Vilket FIM-reglement?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
I en del diskussioner angående regler så har jag för mig att man brukar utgå från FIM-reglementet, sen UEM (eller vad det nu kan heta), sen NT, sen SR och sist TR.

Det finns flera FIM-reglement så jag undrar om någon vet om tex 125 GP kör enligt samma reglement som 125-klassen i MotoGP och om Superbike i Sverige kör enligt samma reglemente som WSBK?

Jag hittade nämligen uppgifter i FIM-reglementena angående ljudmätning som vi inte verkar använda i Sverige.

125GP har rätt så samma regler i VM som i SM. Men några skillnader är det som tex db-gränsen är olika och att man i SM får lov att ha fler än en cykel. I VM behöver man inte heller najja bromsar tex.

Att det är skillnader, det vet jag. Var mest intresserad av att veta vilket reglemente man utgår ifrån som "botten" i reglementskedjan.

Det står nämligen i båda FIM-reglementen att en fyrtaktare ska ljudmätas stillastående vid 5.500 varv och jag kan inte riktigt förstå varför vi i Sverige ljudmäter vid 7.000 varv :va

Våra svenska reglementen är "baserade" på FIM:s reglementen. När våra brister så är det FIM som gäller.

I vårat svenska reglemente står det hur vägning ska genomföras. Hade det inte stått hade det varit enligt FIM (eller UEM, vet inte exakt).

Hur menar du nu? Svemos 125GP reglemente är baserat FIM. Liksom Svemos SBK reglemente(n) är baserat på FIM
Som jag skrev innan finnas det två olika FIM-reglement. Ett för MotoGP, 250 och 125 och ett för Superbike, Supersport och Superstock.

Att vi i Sverige mäter ljud vid 7000 varv för en 1000-kubikare måste då bero på att någonstans i kedjan mellan FIM och TR har detta ändrats från ursprungliga 5500 varv.

Alla FIM`s reglement säger att man mäter en 4-t vid 11m/s. Finns inga olikheter nånstans.

Antingen minns du fel varvtal som du kört ljudtestet på eller så har dom som kollat dig gjort fel. Båda låter troliga men det finns inget som skiljer på FIM-reglerna på hur man ljudmäter.

Som jag skrev innan finnas det två olika FIM-reglement. Ett för MotoGP, 250 och 125 och ett för Superbike, Supersport och Superstock.

Att vi i Sverige mäter ljud vid 7000 varv för en 1000-kubikare måste då bero på att någonstans i kedjan mellan FIM och TR har detta ändrats från ursprungliga 5500 varv.

Senast på Gelleråsen så var varvtalet beroende på vilken slaglängd du hade.

Antingen minns du fel varvtal som du kört ljudtestet på eller så har dom som kollat dig gjort fel. Båda låter troliga men det finns inget som skiljer på FIM-reglerna på hur man ljudmäter.
Eftersom det var min första ljudmätning och jag själv höll varvet kommer jag ihåg exakt vad det var :)
Okej :tummenupp

Åtminstone inom SVEMOs MX reglemente så finns där färdiga listor för korrekt varvtal att mäta vid baserat på slaglängden då medelkolvhastighet är det intressanta...

Av samma anledning brukar slaglängd stå stämplat på blocket..

Last edited:
Om du pratar om SUperbike/Superstock1000/Nordic Superbike/Superstock, eller vafan våran klass nu heter, så grundar den sig på FIM STK1000 reglementet, med dom ändringar och tillägg som finns med i SR och TR.

Ang. ljudmätningen så stpr följande i FIM.

2.14 NOISE CONTROL
Noise limits in force :
Noise will be controlled at: Max. 107 dB/A measured at a mean piston speed of
11 m/sec. The fixed RPM specified in Art. 2.14.6 may be used.

2.14.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an
angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height
of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible,
the measurement can be taken at 45° upwards.

2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear-box neutral
must be placed on a stand.

2.14.3 The silencers will be marked when they are checked and it is not
allowed to change them after the verification, except for any spare silencer which
has also been checked and marked.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...