vilket captureprogram?

gros coeurs

Medlem
Gick med
1 May 2003
Hoj
Ducati 996 2001, 110cc fiddy
jag håller på att koka ihop en hojfilm...men jag har allt mitt råmaterial på dv-band..viket program är bäst att läsa filmen från kameran till datron?

det finns väl inte program som är bäst.
alla gillar ju olika.

-har du prövat det som följer med movie maker i operativsystemet?

jag brukar använda mig av Vegas Video eller Ulead Media studio. dessa är ja nöjd med. finns säkert andra hära som använder andra program.

Vegas och Ulead kan man dessutom tanka ner från DC lr liknande =) fast det får man ju inte :)

Raggarn skrev:
det finns väl inte program som är bäst.
alla gillar ju olika.

-har du prövat det som följer med movie maker i operativsystemet?

jag brukar använda mig av Vegas Video eller Ulead Media studio. dessa är ja nöjd med. finns säkert andra hära som använder andra program.

Vegas och Ulead kan man dessutom tanka ner från DC lr liknande =) fast det får man ju inte :)

tack för svaren! jag har testat movie maker från windows och det klarar inte av att utföra de saker som jag vill göra..för oavancerat. osså blir filerna låsta till just det programmet...men jag ska testa de som du sa.
tack!

Jag använder PinnacleDV och har även provat Adobe Premiere med bra resultat.

Adobe Premiere är erkänt bra (precis som de flesta adobe-program). Har inte själv pulat med film och så, men det faktum att premiere kostar 6395+moms hos dustin talar för sig självt :D

Kommer att vara borta tills imorgon kväll men du kan PM:a om du vill veta var man kan få tag på det.

Är de bara jag eller går de inte att kopiera filmklipp från DV-band i kameran till hårddisk utan att de måste gå i realtid?
Man borde väl kunna få klippen som filer genom firewirekortet eller?

Har man fem timmar råmaterial som man ska ha över till datorn för att göra film utav så ska de ta fem timmar + att få ner skiten till hårddisk? Hur hightech är de?

Nån som förstår mitt problem? :)

Kenta skrev:
Är de bara jag eller går de inte att kopiera filmklipp från DV-band i kameran till hårddisk utan att de måste gå i realtid?

Har man fem timmar råmaterial som man ska ha över till datorn för att göra film utav så ska de ta fem timmar + att få ner skiten till hårddisk? Hur hightech är de?

vet inte men 5 timmar dv film får du inte in på en normal hårddisk!

Kenta,

är filmmaterialet på ett DV-band så måste det gå via firewire i realtid.
men 5 timmar...? vad har du filmat? frugan?

1 sekund råfilm = 3.6 megabyte på hårddisken
1 minut = 216meg
1 timme råfilm = 12 gigabyte =)

Kenta skrev:

Finns en rigg ifrån sony som kan tanka in i 4x realtid (4h tar 1h att ta in). Problemet är att materialet är bandbaserat, men numer finns det hårddisk bakstycken till kamerorna som spelar in digitalt på en gång = koppla sedan kameran / bakstycket till burken så ser du den som en hd. Just nu är det för dyrt för hemmabruk.

Raggarn skrev:
Är filmmaterialet på ett DV-band så måste det gå via firewire i realtid. men 5 timmar...? vad har du filmat? frugan?
Nejnej. Ja har bara filmat några minuter än så länge :)
Jag bara tog ett skräckexempel för att få en referens.
Ja har hela tiden trott att digital video gick att kopiera snabbt som fan just i o me att den e digital. Men ACK vad man bedrog sig :hihi

Så då måste ju din o jPs GGNrulle, som ja för övrigt gillade skarpt, tagit sketalång tid o fixa ihop ju. Ni lär ju haft en timme råmaterial i alla fall. Minst(?)! :confused:
O så ska man spela in den "IGEN" på datorn, klippa o fippla, lägga effekter om man vill ha de, välja musik o sen tajma allt till perfektion innan man är nöjd.
De tar ju en helg!! :huvet :lol

Du har nog valt fel hobby om du inte vill lägga ens en helg på redigering. En helg är ingenting. Rörkenfilmen tog mig ca två månader..

Last edited:
men lol.
en helg? :banana

kan säga att vi hade nästan 2 timmar råfilm.
att sampla (capture) allt i olika klipp tog en dag
efter lite genomgång och katalogisering av de olika bildvinklarna/positionerna hade det gått en dag, morgon--->kväll

sen började själva redigeringshelvetet, som för övrigt är väldigt beroeendeframkallande om man e petnoga lr en klåpare. har inte listat ut vad ja e :)

jag trixade å klippte väl i en 4 hela dagar innan jag var nöjd.
sen vill man ju lägga till musik som man gillar, bara det tog ju en kväll.

------>summa: drygt en redig arbetsvecka (60-70 timmar)= bruden blir tokig och hatar en för konsten...

men det är ju kul,
kenta, såg du Edgegamesfilmen jag filmade?
ligger på http://www.bikeproject.com/Sections/Media/Movies/index.php?CGID=1214&action=navigate

En van redigerare på nyheterna lägger ca en timmes klipptid per minut färdig reportage så det är inget snabbt jobb. Jag räknar ca tre timmars klipp per minut när vi håller på med reklam så det är ingen snabb process utan lång och i månget fall ganska frusterande och smärtsam.

Som några redan har nämnt så är Premiere ett realtivt bra program men då ska man jobba i Premiere RT, det vanliga suger riktigt rejält.

Avid och Edit DV är lättarbetade och intuitiva.

Speedrazor är lite tungjobbat men ger i slutändan ett bra resultat tack vare sina många möjligheter.

Mer film åt folket! vad ska man annars leva på under vintern när allt är skit och pest?

dskål o gonnatt! :fyllisar

Fan boys.
Ta mig inte så jävla överseriöst hela tiden :hihi

Självklart fattar jag att de tar tid att få ihop en schysst rulle. Mitt problem är att ja hakar UPP mig på tidsåtgången. But whatcha gonna do!?

Anyways. Ja tankar din Edgegamesrulle nu Raggarn :tummenupp

Har du sett RoLLERs edgegamesverk by the way? :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!