Vilken processor till nytt system?

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Tänkte sälja av min workstation och server för att köpa en ny dator.

Frågan är då vilken processor man ska välja?

Det får max kosta 7000:-
Det som jag egentligen har är 2st sata2 hårddiskar, skärm, mus och tgb.

Chassit jag tänkt är ett Antec P150 med PSU för ca. 1500:-
Läst lite recensioner om detta samt hjälpte en polare och bygga ihop en dator med detta chassi och blev faktiskt imponerad av hur genomtänkt allt var.

Grafikkort ett X1900GT ca. 2000:-
Mycket "bang for buck" vad jag förstått.

1024mb PC5300 DDR2 Ramminne ca. 1000:-
1gb räcker till att börja med.

DVD-brännare 300:-
Floppy 100:-

Sen då ska man satsa på en AMD 3800+ socket AM2 eller Pentium D 805 med hyffsat moderkort som stödjer sata2, Pcie osv
Båda ligger likvärdigt i pris runt 1000:-
Eller finns det andra heta kandidater?

Det jag gör med datorn, är lite Office work, drar hem lite torrents, spelar lite HL2 och Battlefield2 samt kollar på projjen med den, så att datorn ska klara att spela upp h.264 filmer är ett krav.
Men det känns som att det ska inte vara något problem då det nästan går nu med en AMD 2500+, 1gb ram och 6800LE.

Sen har man ju ett wildcard då.
C2D E6300 med billigaste moderkortet, fast du får det bli ett 200kr chassi med en 500kr PSU.
Dock känns inte det så motiverat då billiga chassin håller dålig kvalitet samt väsnas mycket.

Dock så lockar C2D E6300 mycket.

Tips och kommentarer?

Core 2 duo

Med ett ASUS P5-B Deluxe kan du klocka den högre än den snabbaste Conroe-baserade kärnan. 3Ghz++
Ska själv investera i just detta

Som tidigare talare sade, en 805 är gammal skåpmat i jämförelse. Med en C2D har du en dator som håller måttet länge. Intel planerar att lansera Quadcore tredje kvartalet nästa år, men priset kommer att ligga på ~10k och den kommer att dra dubbelt så mycket ström och generera lika mycket värme i idle som C2D Conroe E6700 Extreme gör i full load.

Tänkte köpa en 945 Presler 3,4Ghz men efter att ha läst tester av C2D så är jag glad att jag lät mig övertalas då den är både sämre och dyrare än C2D E6300.

Edit: Vad använder du floppyn till?

Last edited:
FreddaGädda skrev:
2542872
Tänkte köpa en 945 Presler 3,4Ghz men efter att ha läst tester av C2D så är jag glad att jag lät mig övertalas då den är både sämre och dyrare än C2D E6300.

Edit: Vad använder du floppyn till?

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2527468&postcount=15
:)

Jo en Core 2 Duo är klart bättre än båda processorerna jag nämt, men frågan är om man ska offra det för ett 300kr chassi och ett billigt nätagg.
Tror dock att blir så, det får man byta ut i efterhand om jag inte trivs med det.

Floppyn behöver jag hmmm när windows undrar vilken hårddisk jag har.... den är bra att ha. :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti