Vilken olja till R1?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har för mig att jag lästa tidigare att vissa oljor fick R1:orna att slira på kopplingen?! Har för mig att det även stod vilken olja man skullke undvika?

Eller så har jag drömt detta :va

Det sägs att Castrol's olja kan få kopplingen att bete sig konstigt. Min R1 -08 funkar dock bra med Castrols RS4.

Många har haft problem med slirande koppling då de använt Castrol GPS.
I övrigt kan du använda vilken annan klassifierad olja som helst. Såväl mineral som hel/delsyntet.
Q8 SBK racing gjort att 2st av mina gamla häckar har börjat slira, men in med GPS och den tar som de ska.
På 2 andra har jag kört med tema och GPS och inte haft något bekymmer.

Många har haft problem med slirande koppling då de använt Castrol GPS.
I övrigt kan du använda vilken annan klassifierad olja som helst. Såväl mineral som hel/delsyntet.

Jag fick problem med klibbande koppling när jag körde med castrol GPS i min förra hoj, dock ingen R1:rolleyes:

yamaha center sa detta till mej då min drog massvis med olja, vad vet jag, jag köpte bästa dyraste helsyntet, dom borde jhu veta , eller?

Veta hur man lurar kunder ja :tungan

Last edited:
Jag kör med motul 3000V factory.
Jävligt svindyr och jag vet faan inte varför jag kör den. :confused:

Tror att biltema funkar lika bra men för feg att prova....:(

yamaha center sa detta till mej då min drog massvis med olja, vad vet jag, jag köpte bästa dyraste helsyntet, dom borde jhu veta , eller?

Man kan tycka det ja, men så är ofta inte fallet. En säljare sa till mig att delsyntet var det bästa för min motor. Jag tycker det är katastrof när försäljare står och säger saker som de inte har en aning om. Jag har inget förtroende för den affären, jag åkte till Biltema och handlade olja istället.

Min -00 drar olja den med, men det oavsett viskositet eller om det är hel eller delsyntet. Har provat 10W-40 och 15W-50. Ingen skillnad. Möjligtvis att den drog lite mindre på 15W-50. Viskositeten 15W-50 var Motul 5100 dvs delsyntet.

castrol gps funkar inte i dom äldre r1orna pga kopplingsslir skulle heller inte köra med biltema/statoil av samma anledning.kompisens r1a slira av statoiloljan.Kör på motul tycker jag.

Har alltid kört med Motul i min hoj. Funkar Finea. Aldrig haft några problem alls, förutom att den drar olja som FAN!! Men de brukar dom göra :tummenupp

Kör på tema och det funkar kallas! Aldrig några problem!

Biltema race i mina två senaste hojar. Bra skit.
Tidigare Shell för dubbla priset.

Biltema i all ära men OK-Q8 SBK Racing på 20 liters dunk är billigare än biltema, sen kommer jag inte skrika om vilken som är bäst men OK:s olja har fungerat klockrent till R1:an -08.

Hur många oljetrådar kan man ha på ett sketet mc-forum?

Saken har stötts o blötts till förbannelse.
Läs Dr.bikes eminenta olje trådar 1&2 o sänd honom en tanke en dag som denna, det minsta man kan begära är att lite av hans kunnande sjunker in bakom pannbenen på oss korkade SH-are!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT