Dafe
Gudomlig sporthojare
Vad bör jag tänka på inför och under min vinterförvaring av hojen? Har ett isolerat garage utan värme så det brukar bara skilja 5-7 grader mot ute temperaturen.
//Dafe
//Dafe
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Batterier ska ju alltid laddas under längre stillestånd, men det är extra noga om hojen står i minusgrader.
Att batterier bör laddas under längre stillestånd råder inget tvivel om. Däremot håller ett batteri sig längre ju kallare det är (ner till -60 grader C) OM det är i god kondition, dvs laddat. Det finns ingen risk att ett batteri som är fulladdat tar skada förrän graderna understiger -60 grader C.
Något som däremot är döden för batterier är att förvara dem varmt, OM man inte laddar dem regelbundet vill säga.
Har man m a o ett nytt fräscht batteri men av ngn anledning inte tänker ladda det under vintern. Då ska det förvaras kallt för bästa hållbarhet.
Här kommer det som så många tjatar om, nämligen C-TEK. Utmärkt laddare som sköter sig helt själv. Kan sitta i hela vintern och man behöver INTE ta ur batteriet, istället monterar man en snabbkoppling som följer med laddaren. Enklare kan det inte bli. Finns t o m ett speciellt vinterladdningsläge på dessa laddare.
Jag har aldrig behövt byta batteri i någon av de hojar jag haft. Har alltid haft laddaren ansluten under vintern. Se länk för mer info om dessa laddare: http://www.ctek.com/se/home.asp
Men det som jag anser vara viktigast innan vinterförvaring är iaf att ha ny fräsch olja i motorn.
Hahaha, ja, du har helt rätt. Jag försökte bara att inte göra det till vetenskap.
Att batterier bör laddas under längre stillestånd råder inget tvivel om. Däremot håller ett batteri sig längre ju kallare det är (ner till -60 grader C) OM det är i god kondition, dvs laddat. Det finns ingen risk att ett batteri som är fulladdat tar skada förrän graderna understiger -60 grader C.
Något som däremot är döden för batterier är att förvara dem varmt, OM man inte laddar dem regelbundet vill säga.
Har man m a o ett nytt fräscht batteri men av ngn anledning inte tänker ladda det under vintern. Då ska det förvaras kallt för bästa hållbarhet.
Här kommer det som så många tjatar om, nämligen C-TEK. Utmärkt laddare som sköter sig helt själv. Kan sitta i hela vintern och man behöver INTE ta ur batteriet, istället monterar man en snabbkoppling som följer med laddaren. Enklare kan det inte bli. Finns t o m ett speciellt vinterladdningsläge på dessa laddare.
Jag har aldrig behövt byta batteri i någon av de hojar jag haft. Har alltid haft laddaren ansluten under vintern. Se länk för mer info om dessa laddare: http://www.ctek.com/se/home.asp
Men det som jag anser vara viktigast innan vinterförvaring är iaf att ha ny fräsch olja i motorn.
Räcker det inte med att man startar upp hojen 2ggr i månaden och låter den gå i 5-10 min?
Räcker det inte med att man startar upp hojen 2ggr i månaden och låter den gå i 5-10 min?
sälv anser jag att man gärna ska få lite rotation på hjulen oxå...man behöver kanske inte palla upp hojen på depåstöd om man inte har råd till att köpa de men gärna lyfta upp bak och frmhjul lite då o då, rotera lite på dem o sätta ner hojen igen...
sen innan man kör iväg på våren...gå över däcktryck.....
//Ado
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten