Vilket billarm ska man köpa?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Då var det dags att införskaffa sig ett larm till bilen. Vilket ska man välja då?

Jag är ffa intresserad av att slippa få inbrott. Att någon vill stjäla bilen är nog ingen risk dels pga att det inte är en lyx- eller sportbil och dels för att den har immobiliser original. Alltså behövs ingen gps-positionering osv.

Helst ska den styras av bilens nyckel då den har fjärrstyrning av centrallåset original. Sedan ska den inte falsklarma och jävlas, utan den måste vara pålitlig!

På marknaden finns Defa och Cargard. Vilket är bäst? (samma företag tydligen sedan ett år tillbaka el dyl, men fortfarande olika produkter).

Några tips? Bilen är en ny kärra och Har canbus.

Tja. Larmen gör ju samma sak och jag har ytterst svårt att tro att det är någon större skillnad på dom.
Själv har jag CarGard 850s i kärran och hade det i den förra också.

Väljer du CarGard och har CanBus så är det nog T70 som är valet. Nyare och har möjligheter till fler tillägg än dom gamla 850s och 950.
Jag har haft CarGard i drygt 10 år och aldrig haft några problem förutom att jag dränkte en fjärrkontroll en gång men det var knappast larmets fel.

Men som sagt. Är du osäker på vilket fabrikat du ska välja så ring runt och hör med firmor. Sen går du på det som är billigast. Funktioner är ingen större skillnad på. Det är enkrets startspärr, glaskrossensor och brytare i dörrar, baklucka och huv på alla. Förutom CarGard 850s som jag vet har tvåkrets startspärr men det är onödigt om du har en bil som redan har startspärr vilket alla bilar efter 97??? typ har.

Jag jobbade med billarm för 20 år sedan och då var det Cargard man valde för att få kvalitet. Det var ledande på hårdvaruutveckling och stabilitet (få falsklarm på detektorer m.m.). En gissning är att de har ordning på grejerna om det är samma firma bakom namnet idag...

Tycker du ska ha ett Defa-larm, dom har mer personlighet.

Hade ett sådant från tidigt 90-tal. Det fungerade lite... sådär.
Man kunde stå 2 meter från bilen och trycka på fjärren utan att någonting hände. Lite viftande i luften för att testa lite olika vinklar brukade belönas med en välkommen signal som indikerade att larmet deaktiverats.

Men om man däremot satte larmdosan mot kindbenet eller armbågen när man tryckte på knappen, då fungerade det på 20-25 meters avstånd. :brinnerup

Folk tittade lite konstigt på en när man körde upp dosan i ansiktet varje gång man skulle larma av/på bilen

Kom upp ett fjärde alternativ. Montera ett originallarm.
Lite dyrare men å andra sidan får biltillverkaren se till att allt fungerar och ingen kan skylla på varandra om något skulle paja i larmet.

Är det värt pengarna?

Kom upp ett fjärde alternativ. Montera ett originallarm.
Lite dyrare men å andra sidan får biltillverkaren se till att allt fungerar och ingen kan skylla på varandra om något skulle paja i larmet.

Är det värt pengarna?

Originallarm (beroende på bilmärke) brukar inte vara godkända av stöldskyddsföreningen.
Kolla det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...