Vilket däck ska jag ha?

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Mitt bakdäck börjar bli slitet. Så det börjar bli dags att köpa sig ett nytt. Men i och med att jag inte har varit med i svängen så länge så tänkte jag höra mig för här för att få lite kött på benen.

Jag kör en R6a från 2000. Jag har inte körkortet än... Men jääävligt snart. (vågar inte säga när än :P)

Jag kör la som alla andra?! Jag kör ingen bana, kör på vägarna. Är ingen extremförare av något slag (än i alla fall)

Vad ska jag välja?

Jag har storlekarna:
180/55-R17

(sen får gärna andra använda denna tråden om ni också undrar efter bra förslag, eller så kan det ju va så att jag är den enda som inte har en aning om vilka däck som är bra :P)

däck som passar på en Nissan Micra bör väl duga.

michelin pilot road 3 har väl vunnit massa tester, så det duger nog

kör själv Dunlop Roadsmart, och är mycket nöjd

Bra däck är mitt tips. Dvs i princip alla som finns till salu, lägg pengar på sås och körtid istället och burna upp det billiga skitdäcket vid korvmojen så har du det gjort sen.

Metzeler Sportec M5 Interact

Det har jag och det funkar även riktigt bra på bana, både i väta och torrt om man inte är ngn som jagar tider vill säga, men jag rekommenderar det skarpt! Lätt att få upp det i temperatur och det förvarnar om det blir för varmt, men det blir det nästan bara på bana.
Jag säger bara..köp!:tummenupp

Instämmer.
Eller motsvarande michelin. Pilot road eller vad dom heter.
Då har du bra regnegenskaper också.

Min vilda gissning är att Pilot Power motsvarar sportsmart och Road motsvarar Roadsmart.

Road 3 ska ha riktigt bra våtgrepp, nästan i klass med regndäck. Hade kört på antingen det eller roadsmart.

Har kört en del på Michelin Power Pure och det funkar bra för pendling, landsväg, regn och bana-för-nybörjare.

Jag har Dunlop Sportmax D220 bak, funkar fin fint till både Touring och Knäskrap.

Får upp temperaturen fort trots 2.9 i lufttryck och när jag lyckades provocera det lite hårt i en rondell så släppte det snällt för att återfå greppet när jag släppte av.

Funkar bra i regn.

Detta är ju en jävla djungel egentligen :P

Varför jag undrar är för att jag hitta en tråd för ett tag sen me någon som hade fotat sitt bakdäck, å han hade fått en helt platt rand i mitten änna? Om man förklarar så, så därför täntke jag höra innan jag köper :)

Detta är ju en jävla djungel egentligen :P

Varför jag undrar är för att jag hitta en tråd för ett tag sen me någon som hade fotat sitt bakdäck, å han hade fått en helt platt rand i mitten änna? Om man förklarar så, så därför täntke jag höra innan jag köper :)

Om det är din första säsong så duger vilket touringdäck som helst av känt märke.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Om det är din första säsong så duger vilket touringdäck som helst av känt märke.

:yoparty Dagens sanning, som rookie är man så sjukt körk*t, milen ramlar fort på, och lika körkåt som man är, lika oduglig är man på att köra, så det blir mest slitage på mitten.

...vilket gör att de sportigare däcken är bortkastade pengar.

Är man het som fasen på att börja åka bana, och inte alls intresserad av att lägga mil efter mil på gatan är det ju en annan sak.

/J

Helt sant och fritt översatt blir detta antingen Michelin Road (2 eller 3) alt. Dunlop Roadsmart.

Själv åker jag ovanstående bak och sportdäck fram. Tycker det är bra kompromiss mellan grepp och långsiktig ekonomi. :krama

Vad säger ni om dessa? Tyckte dom va billiga å om jag inte förstod fel så var det touring däck?

180/55 ZR17 (73W) PILOT ROAD R TL Leveranstid 1-2 dagar

Pris/st
877:-

Sport-tourningdäck med 100 % Silica som ger våtgrepp utöver det vanliga och 0-gradiga armidbälten ger däcken suverän stabilitet. Bakdäck

Vad säger ni om dessa? Tyckte dom va billiga å om jag inte förstod fel så var det touring däck?

180/55 ZR17 (73W) PILOT ROAD R TL Leveranstid 1-2 dagar

Pris/st
877:-

Sport-tourningdäck med 100 % Silica som ger våtgrepp utöver det vanliga och 0-gradiga armidbälten ger däcken suverän stabilitet. Bakdäck

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla