Vilken PC bör väljas, PowerCommander etc, etc ??

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Planerar för nästa säsong och har bestämt mig för BMW S1000RR med nytt helsystem. (Fan måste nog ändra min avatar). Nu till min fråga här hos SH, har bestämt att hojen måste nog mappas, men har lite huvudbry om vad som fungerar bäst på BMW.
Någon som har gjort detta redan eller som har ideer??
Välkommnar förslag och framförallt varför just den PC'n att föredra. :confused::confused:

Det hetaste just nu är väl att ändra direkt i standard ECU:n, dvs byta ut den ursprungliga mappen. PC och liknande fungerar i princip så att man förvränger/blockerar den ursprungliga signalen och skickar en egen, man sätter en ECU på ECU:n, brukar kallas "piggyback".

Vilket man föredrar får man själv avgöra, finns fanatiker i båda läger :=)

Min nuvarande hoj är ändrad med en hemmabygd kabel till ECU:n, men jag planerar att införskaffa en PC med en Autotuner, med motiveringen att jag tycker om att byta ut saker rätt regelbundet och vill inte springa till dynon stup i kvarten.

Alternativ till PC:n är tex Bazazz http://www.bazzaz.net/index.php?page=shop.product_details&flypage=vmj_genx_img1.tpl&product_id=174&category_id=1&manufacturer_id=1&option=com_virtuemart

Min åsikt är: ska du bara byta ut systemet och planerar att behålla det så en längre tid, mappa om i originalboxen och spara pengarna för PC:n. Vill du mixtra lite själv och kanske har lite andra saker i pipelinen och inte bor granne med Dynon, skaffa en PC + Autotuner.
Bazazz har också någon typ av Autotuner, en cool grej är möjligheten att få tractioncontrol på vissa modeller.

Last edited:
Det hetaste just nu är väl att ändra direkt i standard ECU:n, dvs byta ut den ursprungliga mappen. PC och liknande fungerar i princip så att man förvränger/blockerar den ursprungliga signalen och skickar en egen, man sätter en ECU på ECU:n, brukar kallas "piggyback".

Vilket man föredrar får man själv avgöra, finns fanatiker i båda läger :=)

Min nuvarande hoj är ändrad med en hemmabygd kabel till ECU:n, men jag planerar att införskaffa en PC med en Autotuner, med motiveringen att jag tycker om att byta ut saker rätt regelbundet och vill inte springa till dynon stup i kvarten.

Alternativ till PC:n är tex Bazazz http://www.bazzaz.net/index.php?page=shop.product_details&flypage=vmj_genx_img1.tpl&product_id=174&category_id=1&manufacturer_id=1&option=com_virtuemart

Min åsikt är: ska du bara byta ut systemet och planerar att behålla det så en längre tid, mappa om i originalboxen och spara pengarna för PC:n. Vill du mixtra lite själv och kanske har lite andra saker i pipelinen och inte bor granne med Dynon, skaffa en PC + Autotuner.
Bazazz har också någon typ av Autotuner, en cool grej är möjligheten att få tractioncontrol på vissa modeller.

Har hört att BMW'n är lite krångligare att mappa än andra märken, men detta är bara hörsägen. Man vill ju gärna att maskin skall gå rent och ha rätta inställningar.

Har hört att BMW'n är lite krångligare att mappa än andra märken, men detta är bara hörsägen. Man vill ju gärna att maskin skall gå rent och ha rätta inställningar.
Njae, ju modernare ECU, desto mer parametrar beaktar det. Till exempel används map-sensorns värde för att styra soppatillförseln vid låga gaspådrag, inte trottelsensorn.

Syster-tysk här på forumet kör med Bazzaz och deras autotune på sin S1000RR, vad jag vet är han rätt nöjd med utfallet. Han har också linkpipe + slipon monterat. Skicka honom ett PM så får Du säkert del av hans erfarenheter. Lycka till:tummenupp

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort