Vilken Supermotard ska just JAG välja - Tråden!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Efter att ha diskuterat runt med en polare till hans Supermotard köp och rekomenderat honom en KTM 660 för jag hört att kvaliten och servis intervallerna ska vara ok vill jag nu gärna veta vad ni tycker om just ERAN SM hoj.

Gatregistrerade pratar vi om.

Vet att ämnet varigt uppe många ggr tidigare men skapar vi en tråd där alla skriver vad dom tycker om kvalitet och vilka intervaller där är på servicen på just deras hoj så kommer ju denna tråden gå fint att länka till sedan!

Så, fyll på om du har en minut till övers! För och nackdelar, servic och kvalitet och sist men inte minst effekten!

//Padde

ktm 125exc

riktigt fin effekt, varierar från 36-40hp från hoj till hoj.
servicen ska inte göras så mycket oftare än andra 125or om man bara kör på gata, 400mil har jag blivit tillsagd. kolvbyte efter 600-1000mil.
schysst register för att vara 2-t med en hel del effekt i botten.
har tydligen lite problem med att flottören händer sig, ska fixa min egen nu i veckan.

KTM 660 har jag precis sjælv køpt. Mkt nøjd. Service intervallerna på den (-06) e ju olja/filter/ventiler først efter 100mil och sedan var 500 mil, om man kør bana så bør man kanske byta olja lite oftare. Detta tycker jag ju kanon bra før en hoj med så pass mkt effekt. Har før mej att 660 har omkring 60 ut på bakhjulet (orginal och ostrypt).
Ær som jag jag sa ganska ny på KTM men det finns sækert flera hær som vet mkt bættre æn jag, så rætta mig om jag har fel...

Padde skrev:
2341316 Efter att ha diskuterat runt med en polare till hans Supermotard köp och rekomenderat honom en KTM 660 för jag hört att kvaliten och servis intervallerna ska vara ok vill jag nu gärna veta vad ni tycker om just ERAN SM hoj.

Emmi här på SH har en KTM 660 till salu i nuläget.... Messa henne å köp.......

Lennartsson skrev:
2341373 Emmi här på SH har en KTM 660 till salu i nuläget.... Messa henne å köp.......

Jag letar inte motard, vill bara veta om jag gav en bra rekomendation för jag hört bra om dom! Sen efter att gått in här och kollat fann jag massa likadana trådar så varför inte bara sammla alla i en och ge sin rencension om sin hoj så man har allt på ett ställe ist.

Men klart, en motard skulle inte vatt fel, får se om det kanske blir nån för min del också med tiden. Saknar min gammla! Fyll på nu så jag har nått att läsa :).

Är det 660 som gäller om man inte alltid vill sitta i garaget? Eller funkar en KTM 525 lika bra i kvaliten bara tätare servic intervaller?

Nej 525 kräver mer service än en 660. Det är en LC4 motor i 660an och RFS i 525an, helt olika motorkonstruktion.

525 = racemaskin med korta serviceintervaller

660= en touringsmaskin i jämnförelse med längre serviceintervaller

-MLM- skrev:
2341531 Nej 525 kräver mer service än en 660. Det är en LC4 motor i 660an och RFS i 525an, helt olika motorkonstruktion.

525 = racemaskin med korta serviceintervaller

660= en touringsmaskin i jämnförelse med längre serviceintervaller

Vad för intervaller pratar vi om och vad bör göras på varje?

Vad krävs för "basic" underhåll på en 525 på gatan för den ska må bra?

Padde skrev:
2341535 Vad för intervaller pratar vi om och vad bör göras på varje?

Byte av olja & filter samt ventiljustering (när det behövs...)

Eventuellt ett byte av sadelskumgummi också men det är mest för din skull... :hihi

Padde skrev:

Enligt boken är det oljebyte och ventiljustering var 15:e timme. Jag byter oljan ungefär dubbelt så ofta, ca. var 7:e timme. Kanske overkill, men nästan roligt.

Sedan tillkommer väl motorklyvning vid runt 100 timmar, detta verkar vara i underkant om man kör gata, då flera väntar till 150 timmar och däröver. Andra gör det vid 50, men då brukar hojen ha gått hårt.

Padde skrev:

Man byter olja var 5-10e timme på en 525 beroende på körsätt. sen ventiljusteringar var 15-20:e timme ungefär. Vid 100:e timme bör man kontrollera samtliga lagren. Eventuellt måste kolv bytas också, som sagt beror det mycket på körsättet.

Det är en ren racemaskin och inget annat.

Husaberg 650 - Klockren gathoj om man vill ha det "värsta", och är villig att meka lite. Byter olja och kollar ventiler var 10h ungefär. Är ju bara 1l i dom rackarna så man ska nog inte tulla för mycket på intevallerna. Köpte den direkt efter provkörning, vart så imponerad av draget.

glib skrev:
2341897 Husaberg 650 - Klockren gathoj om man vill ha det "värsta", och är villig att meka lite. Byter olja och kollar ventiler var 10h ungefär. Är ju bara 1l i dom rackarna så man ska nog inte tulla för mycket på intevallerna. Köpte den direkt efter provkörning, vart så imponerad av draget.

Varför ska du sälja din nurå?

Vet inte riktigt vad jag tycker om Husaberg överlag, har hört att dom ska ha så mycket problem, sne eller riktig verklighetsuppfattning?

Ställa ventilerna, mycket jobb på dom hojarna?

Tåler dom gatan bra dvs behöver inte byta kolv och kolla lager lika ofta som 525?

Padde skrev:
2343658
Vet inte riktigt vad jag tycker om Husaberg överlag, har hört att dom ska ha så mycket problem, sne eller riktig verklighetsuppfattning?

Upp till var och en att avgöra, internet är inte världens bästa info-källa tyvär eftersom det finns många som har "hört av en kompis" eller läst någonstanns och stämplat det som fakta.

Jag har en husa från 02, har just nu 260mil på mätaren, enda som jag har bytt under min tid på denna är:

Viparmarna , fick med dom gratis och bytte för skojs skull och att jag ville vara helt säker på att om är fräscha, dock till 02´ans igen och har även en till uppsättning lager att pilla in i de första 2 viparmarna

Kickaxel , känt tillverkningsfel från husaberg bytt på garranti

Stator , mitt eget fel, trodde att packningen runnt svänghjulskåpan var tät..

Går som en påse nötter och tjuvstartate, vanlig justering (vädrets fel)

Enda servicen jag gör är oljebyte+rengöring av lilla filtret var 5e timme och filter var 10e timme + ställer ventilerna då (tar en halv timme om allt flyter på då). I övrigt så är jag jävligt noga med hojjen, hur jag kör osv osv.
Skulle utan problem kunna rekomendera en husaberg och kommer antagligen att byta till en annan husaberg sen igen :)

Edit: såg att du frågade om ventiljustering, glöm det med bladmått om du inte har tålamod som en ängel, jag gör så att jag skruvar in juster skruven tills den tar emot ventilerna och sen skruvar jag ut den 1/6 varv (kant - kant på låsmuttern) går fort och är i alla fall på min hojj exakt 0,1mm. Lite trångt bara, men lär sig att leva med det direkt efter första åkturen på bergaren

edit: formulerade om, uttryckte mig lite fel

Last edited:
Padde skrev:
2343658 Varför ska du sälja din nurå?

Ställa ventilerna, mycket jobb på dom hojarna?

Tåler dom gatan bra dvs behöver inte byta kolv och kolla lager lika ofta som 525?

Haft problem med ryggen hela vintern. Bättre nu men fortfarande helt stel och obekväm i kroppen så jag åker inte lika mycket längre, har väl ledsnat lite helt enkelt tyvärr. Tror jag har åkt typ 3-4 ggr i år, då kan någon annan få roligare med den.

Det enda man behöver göra är att ställa ventiler o byta olja regelbundet (utöver standardmotardprylar som kolla skruvar, smörja/spänna kedja, lufta gaffel etc, ja du vet). Bytte olja/filter + ställde lite ventiler i söndags, tog drygt en timme tror jag så det är ju inte så mycket jobb direkt.

I mina ögon är det en helt sne verklighetsuppfattning att dom alltid pajar, har ju aldrig haft problem själv, men då har den ju inte gått så mycket heller. Och vet själv 10-talet flera med problemfria hojar. Tycker inte ett forum representerar vekligheten riktigt, eftersom många söker sig hit desperata när problemen väl uppstår för att få hjälp. Tror flertalet inte har problem förutsatt att dom följer rekommendationer för service.

Men man ska helt klart tycka det är kul att meka också, för ju mer du kör ju mer blir det ju.

När jag skaffar motard igen blir det definitivt en Husa igen, tycker det är den ultimata motarden helt enkelt.

Last edited:
Köpte en Husqvarna 510 SMR i våras helt utan erfarenheter, 240 mil passerat och har inget att klaga på förutom komforten vid transportsträckor till kurvvägar. Byter olja/filter var hundrade mil, service på aukt. verkstad var 500:e om jag vill ha garantin gällande i 2 år. Effekt c:a 63 hk, tyvärr ingen husqvarnasäljare som kan svara exakt men dom gissar på det iaf. :confused:

Nöjd är jag hur som helst!

glib skrev:
2344532 Haft problem med ryggen hela vintern. Bättre nu men fortfarande helt stel och obekväm i kroppen så jag åker inte lika mycket längre, har väl ledsnat lite helt enkelt tyvärr. Tror jag har åkt typ 3-4 ggr i år, då kan någon annan få roligare med den.

Det enda man behöver göra är att ställa ventiler o byta olja regelbundet (utöver standardmotardprylar som kolla skruvar, smörja/spänna kedja, lufta gaffel etc, ja du vet). Bytte olja/filter + ställde lite ventiler i söndags, tog drygt en timme tror jag så det är ju inte så mycket jobb direkt.

I mina ögon är det en helt sne verklighetsuppfattning att dom alltid pajar, har ju aldrig haft problem själv, men då har den ju inte gått så mycket heller. Och vet själv 10-talet flera med problemfria hojar. Tycker inte ett forum representerar vekligheten riktigt, eftersom många söker sig hit desperata när problemen väl uppstår för att få hjälp. Tror flertalet inte har problem förutsatt att dom följer rekommendationer för service.

Men man ska helt klart tycka det är kul att meka också, för ju mer du kör ju mer blir det ju.

När jag skaffar motard igen blir det definitivt en Husa igen, tycker det är den ultimata motarden helt enkelt.

I see. Tråkigt att höra om ryggen. :(

För, på detta forumet verkar det finnas 2 olika sätt att se på Husabergorna.

Den delen som anser sig tycka - "Detta är hojar som är byggda för att gå på banor, enbart. Aldrig skulle jag sätta mig på en Husa på gatan."

Och dels dom som tycker - "Dessa hojar går kanon på gatan, visst många ventiljusteringar och oljebyten blir det men det är värt det."

Detta avspeglar sig ganska rejält på KTM 525 också.

Vet ju inte om man skulle vågat köpa en Husa elr 525 och sedan stå där med en hoj som inte fungerar trots rikliga oljebyte och ventiljusteringar.

Svårt ämne dettahär.

Kom på en liten fråga här till innan tråden dör av.

Varför är Husaberg betydligt mycket billigare begagnat än KTM?

Padde skrev:
2346133 Kom på en liten fråga här till innan tråden dör av.

Varför är Husaberg betydligt mycket billigare begagnat än KTM?

Antagligen beroende på den skeva verklighetsuppfattning som tidigare nämndes... Mao Husabergs dåliga rykte som härstammar från medeltiden då Husaberg inte var vad dom är idag.

För övrigt håller jag med Carpe me till 100%
Min 650 -02 har nu gått 135h, vilket är drygt 600 mil. Det enda som krånglat hittils är Statorn som gav upp nu i helgen pga fukt innanför svänghjulskåpan..
Jag sköter min med Oljebyte var 5h, filterbyte - 10h, ventiljustering - 20h eller när hojen börjar gå dåligt / låta illa från toppen. Stor genomgång av motorn var 100h.
Dessa intervaller är väl minst fördubblade på nyare modeller (04-).
Jag har precis som Carpe me satt in 03ans vippor då dessa har minst dubbelt så lång hållbarhetstid jämfört med orginal.

Och givetvis - byter jag hoj, så skall det vara inte vara till annat än HUSABERG! :kär

har ännu bara A1 kort men det är ite så värst lång tid tills jag ska börja övningsköra till mellanklass. har fått motardsjuka nu och längtar starkt efter en Husaberg fe 400 eller 650..

men då jag aldrig kört sån innan så undrar jag bara hur de är att köra långsträckor med? typ om man tar en mc semester eller liknande.

lite andra frågor till er motardkunniga är:

är det elstart på nån av dem? har fått för mig att fe 650 har el men inte 400?
om man stryper en 400 eller 650 till lättviktare (edit: Mellanklassare menar jag såklart), alltså 25 kw (förhoppningsvis snart 35) hur stor skillnad blir det då? är det fortfarande lika enklelt att slanga, att powerwheela på flertalet växlar t.ex? (då det är powerwheelies jag måste börja med).

mycket tacksam för svar..

/Jojje

Last edited:
De siffrorna för du nog ta med en liten nypa salt.
Riktigt trevligt hoj för övrigt :)

BYAKIN skrev:
Effekt c:a 63 hk, tyvärr ingen husqvarnasäljare som kan svara exakt men dom gissar på det iaf. :confused:

*/ ?>
Back