Vilken storlek på garageport(ar) skulle ni välja?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Håller på att bygga ett garage på 9.6x7.2 meter. Reser upp 3 väggar och sätter upp tak nu till helgen. (Invändig bredd 6.8meter)
framgaveln har jag inte byggt då jag är i valet och kvalet hur jag ska göra och har dom här faktorerna att fundera på.

1 bred motorstyrd takskjutport typ 5x3.2m
Fördel: enkelt att bygga och billigare än att köpa 2 st
Nackdel: släpper ut mycket värme när jag ska ha ut bil eller traktor.

2st motorstyrda takskjutportar 2.7x3.2m
Fördel: Släpper ut minimalt med värme då jag kör in/ut, klar separering var olika fordon ska stå, dvs är platsen tom då står inte en halv bil in på den från andra sidan.
Nackdel: Dyrare inköp.

Hur skulle ni göra?
 
Hur stor är prisskillnaden och hur mycket kostar det i uppvärmning samt att det kan va kyligt en stund i garaget? Det hade ja räknat på isf.. Värme springer ju iväg i kostnad och du kommer att använda garaget. Så hur många år klarar du att värma upp garaget innan de mindre blir billigare? ;) Behöver du inte en stor port så känns det rimligt med de mindre. Skall också bygga på sikt men kommer nog köra på två portar! :)
 
Last edited:
Den enda fördelen den stora porten har är ju priset. Två små portar är ju mer praktiskt, även om det är lite dyrare. Baserat på det du skriver hade jag nog köpt två små. Nu vet jag inte hur mycket det skiljer i pris, men det känns som du kommer bli mest nöjd med två små portar.

Det är ju lite irriterande om en bil står fel och du får gå in och hämta nyckeln, backa ut och in. Sen köra in bil nummer två. Känns spontant som minst problem med två små portar.
 
Två portar.
När du har betalt dem kommer du inte tänka så mycket mer på priset för dem, och två portar är ju bättre sålänge du inte har planer att köra in något brett som fan i garaget.
 
Har själv en bred port och har inte saknat separata portar. Tycker däremot det är rätt skönt att kunna öppna upp helt och köra in i mitten de gånger man vill skruva, lasta, etc
 
En bred. Då kan du lättare få in något mitt i. Med 6,8 inv och 2,7x2st i dubbelport blir det inte jättemycket kvar mellan en bil och väggen på ena sidan. Ska du kunna svänga runt en ordentlig domkraft, så kan det va skönt att slippa köra in snett.

Vad kommer du få emellan,.,60?, 40?

Dvs ytterkanten på porten hamnar ganska nära innerväggen
 
Last edited:
Som sagt, jag hade satt en bred så man kan köra in mitt i när man vill pyssla med något, backa in båt på trailer, eller annat. Du har helt enkelt fler alternativ på hur du stuvar in grejjor i garaget. En sån med en dörr i, så du slipper köra upp och vänta på porten när du bara ska in efter en skruvmejsel/skarvsladd/isskrapa eller något sånt.

Hur kan man ha problem med att en bil står "fel"? Man parkerar väl med plats för två bilar om två bilar skall in? :va Behöver ni verkligen skiljeväggen för att mota er åt ena sidan när ni parkerar? Hur funkar det på en vanlig parkering? :va
 
Så bred port som det går att få dit. Kan bli fan så irriterande med en stolpe mitt i vägen när du vill ha in och ut större fordon eller vill ställa någon bil mitt i.
Värmen du släpper ut är luften. Där har portstorleken inte så stor betydelse. Det är om du har öppet länge så du kyler ner betongplattan.
 
Om jag skulle valt till mig själv så hade de blivit två dubbeldörrar... Manuela saker... Funkar i alla väder...
 
Jag har iofs bara en dryg bilbredd i garaget, men med motorstyrd port, och fy fan vad less jag är på den, dels vädrar man ju ut garaget varenda gång man öppnar, 4 gånger om dagen, minst, och det tar en evinnerlig tid bara att öppna så man kan gå ut eller in. Jag är väldigt frestad att byta den mot en gammal hederlig tvådelad garageport istället.
 
Jag har iofs bara en dryg bilbredd i garaget, men med motorstyrd port, och fy fan vad less jag är på den, dels vädrar man ju ut garaget varenda gång man öppnar, 4 gånger om dagen, minst, och det tar en evinnerlig tid bara att öppna så man kan gå ut eller in. Jag är väldigt frestad att byta den mot en gammal hederlig tvådelad garageport istället.

Du skulle ju kunna skaffa en snabbare motor och en port med dörr i annars.
För inte är väl porten öppen kortare tid om du måste knata fram och tillbaka till bilen för att öppna och stänga en manuell port?
 
tackar för alla svar, råder delade meningar men ack så bra att läsa ändå.

Någon frågar efter prisskillnad:
jag har inte kollat prisskillnad och har väl inget behov av det utan tänker att jag bygger garage en gång i livet och då bygger jag ett jag vill ha, en vild gissning är väl 20000 men det har jag inget belägg för då hemsidors prisexempel bara berör små bilgarage.

Hur mycket energi släpps ut:
Inte en aning, men jag bor ju i Norrbotten så antalet svala dagar jag ska öppna och ta bilen till jobbet finns ju.
Tänkt minimera spillet med en port som går att välja om det ska öppna till bilhöjd eller helt.
Garaget ska värmas upp med Vattenmantlad pelletskamin eller luft/vattenpump kopplad till golvvärme.

Är det verkligen så svårt att hålla bilarna på varsin plats om man har en stor port:
Ja risken finns, bor i ett hushåll där det verkar vara omöjligt att slänga bort tomma mjölkpaket så......

Nära till vägg med 2 portar för att skruva:
Har funderat på det där men kommit fram till att en XC70 är 1,8meter och kör jag in 2 st i bredd så får jag 1 meter på varje sida om bilarna vilket borde räcka.

Ett till argument för 1 port som jag glömt bort men kom på just nu är att behöver passera med hojen när jag ställer undan den, med 2 portar får jag en stolpe som ev. kan vara i vägen ifall bilar är parkerade långt bak mot porten.
 
Jag har iofs bara en dryg bilbredd i garaget, men med motorstyrd port, och fy fan vad less jag är på den, dels vädrar man ju ut garaget varenda gång man öppnar, 4 gånger om dagen, minst, och det tar en evinnerlig tid bara att öppna så man kan gå ut eller in.
Jag kommer ha en separat dörr för att gå in/ut.
det skulle du nog också skaffa.
 
Du skulle ju kunna skaffa en snabbare motor och en port med dörr i annars.
För inte är väl porten öppen kortare tid om du måste knata fram och tillbaka till bilen för att öppna och stänga en manuell port?
Bilen står alltid ute, garaget är fullt med tvåhjulingar ;) Man har ju dessutom full insyn i hela garaget, rakt in i verkstaden när man öppnar hela porten :(

Jag kommer ha en separat dörr för att gå in/ut.
det skulle du nog också skaffa.
Det finns ingen plats för en dörr bredvid, och byta till en rullport med dörr kommer inte ske, då blir det isf konventionella dörrar istället, mycket smidigare när man ska ut och in med tvåhjularna. Enda nackdelen som jag ser med det är att man kan behöva skotta för att få ut pendlartrampcykeln på vintern, men det kan jag leva med.
 
KAn inte säga så mycket om portar men ett tips är att när man kört in en varm bil öppna huven så hjälper motorn till att värma upp garaget igen. Jag brukar göra så och garaget blir varmt bra mycket fortare.
 
Separat dörr kommer du att vilja ha. Hade inte det i mitt garage och det blev ohållbart att behöva öppna porten för att gå in och ta en skruvmejsel. I somras tröttnade jag, tog motorsågen och körde upp ett hål i ena väggen, reglade upp för en dörr och satte dit en. Inte ångrat det en sekund.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top