Vilket kvitto vid privat MC försäljning?

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Vad använder ni för kvitto vid försäljning av MC?

Är kvittot på SMC:s hemsida det enda som gäller? :va

Säg mig en anledning till att INTE använda det som är framtaget av SMCs jurister och är utformat just för försäljning av MC?

//jaG

RoDe skrev:
Vad använder ni för kvitto vid försäljning av MC?

Är kvittot på SMC:s hemsida det enda som gäller? :va

Zeb_Macahan skrev:
Säg mig en anledning till att INTE använda det som är framtaget av SMCs jurister och är utformat just för försäljning av MC?

//jaG

Så sant så... Tänkte använda ett enklare kvitto som jag sett många göra, men ville bara kolla upp vilket folk föredrar. Men det blir SMC:s.

Det funkar lika bra med "i befintligt skick", varför krångla till det?

RoDe skrev:
:tummenupp Får väl hålla med då. Då använder jag mig av dom i imorron och så börjar jag jaga efter en R6 -01 direkt :yoparty .

Eee.... vänta nu, varför allt krångel bara för att byta till en hoj med annat baklyse?? :va

-PLM- skrev:
Det funkar lika bra med "i befintligt skick", varför krångla till det?

Hum, är det inte just det det inte gör?
Dvs, man kan som säljare inte säga "allt är tip top", använda sig av "befintligt skick" och ha ryggen fri.

Skyldigheter att informera om kända fel (och sådana man bort känna till?) och så vidare... :confused:

Har för mig att detta fastställts några ggr här, men jag kan ha fel. :rolleyes:

Lycka till hursomhelst! :tummenupp

Finns inget som heter "i befintligt skick" , utrycket gäller inte vid en ev. tvist med rättslig prövning.

Spelar ingen roll vad som skrivs under rubrik "i befintligt skick" , säljaren har 100% skyldighet och ansvar att upplysa om alla ev. fel som denne känner till, även dolda.

Definitionen av det där är hemskt svårt och det har varit på tapeten flera gånger i media om just det här att sälja privat och friskriva sig från ev. fel och reklamationer.

Som köpare kan man upptäcka ett fel som säljaren påstår sig inte veta om, man kan då kräva att få lämna tillbaka fordonet för att felet anses och bör varit känt hos säljaren.
Köparen har Konsumentverket på sin sida oftast och säljaren ingen.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Finns inget som heter "i befintligt skick" , utrycket gäller inte vid en ev. tvist med rättslig prövning.

Spelar ingen roll vad som skrivs under rubrik "i befintligt skick" , säljaren har 100% skyldighet och ansvar att upplysa om alla ev. fel som denne känner till, även dolda.

Definitionen av det där är hemskt svårt och det har varit på tapeten flera gånger i media om just det här att sälja privat och friskriva sig från ev. fel och reklamationer.

Som köpare kan man upptäcka ett fel som säljaren påstår sig inte veta om, man kan då kräva att få lämna tillbaka fordonet för att felet anses och bör varit känt hos säljaren.
Köparen har Konsumentverket på sin sida oftast och säljaren ingen.

/Nitrous

Ett kvitto är ett kvitto på att man fått betalt för något och inget köpekontrakt där det skall beskrivas någon form av garanti eller där skicket på det som säljes skall beskrivas.
När man säljer nåt som privatperson finns det ingen anledning att skriva nåt annat än just ett kvitto på pengarna.

Men det är klart om man nödvändigt vill riskera nån tvist angående fel på mcn så kan man ju lämna garanti men det tycker jag verkar dumt..........

enhjuling skrev:
Ett kvitto är ett kvitto på att man fått betalt för något och inget köpekontrakt där det skall beskrivas någon form av garanti eller där skicket på det som säljes skall beskrivas.
När man säljer nåt som privatperson finns det ingen anledning att skriva nåt annat än just ett kvitto på pengarna.

Men det är klart om man nödvändigt vill riskera nån tvist angående fel på mcn så kan man ju lämna garanti men det tycker jag verkar dumt..........

Det är just då det kan bli tvist om du inte skriver något på kvittot.
Att skriva om garantier, om det inte finns det kvar på fordonet behövs inte.

Från Konsumenverketssida:

Kontrakt och ångerrätt
Om du köper begagnad bil av en privatperson gäller köplagens regler. Använd gärna Konsumentverkets förslag till köpekontrakt.
Köplagen är dispositiv, vilket innebär att reglerna i lagen endast gäller om ingenting annat har avtalats. Var därför noga med att skriva in allt du kommer överens med säljaren om i ett avtal.
Använd gärna det kontrakt som du hittar längst ned på den här sidan.

Undvik missförstånd
Skriv ut kontraktet i två exemplar så att du och säljaren, när affären är uppgjord, kan ta var sitt.
Att göra upp en bilaffär genom att bara skriva ett enkelt kvitto utan att skriva ner vad man kommit överens om, kan lätt leda till att det efter köpet uppstår en tvist. Även om säljaren inte är ute efter att lura någon kan missförstånd lätt uppstå. Därför är ett skriftligt avtal en trygghet både för köpare och säljare.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick