Vinterförvaring av hoj

Hayabusa_Richard

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
2010 Suzuki Gsxr 1300 Hayabusa
Hejsan Hojbröder där ute!
Nu så börjar säsongen gå mot sitt slut och jag undrar lite hur ni vinterförvarar era hojar.
Ställer ni upp dom på depåstöd över vintern,eller låter ni dom stå på backen med det vanliga stödet?
Är lite inne på att köpa ett depåstöd till min hoj,men har fått för mig att det e mer bra att ha om man ska mecka med hojen själv och det e jag ingen vidare på!

Alla tips e välkomna på hur man ska förvara hojen så bra som möjligt inför vintern!

//Richard

Inför vinterförvaringen ser jag till att motorcykeln är ren, torr och körd driftvarm innan jag ställer tillbaka den i garaget.

*Full tank (v-power för att slippa etanol)
*Ställer upp den på depåstöd bak
*Kontroll av lufttryck i däcken (ser till att ha lite extra i framhjulet)
*Monterar av batteriet och sätter det på underhållsladdning av och till.
*Drar över ett överdragstäcke som andas

Om motoroljan är väl använd skulle jag byta den inför vinterförvaringen. Byt gärna bromsvätskan också om den är gammal. Kontrollera kylarvätskan så att den klarar en köldknäpp om den står förvarad i kallgarage.

Hej hej. En ständigt återkommande fråga såhär års.
Testa att söka på "vinterförvaring" här på forumet eller skriv såhär i google:

"vinterförvaring site:sporthoj.com"

Så ska du se att du hittar massor med tips :tummenupp

Depåstöd kan man även använda om man skall byta däck, inte så många däckfirmor som tar emot hela hojjen. Så köp du ett, i mina ögon klarar man sig inte utan det.

Jag använder det hela tiden...tex när jag smörjer kedjan, vaxar hojjen, byter däck, vinterförvarar osv osv osv...

Jag har biltemas har billiga men jag tycker de är lite väl klena. I alla fall det jag har för fram. Kör hembyggt bak.

Ja har alltid haft mina hojar på depåstöd under vintern när jag haft garage. Så har jag snurrat på hjulen med jämna mellanrum för att innte lagren ska påfrestas på samma ställe hella tiden.

Jag vet sällan när sista turen är gjord och när man har kommit på det är det ofta för sent för att åka och tanka eller liknande. Det har fungerat bra ändå.

Så, klart man kan fixa och grejja, men det brukar lösa sig ändå när solen tittar fram på vårkanten.

Lycka till!

PS: ska hojen stå i yttertemperatur är det bra att ställa in batteriet inomhus.

Jag gör inga förberedelser alls inför vinterförvaringen. Dock ser jag till att ta några korta vändor under vinterns gång (då vädret tillåter), för att hålla liv i maskineriet inför våren. Funkar prima för mig. Burnouts i snö är dessutom bra mycket mer plånboksvänliga än på asfalt! :)

Grundlig tvätt, fulltank och kapell, inget annat.
Om oljan gått mer än 300mil så byter jag inför vintern, annars inte.
Lämnar på stödet.

Sedan finns det foklk som är precis hur anala som helst (tesked olja i varje cylinder, k-sprit i tanken mm mm)

Upptäckte hur det kan bli om man förvarar hojen i kallgarage utan att göra nånting..tjoff så var ena gaffelbenet kläggigt med olja och byte av packbox istället..brukar vara noga med att lyfta lite på dammskydden och olja in packboxarna ( med 5-56, fast det kanske finns bättre grejer..WD40? ) men det glömde jag på mitt renoveringobjekt vrak (gpz:an):mad:

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!