Vincent Black Shadow

Kan att va idé att kolla priserna på dom 9 Vincent som går på Bonham auktion den 23 April.
Om man nu inte fixar att kicka i gång en Shadow (jag har försökt) så kan man köpa en H2R för lite mindre pengar. En Vincent är en väldigt bekväm långfärdscykel. Dessutom finns i stort sett varenda reservdel att köpa till rimliga priser.

Kan att va idé att kolla priserna på dom 9 Vincent som går på Bonham auktion den 23 April.
Om man nu inte fixar att kicka i gång en Shadow (jag har försökt) så kan man köpa en H2R för lite mindre pengar. En Vincent är en väldigt bekväm långfärdscykel. Dessutom finns i stort sett varenda reservdel att köpa till rimliga priser.
Var hittar du dessa reservdelar? Vevstakslager tex. har till den hojen "självtillitverkast" på "Gjutas" (Bolinders) när det begav sig ??

Gav han 300:- för den så ska jag inte vara knusslig utan dubblar det, så 600:- bjudet.

Jag är inte heller knussslig, jag lägger på en nolla, 3000:- kan han få

Jag gillar, helt oförklarligt Vincen, sedan Fritz Egli byggde fräna ramar till dom.
Inga blocket-caferacers direkt

Vi hade enligt uppgift en chopper med Vincent motor här i Umeå för 20 år sedan.

En riktig långgaffel chopper, med en Black Shadow motor.

Svärfar dillar alltid om att den hojen skulle man aldrig sålt... Så jag tog honom på orden och låter mina objekt samlas i garaget. (Och ja, det var en Vincent Black Shadow han sålde för en spottstyver i sin ungdom)

Last edited:
Var hittar du dessa reservdelar? Vevstakslager tex. har till den hojen "självtillitverkast" på "Gjutas" (Bolinders) när det begav sig ??
Det nytillverkas allt till cykeln idag, via Vincent Owners Club kan man köpa det mesta, Ernst Hegler i Tyskland + ett antal WS i England bygger motorer enligt spec, Välj 1000 eller 1200, 2 eller 4 ventils toppar etc etc
Irving Vincent är ett exempel- en av deras racehojar

Bifogat

• IV8C7127e.jpg
    IV8C7127e.jpg
    874.2 KB · Visningar: 32
Jag tycker det verkar var dyrt för en hoj att använda regelbundet i trafiken / bandagar
Tror valfri Aprilia, Ducati, Suzuki, Honda V-twin ger mer för pengarna.
Till att använda regelbundet i trafiken / bandagar.

Jag tycker det verkar var dyrt för en hoj att använda regelbundet i trafiken / bandagar
Tror valfri Aprilia, Ducati, Suzuki, Honda V-twin ger mer för pengarna.
Till att använda regelbundet i trafiken / bandagar.
Om Vincenten har gått från 300kr till de 300.000kr som jag skulle betala utan att blinka hur skulle då en Nyare Ducati eller Aprilia kunnat ge mer för pengarna. Bandagar är nog inte aktuellt med en Vincent Black Shadow men i trafiken borde den funka fint, helförsäkring ca 750 kr per år, besiktningsbefriad, skattebefriad. Plus att den istället för att sjunka i pris ökar.
Sen är den ju så snygg också.

Vill man spendera somrarna med att åka runt i Europa på olika träffar är en Vincent inte fel. Men för bandagar finns roligare hojar.

Last edited:
Det nytillverkas allt till cykeln idag, via Vincent Owners Club kan man köpa det mesta, Ernst Hegler i Tyskland + ett antal WS i England bygger motorer enligt spec, Välj 1000 eller 1200, 2 eller 4 ventils toppar etc etc
Irving Vincent är ett exempel- en av deras racehojar
Jag är helt övertygad om att det finns vassare racehojar, men finns det fränare?

Jag zoomade in och då kunde jag höra bilden... Youtube nästa...

Var väl Vinsent som kallades för "plumbers nightmare" med tanke på alla oljerör på motorn om jag inte minns helt fel?
Det var förkrigsmodellen, Rapide series A som kallades så.
Bild-RapideA-1936.jpg
Efter kriget kom den nykonstruerade motorn till Rapide series B som inte har några yttre oljerör.
1948 kom den första Black Shadowen med 10Hkr mer, kylflänsar på alla 4 bromstrummorna och den stora 5" hastighetsmätaren.
Året efter kom series C med Giradraulic framgaffel.
Slutligen kom series D 1954.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...