vill inte varva ut

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
nu har jag fått problem.. det har märkts mer o mer när jag kört. nu vill den inte varva alls längre när man drar i växel o kör. på tomgång varvar den ut ordentligt däremot.
den börjar alltså bluddra o 4-takta precis när effekt kurvan kommer..

antar att det har med tomgångs skruven och den guldiga (som jag inte riktigt har nån koll på vad den gör)
eller smuts i förgasarn osv...

men den guldiga lilla skruven som sitter på förgasarn, vad gör den?

något annat tips om hur jag ska fixa till det?:va
 
skulle tippa på att det är blandskruven

skruva in = snålare
ut = fetare

om jag fattat rätt
 
låter som att den får för lite bensin..

läs på om bland skruven/luftskruven. sök här på sh eller google :tuttar så ska du se att det löser sig.. om det inte gör det så kan det ju vara tändningen eller cdin eller munstycket eller att det bor igelkottar i motorn:tungan
 
som vanligt krångel med tm-hojar.
prova o gör rent fögge. det kan alltid behövas även om det inte är de som är felet. men om han varvar ur på friläge så borde de va förgasarn som spökar
 
Nu har jag kollat föggen. öppnade upp o kollade lite bara, det var ingen smuts. rörde dock INGENTING! tog bara av de 2 fästena där den sitter mot insugningen och andra sidan.

satte på den igen, försiktigt...
startade hojen, gick sämre än förut. gick ca 300meter när den slutligen bluddrade ner o dog. har inte fått igång den sen dess.

vi kollade tändstiftet o de va helt blött.
obs
KONSTIGT ELLER!?

efter det testade vi om det var någon gnista i tändstiftet.
gnista kom ca var 5:te gång vi kickade.
alltså, stiftet var nog rätt kasst!

själv antar jag att det var stiftet det var fel på från början, men frågan e varför den inte startar alls nu om jag kommit åt något i förgasarn :S

nu ska jag beställa nytt stift.. var?


vad är det som händer.. några kommentarer?
 
Mohahahahahaaaaaaaaahahahah :rofl














(Kunde inte låta bli)






Köp stift på macken och prova. Kolla förgasaren igen. Kolla så där är komp i skiten. Kolla så att allt är som det ska vid svänghjulet.
 
Nu har jag kollat föggen. öppnade upp o kollade lite bara, det var ingen smuts. rörde dock INGENTING! tog bara av de 2 fästena där den sitter mot insugningen och andra sidan.

satte på den igen, försiktigt...
startade hojen, gick sämre än förut. gick ca 300meter när den slutligen bluddrade ner o dog. har inte fått igång den sen dess.

vi kollade tändstiftet o de va helt blött.
obs
KONSTIGT ELLER!?

efter det testade vi om det var någon gnista i tändstiftet.
gnista kom ca var 5:te gång vi kickade.
alltså, stiftet var nog rätt kasst!

själv antar jag att det var stiftet det var fel på från början, men frågan e varför den inte startar alls nu om jag kommit åt något i förgasarn :S

nu ska jag beställa nytt stift.. var?


vad är det som händer.. några kommentarer?

Gör rent föggen ordentligt ... ja hade de problemet med gnista typ var 5e gång på min aerox.. provade med 15 stift men de va ny tändplatta som gällde ;) kolla så de e spänning i systemet :tummenupp
 
Tändstift tänder inte om det är för blött, och det blir ju knappast blött om den får för lite bensin eller hur?
 
БОБАН;3594109 skrev:
Tändstift tänder inte om det är för blött, och det blir ju knappast blött om den får för lite bensin eller hur?

så sant. nu har jag bytat stifft :D
startade på första kicken o går nu på fullgas.. dock inte lika snabbt som innan:näsblod
ett annat fel jag gjorde var att jag skulle blanda i 2,5% olja i bensinen.. jag fick det dock till ett värde runt 5% efter min o farsans beräkningar..:D
inte så smart tog nästan dubbelt:tungan

varför den inte är så vass nu kanske är för jag har fel bensin i.. men det får man la se..

sen när man köper nya stift, är det meningen att man ska ändra botten på stiften så att mellanrummet mellan gnistan blir större eller mindre beroende på vad för hoj man kör?!:hihi
 
så sant. nu har jag bytat stifft :D
startade på första kicken o går nu på fullgas.. dock inte lika snabbt som innan:näsblod
ett annat fel jag gjorde var att jag skulle blanda i 2,5% olja i bensinen.. jag fick det dock till ett värde runt 5% efter min o farsans beräkningar..:D
inte så smart tog nästan dubbelt:tungan

varför den inte är så vass nu kanske är för jag har fel bensin i.. men det får man la se..

sen när man köper nya stift, är det meningen att man ska ändra botten på stiften så att mellanrummet mellan gnistan blir större eller mindre beroende på vad för hoj man kör?!:hihi

Rengör förgasaren och luftfilter ska man alltid börja med om hojen går skit, testa med nu fräsh bensin och bland rätt mängd olja borde stå i manualen.
 
så sant. nu har jag bytat stifft :D
startade på första kicken o går nu på fullgas.. dock inte lika snabbt som innan:näsblod
ett annat fel jag gjorde var att jag skulle blanda i 2,5% olja i bensinen.. jag fick det dock till ett värde runt 5% efter min o farsans beräkningar..:D
inte så smart tog nästan dubbelt:tungan

varför den inte är så vass nu kanske är för jag har fel bensin i.. men det får man la se..

sen när man köper nya stift, är det meningen att man ska ändra botten på stiften så att mellanrummet mellan gnistan blir större eller mindre beroende på vad för hoj man kör?!:hihi

3-4 procent gäller väl för en 125a men se till att den inte är bestyckad för t.ex. 2

Fel bensin? :va
 
sälj hojen om du inte kan något. ser ju inte ljust ut när du inte ens kan blanda bensinen rätt. TM hojar krånglar som fan.

haha så sant:D jo jag vet jävligt klantigt av mig.. säljer den förmodligen snart, om jag inte lyckas regga den.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top