Vinter +LC4

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Skall man göra några justeringar på fuggen när man kör vintertid? min beter sig lite konstigt nämligen. när man gasar från tomgång svarar den inte direkt!!!
bestyckar ni om, ändrar luft/bränsleskruven ,tejpar igen "uppsågade" luftintaget eller nått annat jämfört med sommarinställningarna???

Ligger den lite åt det feta hållet sommartid, brukar det klara sig bra på vintern. Men felinställt, så kan motorn t.o.m. dö när det är kallt. En acc.pump brukar hjälpa till så motorn inte tuppar av vid gaspådrag. Vad har du för förgasare ?

Jag har orginalförgasare, upptagen luftburk, huvudmunstycke 168 om jag inte minns fel...nålen i högsta läget,exc dämpare. krökarna är "blåa" nästan ända bak till böjen bakom motorn. Har kört den i 3år utan att ändra på bestyckningen, så är den fel borde något hänt redan tycker man, dock 1a året jag kör på vintern.
Kan det ha nåt med tändningen eller stiftet annars tro?

Det borde vara rätt bestyckning för hojen, att döma av nålposition och huvudmunstycke. Men om rören har blivit blå så långt upp, är det ett tecken på att de gått varma (och oftast är det pga för tunn bestyckning). Inget läckage som du kunnat upptäcka ? Hålen efter EPC-slangarna tätade ordentligt ? Om du fetar på med choken när motorn börjar protestera - går den bättre då ?

Hur ser tändstiftet ut ? (bild kanske ?)

Inga läkage vad jag märkt, tätat ordentligt ovanpå fuggen, var sitter de övriga som skall tätas? det var redan bortplockat när jag köpte hojjen! Kollade över allt runt fuggen i höstas, då jag bytte insugsgummit.
Testade inte att feta på med choken..tyvärr.. stiftet har jag inte kollat, men sommartid är det ljusgrått.
Men huvudmunstycket används väl efter 1/2 gas typ, så det kan ju hända att den går varm innan huvudmst börjar verka eller???

Böjjarn skrev:
Inga läkage vad jag märkt, tätat ordentligt ovanpå fuggen, var sitter de övriga som skall tätas? det var redan bortplockat när jag köpte hojjen! Kollade över allt runt fuggen i höstas, då jag bytte insugsgummit.
Testade inte att feta på med choken..tyvärr.. stiftet har jag inte kollat, men sommartid är det ljusgrått.
Men huvudmunstycket används väl efter 1/2 gas typ, så det kan ju hända att den går varm innan huvudmst börjar verka eller???
Plus blåa rör = den går alldeles för tunt och därmed för varmt.

Du borde se över bestyckningen, tändstiftet ska vara ungefär oboypulverbrunt/gyllenbrunt,
och det är efter en stunds pressande på höga varv för att det ska visa rätt.

Det kan ju vara så att det alltid har varit fel.

Hur går den på sommaren? effektförlust på höga varv?
ovillig att varva upp vid lite kyligare dagar?
varvet rör sig inte jämnt med gasen?

då går den definitivt för tunt.

Du sa ju att du hade sågat upp luftburken, och har munstycke 168
jag vet inte vad original är men om du inte har bytat efter att ha sågat
upp luftburken så var det VÄLDIGT dumt gjort.

Last edited:
Oddjob skrev:
Plus blåa rör = den går alldeles för tunt och därmed för varmt.

Du borde se över bestyckningen, tändstiftet ska vara ungefär oboypulverbrunt/gyllenbrunt,
och det är efter en stunds pressande på höga varv för att det ska visa rätt.

Det kan ju vara så att det alltid har varit fel.

Hur går den på sommaren? effektförlust på höga varv?
ovillig att varva upp vid lite kyligare dagar?
varvet rör sig inte jämnt med gasen?

då går den definitivt för tunt.

Du sa ju att du hade sågat upp luftburken, och har munstycke 168
jag vet inte vad original är men om du inte har bytat efter att ha sågat
upp luftburken så var det VÄLDIGT dumt gjort.

Nädå, den är bestyckad med öppnad luftburk, har läst att man aldrig skall gå över 170 på lc4 motorerna. tror org är nånstans runt 150

Inga problem vid kyligare dagar,
det enda som jag märkt av är att den vill bråka lite innan den blir varm, lägger gärna av o så och det tar tid innan den går bra, men det har jag fått förmig att det är lite ktm orginal!!! (detta gäller även sommartid) har bara åkt 3ggr vinter ännu.

Böjjarn skrev:
Nädå, den är bestyckad med öppnad luftburk, har läst att man aldrig skall gå över 170 på lc4 motorerna. tror org är nånstans runt 150

Inga problem vid kyligare dagar,
det enda som jag märkt av är att den vill bråka lite innan den blir varm, lägger gärna av o så och det tar tid innan den går bra, men det har jag fått förmig att det är lite ktm orginal!!! (detta gäller även sommartid) har bara åkt 3ggr vinter ännu.
att den svarar dåligt på gasen när den är kall är för att den behöver mer bensin
när den är kall, dock ska den inte göra så riktigt på sommaren.

du får se över bestyckningen helt enkelt.

Böjjarn skrev:

Jag har en -04 LC4 med ett 180 munstycke som är helt rätt enligt bänkning.

prova o tejpa för hålen som e upptagna lite då...mindre luft= hyffsad soppa blandning :)

ozeo skrev:
prova o tejpa för hålen som e upptagna lite då...mindre luft= hyffsad soppa blandning :)

Det är ett alt som jag funderat på.
Hur har ni gjort med era fuggar när ni tagit upp luftburken o annan dämpare, har ni bara bytt huvudmunstycke o flyttat nål, eller har ni bytt/gjort nåt mer?
Kan även tillägga att den aldrig smäller vid avslag på gasen.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...