Vinterförvaringen

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Hej, nu ska hojen ställas undan för i år och de är min första hoj och första vinter! Jag har kollat runt lite och hört de ena och andra om förvaringen så jag tänkte höra med er erfarna.

Jag förvarar hojen i en bod med väggar av tjärpap och trä :) De är alltså temperaturen ute som gäller. Dock är den fri från allt vädret kan ställa till med. Jag tänkte ställa den på depåstöd för att skona däcken lite. Är det någonting annat jag ska tänka på som är viktigt ? Laddaren har vinterläge ska det användas hela vintern ? De är en Yamaha R1 2004 är de nått känt problem dem har ?

Tacksam för all hjälp Mvh Magg0t

att ha den på depåstöd e ganska vettigt.

annars kan du göra som jag gorde för något år sedan & som jag tänker göra denna vintern med :D :yoparty

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140386

blir en riktigt fin möbel det där :D

Men hur funkar det egentligen med ev. olja/bensin-lukt och sånt inne i lägenheten?

Kommer köpa mig min första hoj nu i vinter och hade tänkt ställa den i huset också, dock inte i sovrummet. :Bugar Men det är väl bara att ställa en liten ungsplåt eller nått under hojen antar jag och sen ska allt vara finemang? :)

Kör motorcykeln driftvarm innan vinterförvaringen. Starta ej upp den under vintern om du inte kan köra den driftvarm igen. Motorcykeln tar mer skada av det än att stå hela vintern utan att startas upp. Se till att glykolen klarar den utomhus kyla motorcykeln kommer att utsättas för under vinteruppehållet. Det brukar även rekommenderas att man byter olja innan avställning om den är gammal.

Tvätta rent motorcykeln och smörj upp kedjan. Ställ inte in den blöt utan se till att den är torr.

Sätt upp den på depåstöd och pumpa upp framhjulet något om det står i marken.

Lås den med godkända lås och ställ av försäkringen och kontrollera att den övergår i en garageförsäkring om du inte redan vet att så kommer att bli fallet automatiskt.

Täck över den med något som andas. Se åtminstone till att solljus inte kommer åt motorcykeln under vintern.

Själv brukar jag plocka ur batteriet och och ladda upp det vid behov och kolla till det några gånger under vintern. Har en CTEK laddare. Batteriet är åtta år gammalt vid det här laget. Du kan utan problem har den inkopplad hela vintern på motorcykeln. Jag är osäker på frostläget när det gäller motorcykelbatteri. Titta i manualen. Bifogade en länk nedan som avser den modell jag själv har. Citatet avser frostläget där sista meningen gör mig lite konfunderad. Man rekommenderar nämligen billäget och nämner inget om mc-läget.

"Läge 14.7V/3.6A
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är
kallare än +5°C. Det är också lämpligt för många AGM-batterier.
Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommernderas
läge 14.4/3.6A."

Källa:

http://www.ctek.com/Manuals/new_XS3600_SV.pdf

Last edited:
Haha den var lite fräck, men skrattar ändå! :D

Vissa säger att det är bra att byta olja innan vinterförvaring.. varför detta? Hojen vet väl inte om oljan är gammal eller fräsh? Inte bättre att byta till våren?

Gammal olja innehåller en massa ämnen från förbränningen som fräter på innandömmet av motorn, därför.:tummenupp

Eftersom jag är novis så frågar jag. Detta med att ha depåstöd på hojen under vintern? Funkar det inte om den bara står på backen med sulorna?

Eftersom jag är novis så frågar jag. Detta med att ha depåstöd på hojen under vintern? Funkar det inte om den bara står på backen med sulorna?

Jo det funkar lika bra. Det KAN bli viss deformering på däcket om den står stilla länge, men den kör man bort första turen.

Dra i lite extra luft o rotera däcken en gång under vintern, det räcker.:tummenupp

Det räcker med extra luft men det känns bättre att rotera lite också.:D

Last edited:
vadå?
är du kärring eller?
[YOUTUBE-ID]YKk_1UGKFxE[/YOUTUBE-ID]

:banana:yoparty

med tanke på att motorcykel då inte kommer stå hos mig utan mina föräldrar så tror jag att dem bryr sig lite om lukt osv :D Hade nog inte varit så populärt att göra sådär hos dem

Batteriet är väl enklast att helt enkelt ta ur och ta in så slipper det stå i vinterkyla. Relativt liten operation som borde förlänga livslängden?

Duccen åker nog in i källaren om nån månad, Hyndan får vara ute till nästa säsong :)

Önskar att jag kunde ta in den men de finns verkligen inte plats någonstans :( men jag funderar på de många nämner att ta in batteriet. Inget annat folk tycker man ska tänka på ?

- Tryck i lite extra i däcken, om du ej har depåstöd
- Står du kallt? kolla glykolhalten.
- Ta in batteriet & underhållsladda det

Starta INTE hojen då & då för att "värma upp den" som vissa ljushuven föreslår, det bildas kondens som sedan ger upphov till rost.

Släng över ett lakan & sätt dig o vänta på april.......

Inget annat folk tycker man ska tänka på ?

Glömde nämna att det kan vara bra att fylla upp tanken med bensin eller tömma den helt och hållet för att undvika att den korroderar inifrån (ståltank). Själv fyller jag upp tanken. Bensinen hinner inte bli dålig över vintern. Motorcykeln går perfekt utan några som helst problem. Min startar på första försöket.

Tror det som nämnts i tråden täcker det mesta. Använder du sökfunktionen kommer du antagligen att finna ännu mer som man kan tänka på, men jag tror det är överkurs.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back