Vill börja köra bana så mycket som möjligt, vad är bäst?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Jag vill köra så mycket bana som möjligt 2012.

Hur ska man bära sig åt? Vad blir billigast? Det kryllar av bandagar för påställda trafikförsäkrade hojar, men hur gör jag med min oförsäkrade hoj? Vilka arrangörer tillåter oförsäkrade hojar?

Jag vill helt enkelt ha mest körtid/krona och har läst något om träningar osv. Nu är ju inte min målsättning att börja tävla men har läst att det krävs licens att köra träningar osv - är det ett alternativ för mig eller måste jag tävla för att träna?

Nej, du kan ta licensen och sedan lösa ut en baslicens för 1000kr/år, sen får du köra alla licensträningar som dom olika klubbarna arrangerar, alternativt i licensgrupperna på div bandagar. Du får dessutom köra enklare tävlingar med den, tex KM och liknande.

Mig veterligen är det billigaste alternativet att gå med i LMS, lösa träningskort och jobba som funkis några gånger, då tränar du för 50kr/kvällen :tummenupp Plus medlemskap och träningskort då. Fast i ditt fall så KAN det gå back pga åkandet från Göteborg... :rolleyes:

Nej, du kan ta licensen och sedan lösa ut en baslicens för 1000kr/år, sen får du köra alla licensträningar som dom olika klubbarna arrangerar, alternativt i licensgrupperna på div bandagar. Du får dessutom köra enklare tävlingar med den, tex KM och liknande.

Vad kostar träningarna?

att ta licens är det bästa. då sliper du försäkra hojen, tar du ut en baslicens så ingår en viss typ av försäkring genom Svemo. jag har själv baslicens och det kostar cirkus 1000kr om året och då ingår försäkringen när du betalar in avgiften för licensen. att ta själva licensen kostar ca 3600kr.

då får du köra på träningarna för en lägre kostnad än, vill man kan man köpa kort med ett antal träningar för bättre pris, träningarna ligger på 600kr per tillfälle och lite billigare om du köper ett kort med flera träningar. just detta priser kan skilja sig 100 +- beroende vilken banklubb du väljer att bli medlem hos.

Vad kostar träningarna?

Om du tar licens och kör träningar i klubbregi så beror det såklart på körtiden men kvällsträningar brukar ligga på 250-500:- lite beroende på om medlemmarna i klubben har någon fördel av sitt medlemsskap.

Om du bor i Göteborg så är väl antagligen Falkenberg närmast och därefter Anderstorp skulle jag tro.
Läs här om Falkenberg http://www.falkenbergsmotorklubb.nu , tror dom körde förra veckan faktiskt!

Men du har heller inte så långt till Karlskoga Gelleråsen och Kinnekulle Ring där det arrangeras bandagar av flera arrangörer, finns rätt mkt datum att välja på.
Vi tillåter dig med icke försäkrad eller reggad mc att köra på Actionpics bandagar, har du inte licens så kräver vi att du har körkort för motorcykel.

Hoppas du får en bra sommar.

//Nitrous

Nu har jag ingen aning om hur dessa klubbar funkar men är det så att om jag går med i falkenbergs motorklubb tex så har jag endast rätt till träningarna på falkenberg?

Nu har jag ingen aning om hur dessa klubbar funkar men är det så att om jag går med i falkenbergs motorklubb tex så har jag endast rätt till träningarna på falkenberg?
Nej, du får köra vilken licensträning som helst, men du får kanske inte samma pris som klubbens egna medlemmar. Det enda som hindrar är att du inte får köra andra klubbars KM tex.

Tack för de fina svaren, börjar greppa det lite. Det är lite utav en djungel helt klart, känns som om det finns massa information på nätet - men allt är inte samlat på samma plats så det är svårt att få en röd tråd :)

Ja, dum fråga igen - men varför måste man vara med i en klubb? Är det förbjudet att köra träningar med licens, men ingen klubbtillhörighet?

Last edited:
Läs om läs rätt! :fakta

4 timmars gäller bara SRW (Sturup raceway)
Knudan är heldagar. :banana

läste om och läste rätt, 1400:-, då är det inte ens öppen depå utan flera grupper där man kör typ 20 minuter åt gången va?, blir så jävla mkt dötid! edit: såg nu att dom/ni kör 4 grupper, blir inte mkt köra för 1400:-:gnissla

Häng med oss i vår på Knudan med Per Gustavsson #88 som mentor.

Per som är flerfaldig segrare av BOTT och ägare till BRH kan sin väg runt sin hemmabana

Under en hel dag 9-16 kommer vi piska bana.

Detta är en utbildning där varje deltagare får goda råd av Per och målet är att kapa sekunder
Vi vill bli snabbare!

Antalet platser är begränsat till 20, dvs endast en grupp och mycket mer bantid jämfört med ett vanligt bandagsarrangemang med avbrott bara för lunch och vätskepauser.

Detta är en intresseanmälan inför arrangemang i maj

Datum 10/5

Priset ligger nu på 3500-3700:-

Mat får ni

Ambulans finns

Häng med oss i vår på Knudan med Per Gustavsson #88 som mentor.

Per som är flerfaldig segrare av BOTT och ägare till BRH kan sin väg runt sin hemmabana

Under en hel dag 9-16 kommer vi piska bana.

Detta är en utbildning där varje deltagare får goda råd av Per och målet är att kapa sekunder
Vi vill bli snabbare!

Antalet platser är begränsat till 20, dvs endast en grupp och mycket mer bantid jämfört med ett vanligt bandagsarrangemang med avbrott bara för lunch och vätskepauser.

Detta är en intresseanmälan inför arrangemang i maj

Datum 10/5

Priset ligger nu på 3500-3700:-

Mat får ni

Ambulans finns

Bara om vi byter hojar några varv, så får du köra min tråkiga 1098S och jag din R? :)

I ditt fall är fiver bästa alternativ om du bor i Gbg.
Får köra utan licens på deras bandagar med oreg hoj
500 för en kvällsträning brukar vara öppen depå
Kan även ta licens med dom om du vill köra typ falken mm

Ja, dum fråga igen - men varför måste man vara med i en klubb? Är det förbjudet att köra träningar med licens, men ingen klubbtillhörighet?
Du får inte plocka ut någon licens om du inte är med i en Svemo-ansluten klubb. Det gäller mig veterligen all tävlingsverksamhet oavsett sport, att man måste vara med i en klubb som är ansluten till sportens huvudförbund och/eller direkt till Riksidrottsförbundet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT