Vilket verktyg för svänghjulet?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
P8099115.jpg

Hej! Vilken slags avdragare ska jag använda för att ta av svänghjulet? Det här har inga gängor så som svänghjul brukar ha, är det tänkt att man ska använda ett verktyg som skruvas fast i de tre gängorna och som sedan pressar/drar loss svänghjulet? Kan detta tänkas fungera?

23629.jpg

http://www.twostroke.se/Graphics/Products/23629b.jpg
Var kan jag hitta fler svänghjulsavdragare? Någon butik i Göteborg? Tyvärr har inte biltema nått som passar :gnissla

Ser absolut ut att funka som du tänkt, ska du mecka till det med plattjärn måste det till lite dimension för att det ska palla med.

Tack för era svar! Beställde precis ett sådant verktyg. Har sett några bilder där folk löst det med plattjärn och bultar hit och dit, men då måste jag ju inhandla sådant istället.

Vad är det för kil/kilar som svänghjulet ska ha någonstans? Ser på sprängskissen att det ska finnas vid hålen i svänghjulet, men dem kan jag inte hitta när jag är ute och kollar. Vad fyller de för funktion?

Last edited:
Tack för era svar! Beställde precis ett sådant verktyg. Har sett några bilder där folk löst det med plattjärn och bultar hit och dit, men då måste jag ju inhandla sådant istället.

Vad är det för kil/kilar som svänghjulet ska ha någonstans? Ser på sprängskissen att det ska finnas vid hålen i svänghjulet, men dem kan jag inte hitta när jag är ute och kollar. Vad fyller de för funktion?

Kilen sitter ju på axeln. När du fått av svänghjulet kommer du se den.

Kilen sitter ju på axeln. När du fått av svänghjulet kommer du se den.

Gött, då löser det sig. Förresten, har du kvar din husqvarna? Rör sig avgasporten fram och tillbaka när man vrider runt nyckeln? Min avgasport verkar aldrig röra sig, men vet inte vad det är som är orsaken. Det står i papprena att den är urkopplad (som strypning), men kan inte se någon kontakt som är ur. Antar att något är sönder men kan inte lista ut vad. Ska prova att skruva isär elmotorn som drar i vajrarna och se om den fungerar.

Gött, då löser det sig. Förresten, har du kvar din husqvarna? Rör sig avgasporten fram och tillbaka när man vrider runt nyckeln? Min avgasport verkar aldrig röra sig, men vet inte vad det är som är orsaken. Det står i papprena att den är urkopplad (som strypning), men kan inte se någon kontakt som är ur. Antar att något är sönder men kan inte lista ut vad. Ska prova att skruva isär elmotorn som drar i vajrarna och se om den fungerar.

Japp, den är kvar. Porten på min styrs inte via vajrar/elmotor utan mekaniskt via några länkar/kopplingar på sidan av cylindern och ner i motorn.

Du borde ju enkelt se om vajrarna rör sig när du står och torrgasar?

Japp, den är kvar. Porten på min styrs inte via vajrar/elmotor utan mekaniskt via några länkar/kopplingar på sidan av cylindern och ner i motorn.

Du borde ju enkelt se om vajrarna rör sig när du står och torrgasar?

Mekaniskt, det var lyxigt. Brukar nästan alltid vara mindre trassel :) Man ser att vajrarna inte rör sig, får undersöka saken imorrn.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år