Vilken racehoj är bäst att vurpa?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är lite nyfiken på köpa en gammal racehoj som kommer tippas lite nu och då och då undrar jag vilken cykel är mest kraschsäker (om inte annat om man utrustar den lite me puckar och sånt). Dvs, vilka modeller skadar man inte motor etc på så lätt?

Hojen ska isf gå som en övningskörningshoj typ, på inhägnat område.

Eller vilka hojar är säkrast att köpa för billig peng (max 30 000)?
 
typ vilken hoj som helst med feta motorbågar. med betoning på feta.
 
Skulle nog säga att alla sporthojar med deltabox aluramar är bra att vurpa med eftersom förhållandevis lite av motorn är oskyddad (förutom om framgaffeln går av då).

Finns en jäkla massa att välja på. Jag hade nog satsat på en gammal ZRX750 eller liknande. Fina maskiner som går att piska rätt bra och det finns rätt mycket delar till dom om man går omkull.

Annars är väl en avregistrerad R6 eller liknande ett bra alternativ. Där finns det också oändligt med delar att hitta.
 
Min erfarenhet säger att det oftast inte är motorn som pajjar om man vurpar utan utrustning runt omkring som kåpor, handtag, växelspak, bromspedal osv.
 
På med ett par puckar och motorkåpsskydd från exempelvis GBracing så är motorn det sista du behöver fundera på.
 
Den som är billigast? Eller åtminstone om den även är en dussinhoj där det finns massor av beg-delar på skroten. En gamgixxer kanske? Eller R6/R1 om man vill slanta upp aningen mer.
 
Sällsynt att välja hoj efter hur kraschsäker den är... :va

Drar du två identiska vurpor så skiljer de inte något nämnvärt hur mkt de går sönder... Titta istället efter en prisvärd hoj, som det finns mycket reservdelsutbud till.

yamaha,honda,suzuki, kawwa ... likvärdiga priser och mkt beggade reservdelar.

ducati aprilia mv agusta - dyrare, dyrare delar och mindre utbud på delar.
 
Lättare hojar pajar väl ofta mindre så en 125 eller 250 tvåtakt torde vara bra även ur denna aspekten... eller en super motard...
 
Skulle nog säga att alla sporthojar med deltabox aluramar är bra att vurpa med eftersom förhållandevis lite av motorn är oskyddad (förutom om framgaffeln går av då).

Finns en jäkla massa att välja på. Jag hade nog satsat på en gammal ZRX750 eller liknande. Fina maskiner som går att piska rätt bra och det finns rätt mycket delar till dom om man går omkull.

Annars är väl en avregistrerad R6 eller liknande ett bra alternativ. Där finns det också oändligt med delar att hitta.

Håller med denna talare.
Har något gått i sönder på min R6 (99-02) har jag hittat billiga delar inom 24h. På sporthoj, blocket eller ebay. Tom en hel del nya delar är väldigt prisvärda. Köpte just denna hoj för att utbudet på reservdelar är stort. Nu vill jag dock ha nyare, 10år gamla bromsar mm hänger inte riktigt med idag:gnissla
 
Haha :) Det är svårt att inte säga för mycket men cykeln ska iaf användas av massor med olika människor med varierande talang och den ska gå bland annat på grusväg

R6 låter som en rätt vettig variant, eller R1 kanske?

Tråden går i racingforumet pga att det kommer vara en oreggad hoj och här kanske det finns nån som vurpat dem ;D
 
50cc räjserhojar.

De är överlägset lättast, ju tyngre hoj ju mer fotreglage, clipon, bakram, kåpstag, sving, fälgar, framgaffel etc slås i bitar eller böjs när den börjar rulla.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top