Vinterförvaring

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Vad bör jag tänka på inför och under min vinterförvaring av hojen? Har ett isolerat garage utan värme så det brukar bara skilja 5-7 grader mot ute temperaturen.

//Dafe

Du tänker väl inte låta din hoj stå och frysa i ett kallt garage hela vintern ?
Skulle du själv vilja stå där ensam i mörkret ?
Köp en bredare säng istället.

Bifogat

• sleep.jpg
    sleep.jpg
    95.8 KB · Visningar: 314
Batterier ska ju alltid laddas under längre stillestånd, men det är extra noga om hojen står i minusgrader. Mitt råd är att montera ur det och förvara någon annanstans. Sen måste du hålla koll på glykolhalten i kylarvätskan. Med dessa två åtgärder, så kommer den att överleva.

Sen finns det ju alltid fler saker som kan/bör göras för att hojen ska må bra, men detta är miniminivån.

Sen finns det ju alltid fler saker som kan/bör göras för att hojen ska må bra, men detta är miniminivån.[/QUOTE]

Andra bra tips hur är det med soppan t ex och hjulen bör kanske montera ett centralstöd?

tacksam för hjälp
//Dafe

Batterier ska ju alltid laddas under längre stillestånd, men det är extra noga om hojen står i minusgrader.

Att batterier bör laddas under längre stillestånd råder inget tvivel om. Däremot håller ett batteri sig längre ju kallare det är (ner till -60 grader C) OM det är i god kondition, dvs laddat. Det finns ingen risk att ett batteri som är fulladdat tar skada förrän graderna understiger -60 grader C.

Något som däremot är döden för batterier är att förvara dem varmt, OM man inte laddar dem regelbundet vill säga.
Har man m a o ett nytt fräscht batteri men av ngn anledning inte tänker ladda det under vintern. Då ska det förvaras kallt för bästa hållbarhet.

Här kommer det som så många tjatar om, nämligen C-TEK. Utmärkt laddare som sköter sig helt själv. Kan sitta i hela vintern och man behöver INTE ta ur batteriet, istället monterar man en snabbkoppling som följer med laddaren. Enklare kan det inte bli. Finns t o m ett speciellt vinterladdningsläge på dessa laddare.
Jag har aldrig behövt byta batteri i någon av de hojar jag haft. Har alltid haft laddaren ansluten under vintern. Se länk för mer info om dessa laddare: http://www.ctek.com/se/home.asp

Men det som jag anser vara viktigast innan vinterförvaring är iaf att ha ny fräsch olja i motorn.

sälv anser jag att man gärna ska få lite rotation på hjulen oxå...man behöver kanske inte palla upp hojen på depåstöd om man inte har råd till att köpa de men gärna lyfta upp bak och frmhjul lite då o då, rotera lite på dem o sätta ner hojen igen...
sen innan man kör iväg på våren...gå över däcktryck.....

//Ado

Vad det gäller soppatanken så finns det väl två skolor:

Tom, dvs snustorr inuti, eller

Knökafull, för att undvika kondens. Gärna en skvätt soppastabilisator, inget jag använt, och mina hojar har alltid startat och gått bra på gammal soppa. Nu brukar mina hojar bara stå max 5 månader.

Kedjan brukar jag fetta in ordentligt över vintern, oljan byter jag inte varje höst, men iaf varannan.

Om det inte är alldeles för knöligt, lossa tändstiften och häll i lite konserveringsolja i cylindrarna, lägg i växel och snurra på hjulet så att cylindrarna smörjs. Detta är inget jag har gjort på bågen, men däremot är det nästintill lag på att göra det på utombordare, och då anser jag att man nog bör göra liknande på bågemotorn.

Vissa pratar även om att tömma fuggarna, men enligt en mc-mekaniker jag pratat med så är det bättre att slå i soppastabilisator i tanken och köra lite med, så det är stabiliserad soppa i fuggarna över vintern. Tömmer man dem så finns det risk att det bildas hårda kristaller.

Sen skadar det väl inte att smörja upp lite vajrar också.

Och glöm för bövelen inte sista tvätten innan vintern!
Det finns väl inget tråkigare än att plocka fram en skitig hoj ur dvalan på våren?

Nej nyvaxad ska den ställas in i garaget, gärna med ett lakan över den så att damm och fågelskit inte förstör skönheten. Ett vanligt lakan anser jag vara bättre än mc-kapell à la biltema/jula, då kapellen är så täta att kondens stannar kvar under dem. Ett lakan andas lite bättre.

Last edited:
Att batterier bör laddas under längre stillestånd råder inget tvivel om. Däremot håller ett batteri sig längre ju kallare det är (ner till -60 grader C) OM det är i god kondition, dvs laddat. Det finns ingen risk att ett batteri som är fulladdat tar skada förrän graderna understiger -60 grader C.

Något som däremot är döden för batterier är att förvara dem varmt, OM man inte laddar dem regelbundet vill säga.
Har man m a o ett nytt fräscht batteri men av ngn anledning inte tänker ladda det under vintern. Då ska det förvaras kallt för bästa hållbarhet.

Här kommer det som så många tjatar om, nämligen C-TEK. Utmärkt laddare som sköter sig helt själv. Kan sitta i hela vintern och man behöver INTE ta ur batteriet, istället monterar man en snabbkoppling som följer med laddaren. Enklare kan det inte bli. Finns t o m ett speciellt vinterladdningsläge på dessa laddare.
Jag har aldrig behövt byta batteri i någon av de hojar jag haft. Har alltid haft laddaren ansluten under vintern. Se länk för mer info om dessa laddare: http://www.ctek.com/se/home.asp

Men det som jag anser vara viktigast innan vinterförvaring är iaf att ha ny fräsch olja i motorn.

Hahaha, ja, du har helt rätt. Jag försökte bara att inte göra det till vetenskap. ;) Även om du och jag vet detta, så kan en mindre motorkunnig person få yrsel av att höra hela sanningen. :)

Enklast möjliga tips, konstantladda i garaget. Om detta ej är möjligt, montera ur batteriet och förvara där denna laddning är möjlig.

Last edited:
Tack för alla bra svar fint att kunna få svar från så kunniga hoj åkare som ni!
Hade hoppats på att jag kan kör in till november då jag kör den till jobbet. Så himla länge kommer den inte att stå still. Byte olja förra veckan det måste väl duga? En polare sa att ja skulle starta upp den nån gång då och då och låta den gå i 20 min behövs det om jag plockar ut batteriet? :rolleyes:

Du verkar ju ha benkoll på detta med laddare, funderar på en sån där ctek. Är det någon speciell version som man ska använda till ett bågebatteri?

Räcker det inte med att man startar upp hojen 2ggr i månaden och låter den gå i 5-10 min?

funkar det med. Har gjorde så flera år innan jag köpte cteck laddare..Men efter provat laddaren så..har den till både bilen båten hojarna.. funkar utmärkt.. Mer än nöjd++ betyg på ceteck..

Byt blinkersvätskan och luften i däcken så klarar den sig över vintern. :tummenupp

sälv anser jag att man gärna ska få lite rotation på hjulen oxå...man behöver kanske inte palla upp hojen på depåstöd om man inte har råd till att köpa de men gärna lyfta upp bak och frmhjul lite då o då, rotera lite på dem o sätta ner hojen igen...
sen innan man kör iväg på våren...gå över däcktryck.....

//Ado

Vet inte hur många som hört talas om Nitrogen (N2) i däcken...har int skaffat det sj ännu då ja planerar nya fälgar men ja ska då lätt ha det till nästa säsong...

kolla http://www.dackteam.se lr ring 020-97 32 32 för mer info

lr läs på bifogad bild...kan va ngt svårläst dock p.g.a vissa begränsningar på SportHoj.com...*host* :7peta

Bifogat

• Nitrogen.JPG
    Nitrogen.JPG
    134.3 KB · Visningar: 147
c-tek

Tja ska C-tek laddaren sitta in kopplad hela vintern med batteriet? Drar den inte en djävla massa ström då?
Hur är det om man låter batteriet sitta i och laddar det någon gång och sen kör igång hojen "om det behövs"?

//Dafe

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!