Vill bygga SF, men vart börjar man...

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Måste säga att ju mer jag läser i streetfighter forumet, ju gladare blir jag. För att inte prata riktigt SUGEN.

Fast med risk för att bli idiotförklarad :va så har jag många frågor och tankar och vet inte vart jag ska börja.

Lättast att börja med är naturligtvis originalobjektet. Har ingen hoj att bygga ifrån idag och vet inte om det finns bättre och sämre hojar att utgå ifrån. Jag gillar verkligen gixxens bakdel, men antar att man inte måste ha en en gixx som utgångshoj för det.

Det andra "lilla" problemet jag har är (och här kommer idiotförklaringen :tungan ) jag bor i lägenhet och har inget garage, så hur i h-te ska man lösa det. Finns det mekgarage / plats att hyra till rimliga pengar eller behöver man flirta in sig hos en kompis med för mycket utrymme i sitt garage?

Har läst alla trådar i det här forumet idag och lärt mig ett och annat och även forstått hur lite jag egentligen vet. Har ju inte ens haft MC kort i mer än 3 månader och har aldrig mekat, även om jag anser mig själv vara riktigt händig. Såg fram emot att inte bara ha ett projekt för att skapa en snygg hoj, men även att lära mig om hojar, men är det någon idé att ens starta när man inte vet vad en styrkrona är:confused: osv.

Kanske inga direkta frågor så här långt, så när som på start objekt. Kort och gått, är det någon idé att ge sig in på det här, utan eget garage, svets, fräsar, möjlighet att lacka osv?

För att avsluta min första post här i väntan på svaren (var inte för hårda :D ) så har jag två direkta frågor som avslutning

Vad ska jag räkna med för budget för att köpa in en hoj att utgå ifrån?
Vad ska man räkna med för budget för delar?

Man lär sig att meka under byggets gång.
På min första hoj kunde jag inte ens byta olja, utan jag lämnade in den för det.

Garageplats, tja, det skulle väl inte skada. Kolla upp ifall du inte kan få hyra in dig hos någon motorklubb på orten. Dom brukar ha mekboxar eller dylikt ibland.

Kolla in Chalmers Motorklubb, de har det mesta man behöver har jag förstått. Annars kan du göra som jag: bläddra sig blodig i Haynes-manualen, göra en "hostile takeover" i ett hörn av parkeringsgaraget samt handla verktyg och delar på Biltema/R.N. MC-Service/etc allt eftersom behovet uppstår. Allt under parollen "hur svårt kan det va?". :tummenupp

lill-danne skrev:
2455814 Kolla in Chalmers Motorklubb, de har det mesta man behöver har jag förstått. Annars kan du göra som jag: bläddra sig blodig i Haynes-manualen, göra en "hostile takeover" i ett hörn av parkeringsgaraget samt handla verktyg och delar på Biltema/R.N. MC-Service/etc allt eftersom behovet uppstår. Allt under parollen "hur svårt kan det va?". :tummenupp

Var lite inne på det här. Trail and error så att säga. Lever lite enligt den devisen också, så det ser jag inte som ett jättehinder. Det finns inga problem, bara bättre och sämre lösningar :D

Däremot är det här med plats/garage lite värre och budget.

Tack för svaren så här långt :D

Ok, har lurat runt lite på blocket och andra liknande sidor, samt försökt skapa mig en uppfattning genom läsningen i det här forumet som vilka modeller och märken som vanligast ligger till grund för en streetfighter.

Har satt samman en liten lista och är intresserad av vad ni proffs har att säga :yoparty Skriver inget om mil osv, då de jag har kollat ut alla har gått hyfsade mil.

ZX9-r -94 30.000
YZF 750R -93 27.000
VF1000F -84 20.000
YZF1000R -96 25.000
GSXR 750 -89 20.000

Försäkring på ovanstående är inte så roliga heller antar jag, eller kryper de ner billigt pga av 10år?.

Macaper skrev:
2456420 Ok, har lurat runt lite på blocket och andra liknande sidor, samt försökt skapa mig en uppfattning genom läsningen i det här forumet som vilka modeller och märken som vanligast ligger till grund för en streetfighter.

Har satt samman en liten lista och är intresserad av vad ni proffs har att säga :yoparty Skriver inget om mil osv, då de jag har kollat ut alla har gått hyfsade mil.

ZX9-r -94 30.000
YZF 750R -93 27.000
VF1000F -84 20.000
YZF1000R -96 25.000
GSXR 750 -89 20.000

Försäkring på ovanstående är inte så roliga heller antar jag, eller kryper de ner billigt pga av 10år?.

Kan iallafall svara för försäkringen på yzf 750. Har en -96 och betalar 6000 kr / år för halvförsäkring. Eftersom du är 8 år äldre än mig så borde du få ett lite bättre pris.

För hojar äldre än 20 år så går försäkringen på 1400 kr oavsett modell på bilsport & mc.

Jag hoppas verkligen att du börjar bygga! Jag har tummen mitt i handen men det har inte hindrat mig.

Zator skrev:
2456513 Kan iallafall svara för försäkringen på yzf 750. Har en -96 och betalar 6000 kr / år för halvförsäkring. Eftersom du är 8 år äldre än mig så borde du få ett lite bättre pris.

För hojar äldre än 20 år så går försäkringen på 1400 kr oavsett modell på bilsport & mc.

Jag hoppas verkligen att du börjar bygga! Jag har tummen mitt i handen men det har inte hindrat mig.

Cool, tack för svaret :)

Är helt såld på att börja bygga nu. Har en suddig känsla i bakhuvudet hur jag vill att den ska se ut. Ungefär som när jag jobbar och börjar med en ny design till en hemsida. Man vet vilken känsla man vill uppnå, men har ingen aning om vilken form det kommer ta sig innan man ser det färdiga resutlatet :D

Måste bara lösa det här med garage och skaka fram kulor till inköp av hoj att bygga på samt en startpool av delar.

Macaper skrev:
2455518
Har läst alla trådar i det här forumet idag och lärt mig ett och annat och även forstått hur lite jag egentligen vet. Har ju inte ens haft MC kort i mer än 3 månader och har aldrig mekat, även om jag anser mig själv vara riktigt händig. Såg fram emot att inte bara ha ett projekt för att skapa en snygg hoj, men även att lära mig om hojar, men är det någon idé att ens starta när man inte vet vad en styrkrona är:confused: osv.
?

Klart du ska prova att bygga :)
Jag köpte min första hoj i maj innan jag fixat kortet och jag började bygga om min gsxr 600 direkt. Jag har aldrig hållit på med sporthojar men man lär sig nåt hela tiden.. Jag har hållit på i ett kall garage med dålig belysning och dåligt med verktyg men allt går om man bara vill... så fort säsongen är över är det dags att fortsätta att bygga om den..

Lycka till och hoppas du hittar din dröm hoj :)

Köp en som är nästan färdig. Sen kan du ju småjustera efter eget behag. Lack, polering, blinkers speglar osv.

(min kan var till salu, kolla garaget och pm:a)

Känns nästan som fusk att köpa en som nästan är färdig :)
Har 3 primärmål med min idé att bygga en egen

1. Ha något skitkul att göra under den långa vintern
2. Lära mig att meka och hur en MC funkar tekniskt och skapa något snyggt
3. Få en andra hoj till våren som jag kan ha som lekhoj. Lära mig att stegra, göra wheelies osv.

Fast det är ju självklart dumt att göra mer än man måste ändå, en "halvfärdig" går ju att plocka ner och modifiera som man vill ändå, precis som du säger. Har PM'at dig.

Hittar du ingen lokal att hålla till i så baxa in skiten i lägenheter (förutsatt att du bor på våning1 eller har hiss) som ngn här på forumet gjorde förra vintern :)

ghandi skrev:
2457248 Hittar du ingen lokal att hålla till i så baxa in skiten i lägenheter (förutsatt att du bor på våning1 eller har hiss) som ngn här på forumet gjorde förra vintern :)

Strålande :) Fast har tyvärr inget rum över till det, men idén var inte dum. Som sagt, finns inga problem, bara bättre och sämre lösningar :D

Macaper skrev:
2457276 Strålande :) Fast har tyvärr inget rum över till det, men idén var inte dum. Som sagt, finns inga problem, bara bättre och sämre lösningar :D

Rum över? Han hade den i vardagsrummet vill jag minnas :)

ghandi skrev:
2457451 Rum över? Han hade den i vardagsrummet vill jag minnas :)

Hehe, inte ett alternativ för mig är jag rädd, behöver utrymmet.

Var det någon som hade input på det här förresten?
ZX9-r -94 30.000
YZF 750R -93 27.000
VF1000F -84 20.000
YZF1000R -96 25.000
GSXR 750 -89 20.000
Någon modell som är bättre eller sämre, om man nu kan säga så och är priserna rimliga?

Macaper skrev:
2457481 Hehe, inte ett alternativ för mig är jag rädd, behöver utrymmet.

Var det någon som hade input på det här förresten?
ZX9-r -94 30.000
YZF 750R -93 27.000
VF1000F -84 20.000
YZF1000R -96 25.000
GSXR 750 -89 20.000
Någon modell som är bättre eller sämre, om man nu kan säga så och är priserna rimliga?

ingen av de hojarna har insprut! personligen så är zx9r snyggast, men skönast motor har yzf1000r! kan bli riktigt snygg tror jag....billig i inköp och lite ovanlig att bygga om till SF oxå!

lycka till...

jenssthlm skrev:
2459419 ingen av de hojarna har insprut! personligen så är zx9r snyggast, men skönast motor har yzf1000r! kan bli riktigt snygg tror jag....billig i inköp och lite ovanlig att bygga om till SF oxå!

lycka till...

haha..input o inte insprut :tungan

jenssthlm skrev:
2459419 ingen av de hojarna har insprut! personligen så är zx9r snyggast, men skönast motor har yzf1000r! kan bli riktigt snygg tror jag....billig i inköp och lite ovanlig att bygga om till SF oxå!

lycka till...

A, crap, inget insprut. Antar att det är ett "måste" på en riktig fighter? Vilka åldersklasser behöver man hålla sig över, för att få insprut (förutom att kolla varje hoj naturligtvis, vilket jag ska göra nu när jag fick reda på det också. Tackar :tummenupp ). Fast Å andra sidan, med min budget, så har jag kanske inte så mycket att välja på gällande insprut eller inte...

Dom tidiga insprutcyklarna brukar ha lite problem med av och på med gasen. Det blev lätt hackigt.
Det var först på senare år dom har fått bort det problemet.

Så köp en förgasarhoj du. Dom funkar bra dom med.

En bra inställd fögasare är bättre än de flesta insprutarna.

Och, det är väll först 2000 och frammåt som insprut blev halvbra, och på senaste åren riktigt bra (på vissa modeller)

Testa en TL med en TPS och TB som är lite ur sync (händer lite då och då..), där pratar vi On/Off... :lol

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti