Vill dö på låga varv

Zaxlaxen

zacke
Gick med
19 May 2007
Ort
Suomi-vaasa
Hoj
Aprilia rs
Hej jag har en aprilia rs 125 -03 går allmänt hur bra som helst men när man skall fara iväg vill den bara dö under 5000varv om man gasar för mycket för snabbt.
Har kollat det mesta nytt tändstift, rengjort förgasaren, luftfiltret, försökt kolla om den drar tjuvluft, testa med alla möjliga förgasar inställningar utan större framgång, m.m

Det som jag undrar mest är om reed ventilen skulle kunna vara dålig på nått vis fast den ser ut att vara bra i skick, bladerna tätar mot gummit bra.

Eller skall den vara så där? Den har alltid varit så där så länge som jag har haft den men har blivit sämre med tiden.

Hur är era aprilior mycket tacksam för svar!
 
Gasa mer föffan!




Eller så kan det ju vara att kolven/ringarna börjar bli slitna.

Om du torrgasar, är allt som det ska då?
 
Gasa mer föffan!




Eller så kan det ju vara att kolven/ringarna börjar bli slitna.

Om du torrgasar, är allt som det ska då?

Det är just då den vill dö, men om jag gasar försiktigt över ca 5000varv och sedan fullt går det hur bra som helst.
men min tom gång är svår att ställa in antingen blir den 5000 varv eller lite över 1000varv går inte att få lite över 2000 varv den skall väll nog vara lite över 1000 men tänkte att den int sku dö lika lätt om man ändra till 2000 varv.

nej har just bytt kolv och kompressionen ändrade inte speciellt mycket efter bytet kompressionen är ca 8-9bar

Vad menar du med torrgasar? tack för svaret !!
 
Torrgasa = gasa utan växel i.


Det låter ju nästan som att det är något knas med förgasaren, trots att du rengjort.


Edit : Ah, avgasporten funkar som den ska och är rätt inställd?
 
Låter så som min var innan, flyttade upp nålen ett steg..löste sig..
 
Torrgasa = gasa utan växel i.


Det låter ju nästan som att det är något knas med förgasaren, trots att du rengjort.


Edit : Ah, avgasporten funkar som den ska och är rätt inställd?

Jo att torrgasa fungera hur fint som helst. Har alldrig haft no avgasport.
 
Lägg i lite Choke så ska du se att det går bättre! Har EXAKT samma problem, den har ingen ork till typ 5k varv, om man inte har lite choke i men sen går de bra! Har försökt fixa detta sen ja köppte den men orkar inte längre så jag lägger bara i choken lite när jag ska stanna vid ett rödljus
 
Lägg i lite Choke så ska du se att det går bättre! Har EXAKT samma problem, den har ingen ork till typ 5k varv, om man inte har lite choke i men sen går de bra! Har försökt fixa detta sen ja köppte den men orkar inte längre så jag lägger bara i choken lite när jag ska stanna vid ett rödljus

Jo ja vet att det fungerar men skall sälja den nu så. O på tisdag skall några komma och se på den, och skulle int tro de blir så inspererade om den bara stannar när man skall far iväg de kan ju tror de är no fel då. Fast de är det väll också:):)

men tack för svaret iallafall!!

Inte konstigt att den går skit. Man ska ha avgasport. Tror du har det utan att veta om det?

nepp har 100% säkert int eftersom jag har bytt kolv har jag ju haft bort cyindern och sätt, blev faktiskt själv förvånad över att det inte fanns någon där är bara nån sorts plugg där istället.
Kanske det är det som är felet?? har ju hört om sådana som har gått och pillat på avgas porten och sedan har ju hojen knappt gått alls.
bara nån sorts plugg där istället.
 
Last edited:
Det kan ju vara avsaknaden av avgasport som gör att den går skit under 5000 rpm. Skulle nästan tippa på det... För det är ju sedan som porten öppnar, iaf på mina cyklar. Eftersom du inte har någon är den säkerligen "stängd" sas.
 
nepp har 100% säkert int eftersom jag har bytt kolv har jag ju haft bort cyindern och sätt, blev faktiskt själv förvånad över att det inte fanns någon där är bara nån sorts plugg där istället.
Kanske det är det som är felet?? har ju hört om sådana som har gått och pillat på avgas porten och sedan har ju hojen knappt gått alls.
bara nån sorts plugg där istället.
Pluggen du snackar om gör så att avgasporten är stängd hela tiden, hade du inte haft någonting alls där hade det varit förståeligt att den gick skit på lågvarv. Med pluggen i går den som bäst på låga varv, den ska inte ha någon påverkan på ditt problem.

(Pluggen är egentligen ett "fast" blad, det bladet som rör sig upp och ner beroende på varv när man har en variabel avgasport aka RAVE)

EDIT: Hade du haft en variabel avgasport hade det ändå bara påverkat mellan 0-2.5k rpm då porten är öppen.
 
Last edited:
3133049 Pluggen du snackar om gör så att avgasporten är stängd hela tiden, hade du inte haft någonting alls där hade det varit förståeligt att den gick skit på lågvarv. Med pluggen i går den som bäst på låga varv, den ska inte ha någon påverkan på ditt problem.

(Pluggen är egentligen ett "fast" blad, det bladet som rör sig upp och ner beroende på varv när man har en variabel avgasport aka RAVE)

EDIT: Hade du haft en variabel avgasport hade det ändå bara påverkat mellan 0-2.5k rpm då porten är öppen.
Nää, den påverkar väl mer än bara i det intervallet?

Har en polare som körde rs med porten låst så den skulle gå så bra som möjligt på höga varv. Han fick varva rätt duktigt för att den skulle komma.
 
Nää, den påverkar väl mer än bara i det intervallet?

Har en polare som körde rs med porten låst så den skulle gå så bra som möjligt på höga varv. Han fick varva rätt duktigt för att den skulle komma.

Porten låst i öppet läge menar du, då går den åt helvete på låg varv och bra på höga.
Med porten i låst STÄNGT läge går den bra på låg- och mellanvarv - det är det som pluggen/bladet är.

Och om du syftade på att jag skrev att porten endast var öppen 0-2.5k rpm så menade jag på lågvarven. Sen är den öppen från ca 8k och uppåt.
 
Går den bra på choke så är det ju ganska enkelt, den behöver mer soppa på lågvarven, in med luftskruven och om inte det räcker så byt upp dig en storlek eller två på lågfartsmunstycket...
 
så var det på min också pilla lite på luftskruven så gick den fint sen dock så är det så lite fortfarande på min dock så äre typ vid 3000 varv.

Har ett 134 munstycke och clipset på nålen näst längst upp.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top