Vinterförvaring, ute eller inne

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:
Låter du damerna sova ute med?:va

Så länge glykolen tål låg temperatur.
Material påverkas av utmatning och temperatur är en faktor men om det påverkar så mycket kan ja inte svara på. Packningar och plaster kanske påverkas mer, men varför skall du låta den stå ute??

Dock anser ja av humanitära själ att hon inte skall stå ut... Även på sommaren, mina hojar har stått ute över natten 2ggr på 6-7år.
 
Hm... Ända gången hojen/hojarna är ute de är då man kör me den/dom....:brynad
 
Tja, har man inte varmgarage så har man inte.

Jag har min hoj i kallgarage. Grannen likaså. Aldrig varit några problem.
 
Bra tråd, jag undrar samma sak! :)

Om vi säger att hojen står under en carport så den slipper direkt solljus och snö, då är det väl eg inget som borde ta skada? Förutsatt då att man fyller tanken, tömmer förgasarna och kollar glykolen.
 
Något egentligt problem innebär det inte men det är inte lika torrt ute så aluminium oxiderar och en del saker angrips av rost även under kapell. Skaffa åtminstone kallgarage om du kan
 
Kallt och torrt går bra men finishen blir lidande om hojen står så det blir regelbunden fuktutfällning på den. De flesta hojar har dessutom otäta kontaktdon vilket kan ge elproblem i längden.
 
Banåkningsdäck kan spricka vid minusgrader. Batteriet mår bra av att du tar in det och kopplar till en underhållsladdare. Och utom alla tips du redan fått ovan om nackdelarna med ute/kallgarage så finns ju möjligheten att hojen är "borta" en dyster morgon.
För några långfingrade har stulit den.
Försäkringen kan också (just därför!) bli högre om den inte står i låst garage eller motsvarande.
 
Last edited:
Står den bara kallt, torrt och ventilerat är det inga problem. (typ carport)
vintern är den torraste årstiden.

Se bara till att det finns glykol i kylsystemet, ta bort batteriet eller underhållsladda det.

Mat håller längre i kylskåp/ frys än i varma garage, det samma gäller motorcyklar ....
 
Kör året runt o har min i carport. Vi bor iof 2 mil utanför stan = troligen inte så mycket bus där men har den låst med 2 fälglås och 2 kättingar - alla godkända.
Har ett garage bakom men man vill ju se hojen när man "tvingas" köra bil :yoparty
 
Mina hojar har alltid stått ute under kapell hela vintern. Plockar inte ens ur batteriet. Har aldrig varit något problem, och dom har alltid varit lättstartade på våren.
 
Instämmer med nästan allt som skrivits ovan, dock: blybatteriet ska helst lagras i så KALLt som möjligt (ovanpå elektrolytens fryspunkt såklart) -för att bromsa ner det naturliga åldrandet. Självklart ska batteriet först vara fullt laddad, men bäst därefter vore faktiskt att låta den övervintra i fryset. (Nja, svårt att fixa en underhållsladdning i en frysbox.. Iom vid normala rumstemperaturer batteriet tappar ca 1% av sin laddning varje dag och i freezer säkert också 0.5% per dag, skulle några top-up's behövas under vintersäsongen..)

Det som gäller för rena race-däck (slicks) *kan* också vara giltigt för mycket mjuka sportdäck? Vill man spela säkert chansar man inte med sina nya sportdäck med -20C. (Fakta saknas att sportdäck kunde ta stryk av "sub-zero temperatures" även om dessa mönstrade kan gummimässigt vara nästan lika mjuka och klibbiga som slicks. Uppenbarligen är det något i "natural rubber/latex" som kan irreversibelt frysa sönder eller annars byta sina egenskaper vid X minusgrader, och mjuka däck blir hårda helt enkelt. Vi fick veta lite om detta på Michelin track-day, och på nätet kan man hitta spår som stryker det samma. Som sagd, fakta saknas för vanliga sportdäck.)
 
Instämmer med nästan allt som skrivits ovan, dock: blybatteriet ska helst lagras i så KALLt som möjligt (ovanpå elektrolytens fryspunkt såklart) -för att bromsa ner det naturliga åldrandet. Självklart ska batteriet först vara fullt laddad, men bäst därefter vore faktiskt att låta den övervintra i fryset. (Nja, svårt att fixa en underhållsladdning i en frysbox.. Iom vid normala rumstemperaturer batteriet tappar ca 1% av sin laddning varje dag och i freezer säkert också 0.5% per dag, skulle några top-up's behövas under vintersäsongen..)

Det som gäller för rena race-däck (slicks) *kan* också vara giltigt för mycket mjuka sportdäck? Vill man spela säkert chansar man inte med sina nya sportdäck med -20C. (Fakta saknas att sportdäck kunde ta stryk av "sub-zero temperatures" även om dessa mönstrade kan gummimässigt vara nästan lika mjuka och klibbiga som slicks. Uppenbarligen är det något i "natural rubber/latex" som kan irreversibelt frysa sönder eller annars byta sina egenskaper vid X minusgrader, och mjuka däck blir hårda helt enkelt. Vi fick veta lite om detta på Michelin track-day, och på nätet kan man hitta spår som stryker det samma. Som sagd, fakta saknas för vanliga sportdäck.)

Kan bli riktigt knepigt. Ju kallare batteriet är dessto högre spänning ska det laddas till på sid 26 i länken
http://ecee.colorado.edu/~ecen4517/materials/Battery.pdf
anges Laddspänningen vid +20C till 2,4 Volt/Cell och vid -15C till 2,6 Volt/Cell. Vilket motsvarar för ett vanligt 12 Volts blybatteri
14,4 Volt vid +20C (känns väl igen?) och 15,6 Volt vid -15C , dvs 1,2 Volt högre vid -15C.
En vanlig underhållsladdare slår till vid ca 12,8 Volt och ifrån vid ca 14,4 Volt.
Med ett fryst batteri bör alltså tillslaget ligga på ca 14 Volt och från slaget på ca 15,6 Volt.

Men det är väl bara at läsa manualen för laddaren.
Står det att lägsta användningstemperatur är -20C eller lägre så är det väl bara att stoppa in laddaren i frysen också.
Lämpligen en vecka efter batteriet.
Så batteriet är kallt när laddaren trycker i 15,6 Volt.

Tål laddaren inte frystemperaturer, så är nog det kanske tveksamt om det lönar sig att ansluta den till ett batteri i frysen. Skulle vara om den hela tiden skickar iväg en svag ström. Har sett 30mA på en Lidl laddare och 60mA på en Biltema laddare.
Men sånt här varierar från laddare till laddare .
Precis som batterispänningen kan variera från ca 12,7Volt (Yuasa) till 13,1 Volt (Biltema underhållsfritt)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top