Vinö, Tändkuledäckaren.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har fått påpekanden från medlemmar som vill att jag ska starta en tråd om min däckade skötbåt "Vinö", så jag faller nu till föga och startar denna tråd. Båten väger ca 4 ton. 20-hästars Seffle S18 FV, ca 8.75 X 3.25. FV betyder friktionskoppling/vridbara blad. Dvs hon är försedd med en koppling och en ställbar propeller som är ca 70 cm i diameter.
Maxeffekt är vid 650 rpm men jag kör helst 390-400 rpm.

Båten är alltså en däckad skötbåt sk "Däckare" byggd på ön Vinö i Misterhults skärgård. Dessa båtar användes främts till drivgarnsfiske på Östersjön, men även allehanda skärgårdstransporter.
Själv tar jag henne ofta och gärna över Östersjön till Åland och Finland och har därigenom träffat tex SH-Medlemmen Petter och hans minst sagt sjöfarande far.


Men ikväll var jag alltså i hojgaraget och gjorde en ny namnskylt. Jag vet att många kanske tycker att designen är fjollig, men kolla hur V:et ser ut som en poser som spänner musklerna och med sina knutna nävar utan uppenbar anledning ska försvara resten av bokstäverna. Perfekt på SH! Jag ska fixa ett "S" att sätta framför V.et när jag kör SH-kryssningar i sommar. :rock

Båten byggdes 1950 av bröderna Källgren på ön Vinö i Misterhults Skärgård och fick regnumret VK108 (Västervik), sedemera ON108 (Oskarshamn) på grund av en regeländring. Så på ön kallades hon för 108:an. Det var först när hon vart fritidsbåt på 70-talet och miste sitt regnr som hon fick namnet "Vinö" efter sin födelseplats. Den originalmonterade Seffle 20 Hk tändkulan med ställbar propeller sitter kvar. Jag har idag renoverat både motor och propelleranläggning samt försett motor med sötvattenkylning. Båten är också renoverad, jag har mha en kamrat bla bytt 65 meter ekbord och 1/3 av däcket.

visabild.php


visabild.php


visabild.php


Det är många här som har åkt med vid olika tillfälle, bla Fille, Alexandra , Masen, Pucken, Blåskägg, D1Ce, Bananhjärna, Cyrén, Roadragge, Bushido, Emelie, DrBike samt Jannes S. med hans motardgäng.
 

Bifogat

  • IMG_1244.JPG
    IMG_1244.JPG
    45.6 KB · Visningar: 2,501
  • IMG_0927.JPG
    IMG_0927.JPG
    64.7 KB · Visningar: 523
  • DSCF0007.jpg
    DSCF0007.jpg
    238.5 KB · Visningar: 1,030
  • DSCF0011.jpg
    DSCF0011.jpg
    274.2 KB · Visningar: 1,241
Last edited:
Paxar en tur i sommar! Jag ska slå nytt rekord i mastklättring :yoparty
Fina bilder
 
Vilken pärla Jyrgen! :) Kan tänka mig tändkuledunket är lite rogivande.

Jag har en kul anekdot, har faktiskt som liten parvel trampat på ett svänghjul på en sådan manick när gammelgubben försökte pilla ut tändpatronen, insatta vet att det är lite sot inblandat i sådana här tingestar... :rofl
 
Snyggt med nya skylten Jörgen!:)

Det blev ju ingen tur förra året (bara arbete:D) men år ska jag med en sväng och skjuta salut för kungen.:yoparty
 
Å fi fan vilka minnen från sommaren.
Liggandes på fördäck med ett glas rött och titta på kvälssolen över Mysingen.:tummenupp
 
Jag stämmer in i hyllningskören! Sjukt fin båt har du iaf.
 
Hade du gjort skylten själv? Ruggigt snygg var den iaf, passar bra på något sätt.

Vacker och välskött var hon iaf. Underbara linjer, det finns inte mycket som slår en gammal träbåt.:Bugar
 
Minns när jag fick äran att veva igång Säfflen Jörgen! :)
Det var väl som att kicka en Harley ggr tre!
Men igång gick den, med sitt trygga mumsande. *ljuv musik*
 
Snyggt jobb både med båt och skylt Jörgen! :tummenupp Jag insåg precis att det var alldeles för länge sen jag hörde en tändkula boffa :(

Edit: Youtube är vår vän!
Här är en Sefflemotor som är ombyggd till att vara stationär:

[YOUTUBE-ID]34SGFXIgiZM[/YOUTUBE-ID]

Och här är från Tändkulemotorns dag, monterad i en båt:
[YOUTUBE-ID]crRGGx1EMK8[/YOUTUBE-ID]

Synd att ljudkvalitéten är lite sådär :( Men nog låter de rackarns trevligt :nicka
 
Last edited:
Fin båt!

Brukar du segla mycket eller är det mer motor?

Drar tändkulemotorer mycket bränsle? Dom är lite krångliga att starta har jag fått för mig. Ser fram emot mer information :p
 
Se till att masa ut drivveden till St:Nassa i sommar då så bjuder jag på rökt flundra och färskpotatis.
 
Se till att masa ut drivveden till St:Nassa i sommar då så bjuder jag på rökt flundra och färskpotatis.

Glömde säga till dig är jag var där i somras :mad:

Finns grymt med flundra på på Antegubbens gamla skär helt klart.

Här är bilder från Nassa -03 (Gubben). Oskar är så kaxig för att han har jägarlicens, så han fick narurligtvis simma ut med nätet.

Sen var det äta flundra och färskplugg i skymningen
 

Bifogat

  • DSC00790.jpg
    DSC00790.jpg
    243.9 KB · Visningar: 379
  • DSC00803.jpg
    DSC00803.jpg
    234.5 KB · Visningar: 355
Tjusigt!:tummenupp

Men varför fick jag inte vara med på listan över folk som fått åka för?:va :D

Bara för det vill jag ha en tur till till sommaren!:fakta

Please?:rolleyes:

Edit: Gullebulle där!:krama :D

Fast jag åker ändå gärna med till sommaren om jag får:)
 
Last edited:
en träbåt i gott skick,det är kärlek det.:)
jag och farsan hade en snipa med en marna tändkulemotor i sig och det var en fröjd att åka mellan kobbar och skär och motorn dunkar på.
jag vet inte hur mycket en tänkulemotor drar men vad jag kommer ihåg så var det sällan man behövde fylla på tanken,så den är riktig snål....
det enda som är tråkigt med en tändkulemotor är att det är ett helvete att dra igång dom...
våran hade man en vev som man drog igång den med och gärna lite startgas på.
sen vevade man för kung och fosterland och ibland blev det bakslag så veven åkte åt helvete i sjön så man fick dyka efter den.
sen slant jag med veven en gång i tiden så mitt finger åkte in ett rostfritt hölje som skyddar så att man inte skall bränna sig på avgasröret...
slutade med att jag fick sy både sena och finger.
synd att vi sålde den men jag ser den ibland och den är forfarande i gott skick....
 
en träbåt i gott skick,det är kärlek det.:)
jag och farsan hade en snipa med en marna tändkulemotor i sig och det var en fröjd att åka mellan kobbar och skär och motorn dunkar på.
jag vet inte hur mycket en tänkulemotor drar men vad jag kommer ihåg så var det sällan man behövde fylla på tanken,så den är riktig snål....
det enda som är tråkigt med en tändkulemotor är att det är ett helvete att dra igång dom...
våran hade man en vev som man drog igång den med och gärna lite startgas på.
sen vevade man för kung och fosterland och ibland blev det bakslag så veven åkte åt helvete i sjön så man fick dyka efter den.
sen slant jag med veven en gång i tiden så mitt finger åkte in ett rostfritt hölje som skyddar så att man inte skall bränna sig på avgasröret...
slutade med att jag fick sy både sena och finger.
synd att vi sålde den men jag ser den ibland och den är forfarande i gott skick....

Det är inte svårt att starta en tändkulemotor.
Man måste bara göra rätt.
 
Den ser verkligen fantastiskt fin ut.:tummenupp
Hur mycket tid får du lägga för att hålla skicket på den?
 
Slussa ut till hjälmaren med den i sommar så jag får åka med på en tur :) Jag bor bara några kilometer från slussarna sjövägen sett, börjar du i mitten på maj så bör du vara framme i början på juni :D
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top