Vilket grafikkort för dubbla skärmar ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sitter och funderar på att införskaffa dubbla skärmar till en av datorerna i hemmet, det kostar ju inte så många tusenlappar just nu.

Tänker antingen dubbla 24" eller dubbla 22", men vilket grafikkort skall man ha till det för att det skall fungera bra ?
22" är ju 1680x1050 och 24" 1980x1080 så den kan väl bli lite jobbigt att driva dubbla sådanna på ett dåligt kort...?

Datorn kommer användas som surf/jobb/spel dator så bitvis kan det bli ganska krävande även om surf/jobbandet kommer att stå för maxtiden.

Har inte riktigt hängt med vad som är "inne" i grafikkortssvängen just nu.
Prisklass 2000-4000 :- för grafikkortet är väl det jag tänkt mig.

Beroende på vad du kommer spela så skulle jag nog köpt ett 5770-5850-5870. 5770 får du för ca 1500:-, 5850 för ca 2600:- och 5870 för ca 3500:-

Jag har ett 5770 och det duger för spelande i 1920pixlar.
Och det kan vara ett bra kort om man har ett klent nätagg men annars så kan väl ett 5830 vara intressant.

Jag har ett 5770 och det duger för spelande i 1920pixlar.
Och det kan vara ett bra kort om man har ett klent nätagg men annars så kan väl ett 5830 vara intressant.

Jo jag håller delvis med dig. 5770 är ett ruskigt bra kort för pengarna. Det är dock lite klent ifall man ska köra 2 skärmar och nya dx11 spel. Skillnaden mellan 5830 och 5850 är för stor att man ska köpa ett 5830 som ändå bara är ca 300-400kr billigare.

Jo jag håller delvis med dig. 5770 är ett ruskigt bra kort för pengarna. Det är dock lite klent ifall man ska köra 2 skärmar och nya dx11 spel. Skillnaden mellan 5830 och 5850 är för stor att man ska köpa ett 5830 som ändå bara är ca 300-400kr billigare.

Ska du köra flång nya spel med två 1920-skärmar duger... tja, funkar ens två 5870?

Ska du köra flång nya spel med två 1920-skärmar duger... tja, funkar ens två 5870?
http://www.pcper.com/article.php?aid=793&type=expert&pid=1
Enligt denna recension så funkar de flesta spel flytande med ett 5870 och 3(!) skärmar med 1920-skärmar. Så jag ser ingen anledning varför 2st 5870 inte skulle klara av enbart 2st.

"This tells us that scaling on Eyefinity is really going to be on a case-by-case basis and that simply assuming a 3x performance drop is both wrong and foolish. As we said, even with just a single Radeon HD 5870, Batman and HAWX were completely playable at 7680x1600 with 4xAA enabled! That is an impressive feat even though we are talking about frame rates in the 30s rather than the 60s that I know a lot of our readers will want. To that point, AMD is still committed to bringing CrossFire to Eyefinity in the future, just not soon enough for me. "

Jag skulle iallafall rekommendera 5850 eller 5870 ifall du har pengarna. Annars kan det vara bra att köpa ett 5850 nu och ev ett senare.

Last edited:
Nästa fråga, vilket kort stödjer 3 skärmar ?

Såg denna setup på nätet och blev lite impad.
Finns det något kort som stödjer 3 skärmar eller blir det till att ha en "3-way splitter" för att få det att fungera.

Bifogat

• 3 skärmar.jpg
    3 skärmar.jpg
    64.7 KB · Visningar: 477
Nästa fråga, vilket kort stödjer 3 skärmar ?

Såg denna setup på nätet och blev lite impad.
Finns det något kort som stödjer 3 skärmar eller blir det till att ha en "3-way splitter" för att få det att fungera.

De kort jag rekommenderade tidigare stödjer alla 3skärmar. Dvs 5770, 5850, 5870. Om du ska köra med 3st skärmar så rekommenderar jag dock 5870 och gärna 2st.

Varför inte köra på en 42" LCD TV?

Matrox triple head 2 go funkar ju också, om man vill köra med 3 skärmar. Har sett några på sweclockers som kör med den lösningen.

Matrox triple head 2 go funkar ju också, om man vill köra med 3 skärmar. Har sett några på sweclockers som kör med den lösningen.

Dock var det innan ATI kom med 5xxx serien. Ett vanligt grafikkort och Matrox triple head kostar mer än ett 5870 så det finns ingen anledning att köra på det.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick