villken sorts färg målar jag på plast

Douge

Bor på sporthoj.com
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
cross 125
jag ska måla tanken på crossen vad för sorts färg kan man andvända som är bra

vanlig färg med plastprimer....
eller primer på sprayburk å vanlig sprayfärg våtivåt...

Som ny på forumet så kastar jag mig in i diskussionen...
Vad menas med våtivåt?
Och en fråga till, jag har hört att om man målar en plasttank(cross) så måste man ha någon speciell färg eftersom att tanken "andas", dvs färgen får bubblor. Dekalkitt brukar också vara perforerade med en massa småhål just av denna anledningen. En ny tank kostar ju en hel del men vill inte måla och få bubblor heller.
Någon som vet ngt?

Hmmmm...

Skulle nog hoppat över lackering på en plast tank på en cross....
Färgen kommer troligen att släppa rätt fort och så ser det ännu jävligare ut än tidigare!
Plasten "svettas" ju lite och din tank är vid det här laget mättad med fet soppa och 2 takts olja!
Svårt att få det att fästa!
Sen så är det ju en cross!
Så du kommer väl antagligen att mosa på tanken ordentligt och då också förstöra lackeringen!
Är det så att du vill ha en finare yta så föreslår jag fint slip papper av våtslip modell i olika steg....
Sedan polera med något som man polerar bilar med tex....
Japp jag har själv gjort på detta vis med ett hyfsat resultat!

Detta funkar ju bara om du tänkt behålla samma färg!
Ska du byta färg på hojen så ar natyrligtvis detta inget alternativ!

Det är vad jag tycker!
Obs! detta är inte menat som den ultimata lösningen, utan min personliga uppfattning om lösning av problemet!
Hoppas "förståsigpåarna" här godtar det!

Tack för svaren :tummenupp

Dock inte de svar jag ville ha (ni skulle ju sagt att det går utmärkt att lacka en tank... :D )

Hmm, får jaga fatt i en tank, då jag vill ha en svart en. Synd, då vart det ju helt andra pengar...

Förresten, det kanske går om man "målar" med epoxiplast(svart sådan då) så att hela tanken blir inplastad, som en 1mm tank som sitter utanpå. Nån som hänger med? Den borde ju inte bubbla sig heller.(man kan ju ha något hål här och var så den släpper ut lite övertryck). Kan kanske bli lite svårt med finishen sen, men om man slipar och slipar och slipar(ner till 1800 eller nå).

Hehe, ideer saknas det inte iaf, frågan är ifall de är genomförbara. :confused:

Noc skrev:
Tack för svaren :tummenupp

Dock inte de svar jag ville ha (ni skulle ju sagt att det går utmärkt att lacka en tank... :D )

Hmm, får jaga fatt i en tank, då jag vill ha en svart en. Synd, då vart det ju helt andra pengar...

Förresten, det kanske går om man "målar" med epoxiplast(svart sådan då) så att hela tanken blir inplastad, som en 1mm tank som sitter utanpå. Nån som hänger med? Den borde ju inte bubbla sig heller.(man kan ju ha något hål här och var så den släpper ut lite övertryck). Kan kanske bli lite svårt med finishen sen, men om man slipar och slipar och slipar(ner till 1800 eller nå).

Hehe, ideer saknas det inte iaf, frågan är ifall de är genomförbara. :confused:

Flåt! :D

Ideér är aldrig fel!

Epoxy är hårt...Plast tanken är mjuk (are) ...
Tror att det släpper...

Flåt igen! :näsblod

UrbanTiger skrev:
Funderade på det där åxå. Du borde kunna glasfibra in tanken så det blir ett skal på säg två lager. Glasfibra, slipa, sprutspackla, slipa och lacka sedan.
Mycke jobb men det borde funka.
Hur ofta vurpar man så att man dunkar i tanken så att det skulle spricka ?

Det är sant, tanken brukar klara sig rätt bra vid vurpor. Beror ju självklart på...
Men tror du att man ska armera den(med glasfiber då), du tror inte att den spricker lättare iom att den blir styvare, och då kan flexa mindre? Eller den kanske bara blir spröd utan armering. Hmm...

Har hört att sk. polyesterplast(finns iofs olika polyesterplaster) ska "andas lite". Samt att man inte ska använda epoxi eller gelcoat på en yta som andas(t.ex. polyesterplast) då det bildas bubblor.(Gäller inte båtar då vätskan kommer i kontakt med den "täta" plasten först, om ni förstår vad jag menar). Frågan är om man gör plasten kanske 1mm så "orkar" den inte bubbla sig? Kanske blir lite fuktigt mellan plasterna, men i fallet med en tank så kvittar det ju då det yttre lagret inte släpper för det.

Har även läst att tankar ofta är gjorde av sk. Isoftalsyrapolyester, frågan är ju ifall yamaha har använt det i sina plaster. I så fall så vore det ju det bästa alternativet.

Finns det ingen plastguru här på forumet som har lite bättre kunskaper i ämnet? :confused:

Noc skrev:
Som ny på forumet så kastar jag mig in i diskussionen...
Vad menas med våtivåt?
Och en fråga till, jag har hört att om man målar en plasttank(cross) så måste man ha någon speciell färg eftersom att tanken "andas", dvs färgen får bubblor. Dekalkitt brukar också vara perforerade med en massa småhål just av denna anledningen. En ny tank kostar ju en hel del men vill inte måla och få bubblor heller.
Någon som vet ngt?

våtivåt = att man målar nästa lager innan det tidigare har torkat... :7peta

du kan ju ta sån där färg som sitter på handtagen på verktyg typ tänger... :tummenupp

man doppar handtagen i burken å låter torka...

en STOOOOR bytta.... doppa tanken.. låt torka.. skär av dropparna.. eller låt dropparna sitta kvar, kan ju bli en kul effekt :rofl :rofl

När man lackar kjolpaket på bilar så häller man i "mjukgörare" i färgen innan man lackar för att få det att hålla. I alla fall var det så man beskrev att man gjorde i bilsport i mitten av nittiotalet när de lackade någon bil. Så detta undermedel är alltså det som kan vara lösningen för ett långvarigt resultat för att lacka plast.

Jag har själv lackat hyfsat mjuk plast tidigare med bra resultat, har man tvåkomponentsfärg (dvs inget burk-skit utan färg som man lägger med spruta själv + härdare) så brukar det sitta på de mest omöjliga ställen. Bara fixa en liten kompressor och en spruta med överliggane färkopp samt en mask (och färg + härdare) och lacka om.

köp en svart spritpenna och "rita" tanken svart :D
det kanske inte blir ultrasnyggt svart, men det lär hålla bra.

Köp en ny tank i rätt färg.
Plasten på crossar är så fet att färg inte fäster, det kan även bli problm att få dekaler att fästa sade en snubbe på 3M när jag frågade efter dekalplast (tanken var ha heltäckande dekal istället för färg). Möjligen kan man vänta 20 år tills plasten "torkat till sig".

Plast i kjolpaket/stötfångarehöljen på bilar eller kåpor till sporthojjar är av annan typ som lämpar sig bättre för att lacka så även om detfunkar här går det inget vidare på en cross, det är en tidsfråga innan färgen flagar.

En lösning är att plasta in tanken i kolfiber. :) Om du inte plastar fast det utan lägger det som en plastkåpa runt tanken elimineras eventuella bubbelproblem effektivt, enda nackdelen är att kolfibern krossas lättare än tanken. Men om du även använder aramidväv (kevlar) så bör den risken minska. En klar fördel är ju att du inte har någon anledning att lacka över kolfibern. :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph