Vilket verktyg söker jag? Skruv gått av

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Skruv till ett överfall till kammen har gått av mycket långt ner.
Ej möjligt att svetsa på en mutter.

Bilden är tagen innan den gick av. Den gick av när jag skulle skruva loss.

Storlek på skruven är m6 eller m7

Bifogat

• fan.JPG
    fan.JPG
    200.3 KB · Visningar: 263
Om snittytan är helt plan kan du borra ur den annars är det 6mm pinnfräs innan helicoil som är lösningen.
Toppen är väl lös?

Själva bulten sitter kvar men skallen är borta? Isf är ju spänningen i bulten borta. Kan du inte försöka göra ett rakt snitt i det som finns kvar och skruva upp med en vanlig spår mejsel?

Last edited:
Borra ett litet hål i bulten och sedan gänga på en "Griskuk" som brukar vara vänster gängad.
Ju hårdare du drar dessto lättare börjar bulten gänga ur sig..
Klassiskt vektyg för avbrutna bultar...

Som det skrevs tidigare, griskewk men dra fan inte avden jobbigare att fräsa i härdat material.
Eller fräs ur SKRUVEN direkt. Ni har väl någon gammal fräs på jobbet i något hörn?

Griskuk fungerar utmärkt, men det gäller att få loss skruven först.
Lite stryk brukar hjälpa.
Annars värme och ännu mera stryk.
Felet folk gör är att försöka tvinga loss skruven med griskuken. Då brister den och lämnar en bit som är hårdare än stålmannens knäskålar.

Nu är ju jag jordens största motståndare till grispittar men ok, om skruven inte är fastrostad och den är avlastad så är en metod att borra hålet med en vänsterborr, då drar inte borren fast skruven den kan tom dra ur den men om den inte kommer upp så kan faktiskt g-pitten göra nytta i det här fallet.

Men var jävligt lätt på handen med g-pitten.:)

Last edited:
Jag säger nej till grispitt rakt av om du kan hitta alternativ.
Om du nu lyckas borra ett hål så är nog vänstergängad bor smart men funkar med vanlig med så klart. Men nått som är mycket bättre än grispitt då är att köpa nått som jag inte kan namnet på men som är sjukt bra.
Fyrkantiga stål som du slår ner det borrade hållet som suger fast perfekt sen är det bara att ta nyckel om den och börja gänga ur skruven.
Ungefär det samma som grispitt men så mycket säkrare, jag har aldrig misslyckats nån gång när jag använt dom, nån annan här kan säkert skriva vad dom heter men det är vad jag rekommenderar i alla fall.

Men nått som är mycket bättre än grispitt då är att köpa nått som jag inte kan namnet på men som är sjukt bra.
Fyrkantiga stål som du slår ner det borrade hållet som suger fast perfekt sen är det bara att ta nyckel om den och börja gänga ur skruven.
Ungefär det samma som grispitt men så mycket säkrare, jag har aldrig misslyckats nån gång när jag använt dom, nån annan här kan säkert skriva vad dom heter men det är vad jag rekommenderar i alla fall.

Antar att du tänker på denna modell? http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98847

Håller med! Undvik grispitt, de expanderar skruven ju hårdare man drar. Använd de fyrkantiga skruvutdragarna istället, mycket säkrare!

Borra ett litet hål så kan du knacka i ett torxbits och skruva ur skruven.

Går fortare,lättare och billigare än alla vänsterborr och skruvutdragren i hela världen.

• Gilla
Reaktioner: Noc
Långa farbrorn har bästa lösningen. Fungerar klockers. Borra ett så stort hål det går utan att riskera att skada gängorna.

Har för mig att det är M7.
Har du tur så kan du knacka loss skuven lite försiktigt med ett litet dorn. Annar, skaffa Ridgit-pinnar. fungerar klockrent.
Griskukar borde totalförbjudas. Gör oftast mer skada än nytta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT