Vilket blinkrelä vid byte till LED-blinkers

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Nu har jag bytt till LED blinkers på min Aprilia mx125, det blinkar dock ingenting utan de lyser supersvagt hela tiden och när man slå på blinkersen blinkar alla fyra skitsnabbt en gång. Kan detta lösas med hjälp av ett nytt relä? I så fall har jag kollat på detta relä: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Blinkrela-12-V-42140/
Men det står ju att den är till bilar, i info texten står det såhär: "Vid felvarning blinkar lampan hastigare än normalt. (1) Med felvarnare. (2) Förstärkt för bilar med släpvagn.".

Jag förstår helt enkelt inte om det är rätt relä för ändamålet. Och behöver jag bara ett eller hur funkar det egentligen? Har läst varenda tråd jag hittat om ämnet men känner mig inte säker på hur jag ska göra än.

Biltema säljer även mc relä till dessa diodblinkers som passar till olika märken beroende på om hojen är tillverkad i asien, europa eller amerika.Ibland funkar det med dessa relän och andra gånger inte.Men det är ju ingen dyr affär så det kan ju vara värt att prova.

Last edited:
Använde själv Biltema 42-140 lastoberoende (max 100W blinkers) till LED-blinkers.
+ kopplas till en sladd med + när du vrider om startnyckeln. #
Lämpligen med en säkring på tex 3A.
- kopplas till - på batteriet
och den 3e anslutningen på 42-140 till blinkersomkopplaren.

# det är inte smart att koppla + på 42-140 direkt till + på batteriet. För då kan man avsiktligt eller oavsiktligt sätta igång blinkers när hojen är avstängd. Och tömma batteriet.

PS har du en blinkerslampa på instrumentpanelen som är ansluten mellan höger och vänster blinkers så kommer alla 4 blinkers kanske blinka både när du blinkar vänster och när du blinkar höger.
Då fodras motstånd parallellt med LED-blinkers.
Motstånden "kortsluter" LED-blinkers på "fel" sida till - så bara "rätt" sidas två blinkers blinkar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?178593-LED-blinkers-blinkar-%E5t-b%E5da-h%E5llen

Last edited:
Använde själv Biltema 42-140 lastoberoende (max 100W blinkers) till LED-blinkers.
+ kopplas till en sladd med + när du vrider om startnyckeln. #
Lämpligen med en säkring på tex 3A.
- kopplas till - på batteriet
och den 3e anslutningen på 42-140 till blinkersomkopplaren.

# det är inte smart att koppla + på 42-140 direkt till + på batteriet. För då kan man avsiktligt eller oavsiktligt sätta igång blinkers när hojen är avstängd. Och tömma batteriet.

PS har du en blinkerslampa på instrumentpanelen som är ansluten mellan höger och vänster blinkers så kommer alla 4 blinkers kanske blinka både när du blinkar vänster och när du blinkar höger.
Då fodras motstånd parallellt med LED-blinkers.
Motstånden "kortsluter" LED-blinkers på "fel" sida till - så bara "rätt" sidas två blinkers blinkar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?178593-LED-blinkers-blinkar-%E5t-b%E5da-h%E5llen
Tack för svar! japp jag har en blinkersindikator, menar du att man ska parallellkoppla ett motstånd med varje blinker då? Och i så fall hur många ohm bör ett sånt vara på?

Tack för svar! japp jag har en blinkersindikator, menar du att man ska parallellkoppla ett motstånd med varje blinker då? Och i så fall hur många ohm bör ett sånt vara på?

Från den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?14429-Motst%E5nd-till-miniblinkers-genomg%E5ng
Jag har diod-blinkers fram & bak och deras effekt verkar vara försumbar. Hur som helst har jag nu provat med både ett 3,3 ohms motstånd per sida samt även med ett 4,7 ohms motstånd per sida och effekten av detta verkar vara densamma, cirka 19-20 blinkningar per 15 sekunder= helt okej. Däremot var ett 6,8 ohms motstånd per sida helt misslyckat så från den resistansen och uppåt blir det fel med både dioder fram och bak, däremot med TVÅ 6,8 ohms motstånd per sida blir blinkfrekvensen bra.
Motstånden är ELFA Effektmotstånd 20 Watt, kostnad 10,40:- per styck exkl. moms.
OBS. Motstånden blir varma, så möjligtvis kan högre effekt på motstånden behövas om det finns, dom blir i så fall väldigt stora.

Peter
Min slutsats blir 2 st 8,2 Ohm på varje sida (totalt 4st 8,2 Ohm eller 1st 3,9 Ohm per sida (totalt 2 st 3,9 Ohm)
Och sätter man dit motstånd, ja då behövs inte något 42-140 relä. Det vanliga blinkreläet ger rätt frekvens på blinkandet.

Du måste ha ett lastoberoende relä, det du länkar till i första posten kommer också att blinka fel.

Om det är japansk, euro eller amerikansk kontakt spelar bara roll om du har en sockel där relät sitter. Är det lösa sladdar som på mina hojar spelar det kvitta, bara att dra + till + jord till jord och utgång till blinkers.

Om du väljer att använda motstånd istället så är en vanlig blinkerslampa på 21W, en LED är på ca 0,5W som vi för enkelhetens skull avrundar till 1W

Du måste alltså bränna bort 20W i värme.

Resistansen är spänning^2/effekt ger 13^2/20=8,45

Du behöver ett effektmotstånd på ungefär 8,5ohm, närmaste standardvärde i E12 är 8,2 och minst 20W per lampa.
Ett vanligt kvartswatts elektronikmotstånd kommer att begå harakiri fortare än Guy Martin passerar första puben i morgon.

Effektmotstånd på 20W är inte särskilt vanliga så du får antagligen koppla ihop flera stycken till en bunta.
BTs motstånd är tre st parallellkopplade har jag för mig.

Det här är teoretiskt, du får antagligen fippla lite med olika värden fär att få det helt rätt

Edit:
Jaha, pucktvåa som vanligt...

Last edited:
Det finns modellspecifika relän för ledblinkers att köpa. Jag köpte mitt på ebay för 40:- ungefär.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025