Vindrutetorkarhelvetet...

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Ja, just det.
Är vi fler som har torkarblad från helvetet?

Har en Audi med sk. lakritsremsor. Dyrt som skam (+400:-) eftersom biltemas blad inte passar. Efter ett ha bytt för ca 2 månader sedan känns det som att de är kassa igen. Det blir ränder efter dom och när det regnar och är mörkt ser man knappt hjälpligt genom framrutan.

Hur underhåller man ett par torkarblad så att de håller mer än 2 månader.
Nej, jag avser inte att sjunga för dom eller dylikt.
Finns det mirakelmedel till gummit på bladen?
Finns det mirakelmedel till vindrutan?

Nu mina vänner är det dags att komma ut och berätta...

//
R.Uinerad

Jag tvättar torkarbladen samtidigt som själva bilen. (Lyfter upp och grejar runt lite med svampen, inget mer avancerat). Är det akut går jag ut och drar rent dem med vanligt hushållspapper.

Jag tror att hålla dem rena är grejen. Hade haft mina förra i ca 2år och bytte dem nu lite i förebyggande syfte inför salt-perioden. (Den bakre torkaren hade dessutom gått i småbitar så det var dags....Den var från Biltema ja.)

Rutan tvättar man också när man kan, gärna lite vax tillsammans med bilen, men då ska den vara helt ren, annars vaxar man in skiten vilket blir lite dåligt.

Jag har en Golf med helt vanliga torkare. Använder numera bara "märkestorkare".

Aldrig testat själv, men ibland hör man talas om att man kan låta glasfirman göra en "rand" i glaset nere vid vindrutetorkarna som gör att dom håller sig renare.

Torkarblad av hög kvalitet är nyckeln till lång livslängd (duh! :rolleyes: ) :) Att köpa billiga ersättare på OK eller Biltema funkar sällan bra - de "klickar" när de byter riktning, slits fort och passformen är inte alltid den bästa. Men man måste torka rent bladen ofta, så att gruspartiklar och annat mög inte slipar ner gummit. En fuktig trasa eller svamp som man kan dra rent med efter varje skit-tur i saltblasket.

köpte biltema sist..funka bra o var lätt o få dit.
sen köpte jag på okq8 o den fick man inte med nå fäste som passa :näsblod

de finns rengörare o köpa, slipar väl av bladet lite samtidigt har jag för mig.
vart vet jag inte.

Kör också Audi och köpte torkare på Preem sist. Riktigt bra Boschtorkare precis som orginal fast med prislapp under 300kr. Rekommenderas.

Edit: Glömde ju, Silikon är bra för gummi, finns som spray.

Last edited:
Silikon gör att de håller 3ggr så länge. Men så fort jag får arslet ur vagnen och skaffar patent på min geniala idé så kommer du ha torkarblad som håller MINST 4000mil utan några åtgärder. Men som sagt, det gäller att få arslet ur vagnen också....

En polares morfar tar torkarbladet från vänster sida och sätter på höger sida när det behöver bytas. Han prioriterar förarplatsen och tycker att han på så vis sparar massa pengar.

Om det är värt besväret att inte se så bra ut till höger genom rutan eller inte vet jag ej, men de kan ju vara värt att tänka om du har torkarkostnader på 400kr varannan månad.

Mark

Jag fattar det inte...

Jag kör skitlänge med mina torkarblad, ändå är jag extremt kinkig mot skitiga rutor. (mitt senast bytta torkarblad plockade jag från en skrotbil, det var som nytt, men tyvärr för långt så det sticker upp ovanför listen på rutan)

Farsan kan köra hem den nyköpta bilen från bilaffären och innan han är hemma lämmnar dom skitränder över hela rutan (lite överdrivet, men inom en månad IAF)

Han gör inget speciellt med sina torkarblad, jag gör inget speciellt med mina, men så har det alltid varit?

Det spelar ingen roll om jag köper den billigaste skiten som finns och han den dyraste, det har inte med bilmodeller att göra heller, det har varit så på alla bilar han och jag har haft.

Finns det en torkarblads-gud han har förargat så att han har drabbats av torkarbladsförbannelse? :va

Mark skrev:
2615103 En polares morfar tar torkarbladet från vänster sida och sätter på höger sida när det behöver bytas. Han prioriterar förarplatsen och tycker att han på så vis sparar massa pengar.

Det gör jag med...

Edit; Bissmark: Din ruta kan vara kass med. Då kan det kännas som att torkarna är slut, men det är i själva verket rutan som är blästrad. Lakritsremmarna (och alla andra torkare med) ska ju hålla iaf minst 1000 mil.

Last edited:
Det kan inte bara vara så att han använder sig av mega torkaut torkarblad spolarvätska.

Last edited:
Mark skrev:
2615103 En polares morfar tar torkarbladet från vänster sida och sätter på höger sida när det behöver bytas. Han prioriterar förarplatsen och tycker att han på så vis sparar massa pengar.

Om det är värt besväret att inte se så bra ut till höger genom rutan eller inte vet jag ej, men de kan ju vara värt att tänka om du har torkarkostnader på 400kr varannan månad.

Mark

De "slits" ju tyvärr inte olika beroende på vilken sida de sitter.
Båda blev kassa ungefär samtidigt...
Tanken är dock god :tummenupp

juha01 skrev:
2615335 Det gör jag med...

Edit; Bissmark: Din ruta kan vara kass med. Då kan det kännas som att torkarna är slut, men det är i själva verket rutan som är blästrad. Lakritsremmarna (och alla andra torkare med) ska ju hålla iaf minst 1000 mil.

Också en tanke som passerat genom mitt lilla huvud.
Men rutan är slät som en barnrumpa.

Mr Helmut skrev:
2615372 mega torkaut torkarblad spolarvätska.

Va :va :va :va

GuW skrev:
2615144Finns det en torkarblads-gud han har förargat så att han har drabbats av torkarbladsförbannelse? :va

Vi lider nog av samma åkomma, din far och jag...:mad:

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!