har ytterligare ett rätt till(förutom det där med ligg), dvs dubbningen. Lätt lastbilsdubb, inte värst långt utstick....och dom behöver definitivt inte limmas.

Ja, arme-qvarnorna är tvåtaktare än sen?

Brukar du aldrig göra kallstarter i -35C med din bil? Brukar den skära då?
Hojen startar lätt i -15C om du har en 5W40-olja i motorn.

Har du provat olimmade dubb på ett MC-däck? Jag har provat på moped och där höll det bara fram. Men det beror ju på hur man kör också förståss.

EDIT
Kollade din hemsida. Jag har ägt den där gula TS250n!!! Det var min kompis som lackade den på tidigt 90-tal. :) Men jag körde den endurodubbad.

Last edited:
Nej, jag startar inte min bil i -35 grader, tror inte ens min bile går igång då ....och det är lite skillnad på att starta en tvåtaktare i -15 grader jämfört med en fyrtaktare. Vi har ju snöskotrar här uppe, så jag vet hur det funkar.
Trådskaparen frågade en fråga och jag har gett ett svar vad jag tycker. Som vanligt, så får man ju på ett forum sila och sen bedömma själv.

Ja, jag kör olimmade dubb på mina hojar(förutom rallydubbat) ...och dom flesta sitter kvar än :)

Nej, jag startar inte min bil i -35 grader, tror inte ens min bile går igång då ....och det är lite skillnad på att starta en tvåtaktare i -15 grader jämfört med en fyrtaktare. Vi har ju snöskotrar här uppe, så jag vet hur det funkar.
Trådskaparen frågade en fråga och jag har gett ett svar vad jag tycker. Som vanligt, så får man ju på ett forum sila och sen bedömma själv.

Ja, jag kör olimmade dubb på mina hojar(förutom rallydubbat) ...och dom flesta sitter kvar än :)

Jag startar mina bilar i -35 flera gånger varje vinter, utan motorvärmare, och dom skär inte.
Killen i tråden som körde hypermotard har inte heller rapporterat att det har skurit.
Ingen jag känner som har en modern snöskoter med fyrtaktare har rapporterat några skärningstendenser, inte ens en turboskärning.

Varför skulle en motorcykel vara så mycket sämre konstruerad???

Min båge har alltid stått ute vintertid jag - det brukar vara 5-10 minus men en vinter låg det runt 15-20 i några veckor...jag jobbar natt så bågen fick känna på det där.

Kör ofta 20W40 eller 20w50 och mina bågar rullar året runt
och långt - flera har rullat året runt 10-20k mil.

Men det är ju en fördel om man kan ha den i värme.

Men tro mig - fjädring och sånt där blir ganska stelt på hojen i 15 minus...fort..så det enda fördelen är väl uppstarten..

Det enda man skall tänka på att ha ett bra batteri - ett som fungerar sommartid och är i slutet på sin livslängd är helt gonatt
i dom temperaturerna.

Helst ett YTX batteri av känt märke - biltema batterier går bort helt för seriöst vinterbruk - iaf på twinnar.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back