Vill ha annat än 640

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ingen för tillfället
Var ute o körde med kompisen igår o fick efter en stund testa hans Honda xr650r (motardkittad) Den kändes ju mycket roligare att köra jämfört med min...stor skillnad. Man satt mycket längre fram(uppe på tanken) o den kändes mer lättstyrd, inte heller så klumpig som min. När jag klev av så ville jag inte alls ha tillbaks min egen...så nu känner man för att byta till nåt lättare. Vad ska man byta till?

1. Honda Xr650r
2. Ktm 660
3. Ktm 525
4. Busaberg Fs650

Hade inte i första hand tänkt köra bana. Vill ha en lätt hoj som man kan lattja mycket med. Service e inget problem!
 
Okej, 525, 660 eller husa då. Det enda jag vet om husan är att det e mycket service o sen att man får byta mycket av motorn efter ett tag eller hur e det grabbar? E det mycket kostnader i samband med den? Går alla att lv regga?

Tack för svaren hittills!
 
MrxXx skrev:
2430005 Okej, 525, 660 eller husa då. Det enda jag vet om husan är att det e mycket service o sen att man får byta mycket av motorn efter ett tag eller hur e det grabbar? E det mycket kostnader i samband med den? Går alla att lv regga?

Tack för svaren hittills!

Stort sett alla 525EXC är LV reggade. 660 är kanske den som mest är lämpad som du vill ha roligt och kanske serva mindre. Men varför har du glömt bort 625?
 
MrxXx skrev:
2430005 Okej, 525, 660 eller husa då. Det enda jag vet om husan är att det e mycket service o sen att man får byta mycket av motorn efter ett tag eller hur e det grabbar? E det mycket kostnader i samband med den? Går alla att lv regga?

Tack för svaren hittills!
Ingen ide enligt mig att köpa en som inte är LV Reggad. 02 och frammåt är så gott som alla LV reggade. Service består ju mest av olja och filter och någon ventiljustering då och då. Man är ju olika på vad man anser är "för" jobbigt. Själv tycker jag det är värt allt besvär sålänge den inte strular mer utöver den planerade servicen så att säga.
 
MrxXx skrev:
2430005 Okej, 525, 660 eller husa då. Det enda jag vet om husan är att det e mycket service o sen att man får byta mycket av motorn efter ett tag eller hur e det grabbar? E det mycket kostnader i samband med den? Går alla att lv regga?

Tack för svaren hittills!

Inte mer service än på 525an.
Räkna med en spräckning av motorn var 100e timme där det ingår byte av lager, kamkedja och lite sådant, inte svårt, klart värt priset och besväret för du får så himmla mkt tillbaka! :tummenupp
Det du får betala extra i servicekostnader får du igen på den billiga försäkringen :tummenupp
Det är nog svårt att hitta någon som inte är lv-reggad i dagens läge.
 
MrxXx skrev:
2429966 Var ute o körde med kompisen igår o fick efter en stund testa hans Honda xr650r (motardkittad) Den kändes ju mycket roligare att köra jämfört med min...stor skillnad. Man satt mycket längre fram(uppe på tanken) o den kändes mer lättstyrd, inte heller så klumpig som min. När jag klev av så ville jag inte alls ha tillbaks min egen...så nu känner man för att byta till nåt lättare. Vad ska man byta till?

1. Honda Xr650r
2. Ktm 660
3. Ktm 525
4. Busaberg Fs650

Hade inte i första hand tänkt köra bana. Vill ha en lätt hoj som man kan lattja mycket med. Service e inget problem!

Jag har haft en xr650r och kan hålla med om att den är roligare än en 640.
Jag har provat alla på din lista och kan säga att 525 är med hästlängder den mest smidiga, lättsvängda av dom alla.
640, xr650, 660, 625 känns som bussar jämfört med 525, skillnaden mot husa är inte lika stor men husan känns större och bredare när man sitter på den.

Jag valde 525 för att den hade bäst motorgång av alla, är snyggare :tuttar och smidigare, den är inte starkast men effekten är inte allt.
Tänk på att det krävs mycket mer pulver för att flytta på ett lok.
 
öhh.
är valet så svårt :va
du gilla xr650 så varför inte köpa en sån :rolleyes:
 
MrxXx skrev:
2429966 Var ute o körde med kompisen igår o fick efter en stund testa hans Honda xr650r (motardkittad) Den kändes ju mycket roligare att köra jämfört med min...stor skillnad. Man satt mycket längre fram(uppe på tanken) o den kändes mer lättstyrd, inte heller så klumpig som min. När jag klev av så ville jag inte alls ha tillbaks min egen...så nu känner man för att byta till nåt lättare. Vad ska man byta till?

1. Honda Xr650r
2. Ktm 660
3. Ktm 525
4. Busaberg Fs650

Hade inte i första hand tänkt köra bana. Vill ha en lätt hoj som man kan lattja mycket med. Service e inget problem!

Vill du ha litet o smidigt med bra effekt titta på crf 450 hm, ktm 525 & qvarna 510
 
Monobike skrev:
2430054 Jag har haft en xr650r och kan hålla med om att den är roligare än en 640.
Jag har provat alla på din lista och kan säga att 525 är med hästlängder den mest smidiga, lättsvängda av dom alla.
640, xr650, 660, 625 känns som bussar jämfört med 525, skillnaden mot husa är inte lika stor men husan känns större och bredare när man sitter på den.

Jag valde 525 för att den hade bäst motorgång av alla, är snyggare :tuttar och smidigare, den är inte starkast men effekten är inte allt.
Tänk på att det krävs mycket mer pulver för att flytta på ett lok.

Ja jag tyckte min 640 kändes riktigt TRÅKIG nu när man fick mer att jämföra med. Sen e det bara d att jag tyckte att Xr650:n var kul men om man köper en sån så undrar jag hur länge den e kul tills man provat en husa eller 525 o vill byta igen. Hur e 525 med service o så, måste man riva halva motorn på den oxå precis som med husan efter 100 timmar eller vad det var?

Vill tacka er alla för dem många o bra svaren!
 
MrxXx skrev:
2430249 Ja jag tyckte min 640 kändes riktigt TRÅKIG nu när man fick mer att jämföra med. Sen e det bara d att jag tyckte att Xr650:n var kul men om man köper en sån så undrar jag hur länge den e kul tills man provat en husa eller 525 o vill byta igen. Hur e 525 med service o så, måste man riva halva motorn på den oxå precis som med husan efter 100 timmar eller vad det var?

Vill tacka er alla för dem många o bra svaren!
du skriver "Hade inte i första hand tänkt köra bana"
kanske inte dessa 2 är världsbäst..
men i värsta fall vad du än köper kan du alltid sälja o köpa nåt annat sen.
:tummenupp
 
ozeo skrev:
2430607 du skriver "Hade inte i första hand tänkt köra bana"
kanske inte dessa 2 är världsbäst..
men i värsta fall vad du än köper kan du alltid sälja o köpa nåt annat sen.
:tummenupp

Ja jag vet jag skrev d...alltså d ska ju gå o köra gata tills vidare. Har aldrig kört bana men jag vill ju givetvis göra d...e ganska grön än men vill lära mig.
Får se vad d kan bli för köp. Tack för svaren!:tummenupp
 
MrxXx skrev:
2430629 Ja jag vet jag skrev d...alltså d ska ju gå o köra gata tills vidare. Har aldrig kört bana men jag vill ju givetvis göra d...e ganska grön än men vill lära mig.
Får se vad d kan bli för köp. Tack för svaren!:tummenupp
Börjar du köra bana så blir du såld! Lika bra att skaffa "rätt" hoj från början är mitt råd. :)
 
Jag tycker 660n är en trevligare motard än xr650.. dock tycker jag inte 660n är tillräckligt mycket lättare eller roligare att motivera ett byte! jag skulle försökt testa en hsua 650 om du orkar med servicen.. Den är ju både mycket lättare och med mer effekt än din 640.. tittar du på 660n så känns det som att den billigaste alternativet är att byta sadel/tank och förgasare så har du ju 95% av en 660 :tummenupp
 
MrxXx skrev:
2430249Hur e 525 med service o så, måste man riva halva motorn på den oxå precis som med husan efter 100 timmar eller vad det var?

Ja.

Men det är vid tävlingsförhållanden, jag kör mest gata med min, jag drar mig från att köra långa transportsträckor för då kan man ju lika gärna ta bilen.
Är väldigt noga med att byta olja var 5:e timme på den, filter var 10:e, kollar ventilerna var 3:e oljebyte (dom har inte rört sig alls de senaste 4 gångerna).

Sen håller jag koll på kamkedjestäckaren då och då så att kedjan inte blir för sliten, det tar max 5 min att kolla den.
Vid varje oljebyte kollar jag efter skimmrande spån i oljan och silarna/filter vilket är ett tecken på slitna lager, har dock inte hittat något hittills peppar peppar. Det har varit 4 hack kvar på kedjesträckaren de gångerna jag har tittat på den vilket innebär att det är grönt, vid 1-2 hack är det läge att se över grejerna.
Min har gått över 100h nu och jag siktar på att köra 150-200h innan storrenovering om man inte börjar höra missljud, hittar spån osv innan dess :rolleyes:
Förmodligen blir det renovering nånstans nov/dec mellan pissväder och issäsongen.

Men ett riktigt hett tips innan du bestämmer dig, PROVA så många olika motarder du bara kan.. och skippa lc4 :arsele
 
Monobike skrev:
2430054 Jag har haft en xr650r och kan hålla med om att den är roligare än en 640.
Jag har provat alla på din lista och kan säga att 525 är med hästlängder den mest smidiga, lättsvängda av dom alla.
640, xr650, 660, 625 känns som bussar jämfört med 525, skillnaden mot husa är inte lika stor men husan känns större och bredare när man sitter på den.

Jag valde 525 för att den hade bäst motorgång av alla, är snyggare :tuttar och smidigare, den är inte starkast men effekten är inte allt.
Tänk på att det krävs mycket mer pulver för att flytta på ett lok.


instämmer helt! finns massa roligt lull-lull till 525an med så den blir riktigt pimpad när man både kör och står still!:tummenupp
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top